Jump to content

Min tur til å smelle litt


roddis

Recommended Posts

Fikk en bil i sia, sambo fikk seg en trøkk i skuldra men gikk heldigvis bra. To dører ødelagt, samt et par bulker i B-stolpe. Noen som har peil på om det er sannsynnlig at bilen er skeiv siden stolpen er bulket?

 

DSC02323.jpg

 

DSC02327.jpg

Edited by roddis

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Æsj da, det var jo en meget strøken mondeo St220 ikke sant?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Den var ja... Kan jo bli det igjen håper jeg. Er jo ikke så ille da, kommer an på om den er skeiv. Fikk seg en grei trøkk i stolpen og.

Edited by roddis

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er den reparert, tok dem ti dager. Meeeen... fargeforskjell, dørene er mørkere enn resten av siden. Skjønner ikke at jeg alltid må tilbake til dem når de har lakket noe, har de ikke øyer tro? De satser vel bare på at jeg er som alle andre og ikke ser litt ekstra på det de har gjort, men er ikke vanskelig å se fargeforskjellen her. Irriterende greier, noen lakkerere her som kan si meg om en må regne med at det blir sånn?

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Du har absolutt lov til å klage viss det blir merkbar fargeforsjel. Noen folk bryr seg jo ikke om ei dør er litt mørkere.. Men det er jo ikke alltid man treffer med fargen..

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Man må dessverre være forberedt på at det blir sånn. I motsatt fall er det rein skjær flaks. Forklaringa er at bilmerkene holder seg til kun en bestemt nyanse på en gitt fargekode. Lakkfabrikatene derimot operer gjerne med opptil syv forskjellige nyanser på den samme fargekoden. I tillegg er det nyanseforskjeller avhengig av lakkfabrikat. F.eks er det ikke 100% match mellom Standox og Sikkens selv om lakken bestilles som identisk. Altså kan man ikke bebreide verkstedet for å ikke ha 85% flaks..

 

Eneste sikre måten å unngå fargeforskjell er å hellakkere. Eller forlange at verkstedet "skygger ut" med klar base på nærmeste karrosseridel av den som blir lakkert. Det gir en pen og naturlig overgang. Men på typiske forsikringskader som dette, er det som oftest den enkleste (mest lønnsomme for forsikring og verksted) metode som blir brukt.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

De skulle skygge ut på skjermene sa de når jeg leverte den for jeg sa at jeg var bekymret for fargeforskjell. Får høre med de hva de har gjort og hva de eventuelt kan gjøre med dette.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Man må dessverre være forberedt på at det blir sånn. I motsatt fall er det rein skjær flaks. Forklaringa er at bilmerkene holder seg til kun en bestemt nyanse på en gitt fargekode. Lakkfabrikatene derimot operer gjerne med opptil syv forskjellige nyanser på den samme fargekoden. I tillegg er det nyanseforskjeller avhengig av lakkfabrikat. F.eks er det ikke 100% match mellom Standox og Sikkens selv om lakken bestilles som identisk. Altså kan man ikke bebreide verkstedet for å ikke ha 85% flaks..

 

Eneste sikre måten å unngå fargeforskjell er å hellakkere. Eller forlange at verkstedet "skygger ut" med klar base på nærmeste karrosseridel av den som blir lakkert. Det gir en pen og naturlig overgang. Men på typiske forsikringskader som dette, er det som oftest den enkleste (mest lønnsomme for forsikring og verksted) metode som blir brukt.

 

Forberedt på at det blir sånn??Håper virkelig ikke du er lakkerer.Hvis det er hos et litt seriøst lakkverksted skyter de lakken og du får nøyaktig fargekode.Gjorde dette på både bilen og sykkelen min når de blei lakket grunnet skade og det blei 100%.

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

De skulle skygge ut på skjermene sa de når jeg leverte den for jeg sa at jeg var bekymret for fargeforskjell. Får høre med de hva de har gjort og hva de eventuelt kan gjøre med dette.

 

hvis de har greie på hva de driver med så skal det ikke være mulig og se når tilstøtende deler har blitt "Utflekket". La oss si vi har en nyere bil med bakdør som blir byttet og det er en møkka farge så blir utflekking av bakskjerm og fordør tatt med i taksten for og være sikker på det ikke skal bli noe tull med farge. Selv om nyansen ikke er treffi med 100% så vil du ikke kunne se det :) Og skanning av farger er som regel i ekstreme tilfeller. :)

Edited by Escossie
Link to comment
Share on other sites

Forberedt på at det blir sånn??Håper virkelig ikke du er lakkerer.Hvis det er hos et litt seriøst lakkverksted skyter de lakken og du får nøyaktig fargekode.Gjorde dette på både bilen og sykkelen min når de blei lakket grunnet skade og det blei 100%.

 

Så ved å "skyte" lakken så finner man altså den eksakte resepten og dermed også lakkfabrikatet som lakkeringsobjektet har fra før?

Har og hørt mange si at det bare er å scanne lakken. Og poenget ved å gjøre det er å finne lakkoden hvis den er ukjent. Men det minsker dessverre ikke muligheten for nyanseforskjell, fordi man kommer ikke nærmere enn til fargekoden. Noe som ikke gir noen garanti for å unngå nyanseforskjell.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

I de fleste forsikringsavtaler står det svart på hvitt: Bilen skal settes tilbake i tilsvarende stand, så da er faktisk eneste alternativ at de treffer nøyaktig nyanse, eller flekker ut som andre her har nevnt... Har sjøl jobba på lakkeringsverksted i Oslo, og der var det opp til lakkerer blande lakk helt til den er nøyaktig lik. Resultatet er at der gjør man jobben kun en gang, og slipper klager etterpå... Men alle er desverre ikke like seriøse...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Skulle veldig gjerne likt å visst hvordan man greier å finne resepten som gjør dette mulig. Slik vil jo faktisk fargeforskjeller etter dellakkering være en saga blot ;) Og for ett øye en billakkerer må ha som kan si at matchinga blir 100% FØR lakken legges..

Ikke rart mange billakkerere sier de er oppgitt over urettmessig klaging :glare:

 

Det går tusenvis av nyere biler med mer eller mindre godt synlige fargeforskjeller etter forsikringskader. Så eksemplet i tråden her er mere "regelen" enn unntaket. Og dette har selvfølgelig ingenting med useriøsitet å gjøre, men at det er både tidkrevende, vanskelig og ikke minst kostbart å få til en 100% match. Kostbart fordi karrosseri-delen gjerne må lakkes og monteres flere ganger. Nettopp derfor er det mest hensiktsmessig å "skygge ut" med klar base. Men det virker ikke som dette er vanlig praksis ved ordinære forsikringskader.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk omlakkert bakskjærmen på min 2001 mondeo mk2 som er sølv metallic så gjorde de tre forsøk. På forsøk nr tre endte jeg bare med å godta det, selv om jeg egentlig ikke var helt fornøyd.

 

Den nye lakken har flere glinsene flak enn den gamle. I skygge ser lakken lik ut, men i sterk sol så ser en att denneglinser mer.

 

Lakkverkstedet påstår att når lakken blir litt slitt, etter ca ett år kommer glansen til å bli lik, og dermed også fargen.

 

Jeg var like nærsvøs som trådstarter før denne utbedringen, og sjekket masse rundt, de fleste sa det samme, 100% match går ikke å få til, og ressultatet jeg fikk på min er etter påstand fra flere lakk verksteder bedre enn normalen...

 

 

Desverre er det jo også slik att mange biler som er helt nye faktisk har fargeforskjell mellom plast og metall deler. Dette avhenger litt av fargen.

En bil en ser dette spesiellt godt på er Audi A4 med den grå/lilla fargen deres. Ser ut som to forskjellige farger i riktig lys.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk omlakkert bakskjærmen på min 2001 mondeo mk2 som er sølv metallic så gjorde de tre forsøk. På forsøk nr tre endte jeg bare med å godta det, selv om jeg egentlig ikke var helt fornøyd.

 

Den nye lakken har flere glinsene flak enn den gamle. I skygge ser lakken lik ut, men i sterk sol så ser en att denneglinser mer.

 

Lakkverkstedet påstår att når lakken blir litt slitt, etter ca ett år kommer glansen til å bli lik, og dermed også fargen.

 

Jeg var like nærsvøs som trådstarter før denne utbedringen, og sjekket masse rundt, de fleste sa det samme, 100% match går ikke å få til, og ressultatet jeg fikk på min er etter påstand fra flere lakk verksteder bedre enn normalen...

 

 

Desverre er det jo også slik att mange biler som er helt nye faktisk har fargeforskjell mellom plast og metall deler. Dette avhenger litt av fargen.

En bil en ser dette spesiellt godt på er Audi A4 med den grå/lilla fargen deres. Ser ut som to forskjellige farger i riktig lys.

Trenger ikke gå lenger enn til nye focus rs før man finner fargeforskjeller mellom fangere og resten av bilen. Og dette blir jo utført av roboter :P

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke gå lenger enn til nye focus rs før man finner fargeforskjeller mellom fangere og resten av bilen. Og dette blir jo utført av roboter :P

Sikkert dårlig syn på den robotten, eller så er den ikke så pirkette :lol:

 

 

Det som er litt spennende er jo egentlig hvordan Volvo gjør dette, for alle støtfangere til Volvo prelakkeres jo her på Raufoss hvor jeg jobber. Også bare sendes de ut til uheldige kunder for montering.

 

Har vært å sett på produksjonsprosessen og det er ganske spennende. Hvordan de kan treffe fargen, det aner jeg ikke. Men TØFT er det :D

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til att det blir fargeforsjell mellom plat og stål er fordi stål og plast har forsjellig overflate. En annen struktur :mellow:

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Sikkert dårlig syn på den robotten, eller så er den ikke så pirkette :lol:

 

 

Det som er litt spennende er jo egentlig hvordan Volvo gjør dette, for alle støtfangere til Volvo prelakkeres jo her på Raufoss hvor jeg jobber. Også bare sendes de ut til uheldige kunder for montering.

 

Har vært å sett på produksjonsprosessen og det er ganske spennende. Hvordan de kan treffe fargen, det aner jeg ikke. Men TØFT er det :D

 

Man har vel med useriøse roboter å gjøre :D

 

De treffer med fargen fordi lakken kommer fra samme lakkfabrikat som leverer til bilfabrikaten og blir blandet etter samme resept, og er nøyaktig den samme som blir brukt i produksjonen.

 

Hvis man f.eks har en gammel omlakkert bil, som man har kjøpt lakk til selv og notert ned eventuelt nyanse "darker 3" i tillegg til ordinær fargekode. Så er man uheldig å får en skade sånn at f.eks en framskjerm må byttes og lakkeres. Da tar man med notatlappen og kjøper/får blandet lakken hos samme forretning som da bilen ble hellakkert. Lakk fra samme fabrikat, blandet på samme plass etter samme resept, da har man de beste forutsetninger for å unngå nyanseforskjell på framskjermen etter lakkering. Men selv dette gir ingen garanti for 100% match.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Regnet med at det skulle bli noe fargeforskjell sånn at det machet 98%. Men det er ca 80% nå vil jeg si, fargeforskjell og glansforskjell er veldig synlig både i sollys og i skygge. Det ser ikke mye bra ut. Ringte de i dag og de hadde lakket ut på skjermene, noe jeg ikke kan skjønne siden dørene er markert mørkere rundt hele kanten i forhold til skjermer og tak. Skal tilbake og vise de dette etter nyttår og kanskje ta med meg noen briller til de så de ser dette, for jeg har ikke problemer med å se det. Lurer på om de kan ha hatt feil farge på grunning, mener at grunningen skal være hvit på denne fargen.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Regnet med at det skulle bli noe fargeforskjell sånn at det machet 98%. Men det er ca 80% nå vil jeg si, fargeforskjell og glansforskjell er veldig synlig både i sollys og i skygge. Det ser ikke mye bra ut. Ringte de i dag og de hadde lakket ut på skjermene, noe jeg ikke kan skjønne siden dørene er markert mørkere rundt hele kanten i forhold til skjermer og tak. Skal tilbake og vise de dette etter nyttår og kanskje ta med meg noen briller til de så de ser dette, for jeg har ikke problemer med å se det. Lurer på om de kan ha hatt feil farge på grunning, mener at grunningen skal være hvit på denne fargen.

Uff.

 

Jeg føler med deg. Er du som meg vil du trolig aldri bli fornøyd før bilen enten er fullstendig omlakkert, eller du har kjøpt ny bil.

 

Når du først føler du har sett fargeforskjell kommer du trolig til å se det, selv om den ikke lengere er der. Mennesket er rart slik om vi først har forestillt oss noe.

 

Men HEI! jeg er helt sikker på att du har forskjell nå, så jeg føler som sagt med deg. Synd å få ødelagt en så flott bil. Men var ikke lakken din nesten ny? Hvordan kan det da bli glans forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Lakken kan aldri bli 100% lik! Vis du har ei lakksprøyte med en blanding, og to forsjellige proffe lakkerere sprøyter på samme type underlag med sammme grunnarberid. vil det ikke bli 100% likt pga de ikke har samme fart og flyt når de lakker :smartass:

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke gå lenger enn til nye focus rs før man finner fargeforskjeller mellom fangere og resten av bilen. Og dette blir jo utført av roboter :P

 

har noe med måten materialet er magnetisk på blant annet. Metalicen legger seg forskjellig på plast uansett enn den gjør på metall. Er spessielt synlig på focus rs grønn som du nevner :) Har også hørt at fangerne ikke blir lakkert på samme sted som også vil utgjøre en stor forskjell...

Link to comment
Share on other sites

Uff.

 

Jeg føler med deg. Er du som meg vil du trolig aldri bli fornøyd før bilen enten er fullstendig omlakkert, eller du har kjøpt ny bil.

 

Når du først føler du har sett fargeforskjell kommer du trolig til å se det, selv om den ikke lengere er der. Mennesket er rart slik om vi først har forestillt oss noe.

 

Men HEI! jeg er helt sikker på att du har forskjell nå, så jeg føler som sagt med deg. Synd å få ødelagt en så flott bil. Men var ikke lakken din nesten ny? Hvordan kan det da bli glans forskjell?

 

Pleier å bli fornøyd når fargen er tilnærmet lik, de har lakket frontfangeren for halvannet år siden som heller ikke ble likt som resten. Etter at jeg klaget litt og de tok det om igjen ble det bra(må alltid inn minst to ganger her). Lakken er ikke tilnærmet ny men. Panser, framskjermer og framfanger er lakket de siste tre årene, resten er originallakk. Skal få knipset et bilde så dere ser hva jeg mener....

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Synd med den fargeforskjellen som ble ja. Blåfargen på en slik type Mondeo er jo veldig fin også. Er vel perleeffekt-lakk, og da blir nyanseforskjellen ofte enda tydeligere.

 

Lakkerte om igjen bilen min som var i Mondeo Juice green metallic. Er en fin grønn perlemetallic med mye blått i og en del gullskimmer. Men etter ny hellakkering ble ikke fargen slik den var i det hele tatt. Var faktisk i tvil om fargen ble blandet etter riktig kode.

Så det har veldig mye å si hvor man får blandet lakken, og hvilket lakkfabrikat. Erfaringen min (flere ganger enn ett tilfelle) er at Standox er den lakkfabrikaten som har den beste "fargekvaliteten". Altså som kommer nærmest bilfabrikkenes originale nyanser. Mekonomen blander Standox, og jeg er i hvertfall veldig fornøyd med hvordan den treffer i forhold til original nyanse. Men uansett vil heller ikke dette bli 100% match hvis man f.eks bare lakkerer ei dør eller to.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...