Jump to content

Strøm Problem, 2,0is


///M-Power

Recommended Posts

Heisann,

 

Greia er at jeg skulle ut med bilen i går kveld, skrudde på bilen og så dukket problemene opp:

Turteller, temperaturmåler, bensin/spylervæske lampe, dato/klokke, givere som viser dører oppe, frontvindus varmer knappen(lyste ikke når jeg trykte den inn hvertfall) lys til batteri, oljelampe, håndbrems. Alle disse var mørke.

 

Tenkte ikke noe mer over det akuratt da og kjørte videre, så etter noen mil dukket det opp flere problemer, synte slissom spilleren var litt lav osv, så begynte batteri lampa og lyse tenkte da at batteriet hadde lada seg litt ut i kulda, skrudde av/på tenninga så forsvant lyset.. der rare er jo at det lyset ikke virket når jeg vrei om tenninga(testlampene) men begynte plutselig og lyse mens jeg kjørte?

 

Hvertfall så kjørte jeg videre, batteri lampa dukket opp flere ganger på turen men skrudde av/på tenninga igjen og kjørte videre. Så senere langt ute i skogen, laaangt hjemmen ifra begynte jeg og nærme meg stormen, lys og slikt begynte og lyse dårlig som ****, fjernlys ble til parklys styrke osv, skrudde av alt som var til og med lyset på speedometeret (ghia<3), eneste som trakk strøm må ha vært lys på bilen og maskina. Menmen tok ikke lange stykket før den begynte og små hakke, prøvde og gasse litt og da forsvant harkinga mhm...helt til 100 meter etterpå så skrudde maskina seg av som om jeg tryke på ei bryter...og da var det ikke strøm til og kjine den en gang..HELT tomm.

 

 

 

Så sitter her nå fortvila og kan fader ikke skjønne hva det kan være, ville tippet at dynamoen hadde tatt kvelden eller regulatoren elns. Men har fått høre at det sannsyneligvis er at det går strøm fra dynamo gjennom turtelleren elns og bort til batteriet, men at denne kretsen har et brudd/korreksjon i en kabel etc så det ikke går ladestrøm bort til batteriet. Har skrudd av speedometer boksen og sett på pluggen som går inn bak der men den så helt fin ut resten bakover må jeg nok være rakett etterforsker for og finne ut av.

 

 

 

 

 

Er det noen som vill komme med noen ideer rundt dette? Er klar til og gi bort bilen til høggern snart... :/

 

 

Mvh Solberg.

Edited by ///M-Power

 

 

Link to comment
Share on other sites

har vært borti at børstene har "hengt" på en dynamo en gang. det jeg gjorde var å ta de ut å banke litt på de. da ble de helt fine igjen.

 

enkelt å finne ut om det er den blå tynne kablen. det man gjør er at man setter i et batteri med strøm(evt startkabler) så legger man en ny kabel fra der den tynne blå går ut på dynamoen som er lang nok til å nå til batteriet. så starter man bilen, tar den nye kablen å holder den på plusspolen på batteriet en liten stund(et par sekunder ca) da skal dynamoen begynne å lade. det kan man måle med multimeter:)

 

hvis den ikke begynner å lade da er feilen et annet sted i lade kretsen.

 

har ihvertfall gjort dette med suksess på en rekke taunuser, å sierra har ikke mer avansert ladesystem enn taunus såvidt jeg kan skjønne.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Børstene er byttet men dynamo lader like lite.

 

Har nå 12,75V på batteriet når bilen er av, skrur jeg den på detter den ned til 12,13 måler noge det samme ut fra dynamoen, som er altfor lite antar det burde vært rundt 14-15v eller noe sånt?

 

Og så har vi jo den blå ledningen da. Har den noe med ladeprossessen og gjøre sånn med tanke på at pluss/minus går opp til batteriet? Ville jo tro at dynamoen ladet batteriet når det var i orden og at den styrestrømskabelen bare går som pluss/minus signal til ladelampen for og indikere, eller tar jeg feil?

 

Har gått over alt av sikringer gang på gang men alle er fine. Kan kjøre en trekvarters tid på fullt batteri før den er helt tappet for strøm sånn som der er per i dag. Men ellers så syntes jeg at lysene kanskje ikke lyser helt opptimalt, de elektriske vinduene er trege osv, ville kanskje tro at dette hadde med at dynamo lader dårlig/ikke i det hele tatt?

Edited by ///M-Power

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med feilsøkingen nå pga at i haynes boka sitt koblings skjema (side 13.38) så har kontakten som går inn i speedometer boksen 16 numererte pinner med fargekoda kabler, mens den jeg har i bilen har bare 12 pinner. Og ifølge skjemaet så skal da pinne nummer 7 som har en svart og gul(Bk/y) kabel tilkoblet være den jeg er ute etter men ser jeg på den i bilen så er den sorte og gule kobla på enten nummer 1 eller 12 husker ikke helt men i en ende hvertfall.. mens nummer 7 har kobla på en hvit og blå kabel om jeg ikke husker feil. Veldig morro og klin umulig og finne ut av dette når det skal være sånn, har egentlig lyst til og sette spenning på den svarte og gule kabelen som går inn i kontakten for og se om ting lyser opp i speedo boksen men tørr fader ikke da jeg måler jord på den(brukte en spennings tester mellom ledningen og gods). Egentlig skal denne da gi et pluss signal og gi felles spenning til turteller, oljetrykklampe, ladelampe, bensin og temperaturmåler og håndbremslampe, så jeg sliter med og forstå noe som helst akuratt nå :/

Edited by ///M-Power

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med feilsøkingen nå pga at i haynes boka sitt koblings skjema (side 13.38) så har kontakten som går inn i speedometer boksen 16 numererte pinner med fargekoda kabler, mens den jeg har i bilen har bare 12 pinner. Og ifølge skjemaet så skal da pinne nummer 7 som har en svart og gul(Bk/y) kabel tilkoblet være den jeg er ute etter men ser jeg på den i bilen så er den sorte og gule kobla på enten nummer 1 eller 12 husker ikke helt men i en ende hvertfall.. mens nummer 7 har kobla på en hvit og blå kabel om jeg ikke husker feil. Veldig morro og klin umulig og finne ut av dette når det skal være sånn, har egentlig lyst til og sette spenning på den svarte og gule kabelen som går inn i kontakten for og se om ting lyser opp i speedo boksen men tørr fader ikke da jeg måler jord på den(brukte en spennings tester mellom ledningen og gods). Egentlig skal denne da gi et pluss signal og gi felles spenning til turteller, oljetrykklampe, ladelampe, bensin og temperaturmåler og håndbremslampe, så jeg sliter med og forstå noe som helst akuratt nå :/

 

Først etterstram mutter og skruetilkoblinger til kablene på batteriet os kontroller jording fra batteriet til chassis !

 

 

 

haynes boka sitt koblings skjema (side 13.38)

Du har antagelig den svenske Sierra Haynes boken , men det finnes 2 en på Engelsk for sierra ,den engelske er mere detaljert og forklarende .

 

DU skal ha minst 12,64 volt på et oppladet batteri ,

Sjekk lade strømmen på dynamoen din den SKAL ha minst 14,4 volt ladespenning fra dynamoen (ved 1000rpm)på en GHIA versjon .

En gammeldags bensinstasjon M/ verksted har dette måleutstyret eller et vanlig bilverksted .

 

 

Mitt første råd få målt batteriet ditt sjekk om det tåler belastning dette for å undersøke om det er ei dårlig celle i batteriet eller om det er utslitt!

 

Må du ha NYTT kjøp til dieselversjon (disse er litt høyerer litt lengre, men det er tilpasset batterikassen i bilen )og på litt mere Amper

Er lade strømmen dårlig og dynamoen forholdvis ny skift til NY regulator med 14,5 eller 15 volt

Og vurder om du setter på dobbelt ledning (en til av samme dimensjon som den gamle )fra dynamoen til batteri og sett på en ekstra NY flettet jordkabel til et godt rengjort chassi feste og skru godt til :-)

Edited by Egil
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips skal gå over og se i morgen.

 

Både batteri og dynamo er ikke gamle greiene, rundt 1-2 år gamle begge deler så syntes det er rart om noe skulle kvelde så tidlig, regulatoren som sto på dynamoen var på 15V mens den jeg har satt på som jeg fikk av NAF når de tævva bilen er på 14,7V mener jeg. Men må jeg koble av ledningene på dynamoen når jeg skal måle? Målte hvertfall litt over 12V på plussen på dynamoen og til jord mens den var koblet på batteriet.

 

Skal også sies at det er litt slakk i reima da den knirker noe satans, høres nesten ut som et lokomotiv, vet ikke om dette har noen innvirkning?

 

Og så har jeg spørsmål om hva den lille blå styrestrøms ledningen på dynamoen har for seg? Har den noe med lade prossesen og gjøre?

 

 

Link to comment
Share on other sites

uten å ha lest alle postene nå så hopper jeg inn med et svar ang den blå kablen. den blå kablen gir et lite pluss signal til dynamoen som den trenger for å begynne å lade. derfor lyser lampa når man skal starte bilen og slukker når dynamoen begynner å lage strøm. ta en helt ny kabel fra koblingspunktet til den blå kablen på dynamoen som er lang nok til å nå batteriet. så starter du bilen med startkabler eller noe sånt. mens motoren går tar den nye kablen bort på pluss polen på batteriet og holder den der i 1-2 sekunder. da skal dynamoen begynne å lade. hvis ikke er det selve dynamoen, jordinga til motoren eller lade kabelen( den rød grove mellom dynamo å batteri) som er defekt.

 

grunnen til at dynamoen ikke begynner å lade når den blå kablen er defekt er at den ikke klarer å produsere strøm uten å få litt strøm først.

 

ser også du har problem med å finne kablen i koblingsskjemaet. det er mange koblingsskjemaer i haynes boka som er for biler av nyere dato eller har mer utsyr enn din. tipper uten å vite at du har en bil som ikke har turteller. altså en bil med ohc motor og forgasser. derav bare tolv pinner på instrumentet. er nemlig forskjellig kontakter for de forskjellige instrumentene:) har du sjekket at pæra til ladinga ikke er defekt?

 

håper dette hjalp litt:)

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svar :P

 

Har en mk2 med ohc motor og innsprøytning, ghia modell med alt det ekstra. Så turteller har jeg, denne er jo nå en av tingene som ikke virker.

 

Men hvis den blå ledningen må ha et signal så har jeg funnet lade feilen hvertfall.

 

Det går jo strøm fra tenningslåsen og inn i speedometer boksen og deler seg ut til alle lampene, tempmåler og turteller. Men jeg har altså ikke noe signal på denne ledningen, og så lenge det ikke kommer noe der vil jo da altså ikke dynamoen lade da det går inn i ladelampa og ned til dynamoen :/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering og forvirring..

 

Tok en kabel fra tenninga og rett opp i kontakta til speedometer boksen og jaggu lyste lysa, turteller skrudde seg på, temp og bensin osv :=) Alle lampene uten ladelampa... Det vil si at jeg egentlig nesten ikke er kommet noe lengere.

 

Måler 11.50V på batteriet nå, prøvde og koble en ledning fra både pluss og minus og rett ned der den blå ledningen går inn på dynamoen men målte fortsatt 11.50V....

 

 

Akuratt nå så skjønner jeg ingen ting..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje

Har du sjekket at det finnes vann på batteriet ditt , for batteriet ditt gasser på 14,4volt ,

de vil si koker og vannet blir til gass og fordamper (tømmes for væske ) når det blir ladet med mere en 14,4 >14;7 volt

Og uten vann har du heller ingen strøm på batteriet , vel og merk om du ikke har et tett batteri .

Edited by Egil
Link to comment
Share on other sites

Nei åssen stand det er med vannnivået og det dær på batteriet vet jeg ikke, men *tror* det er fint, holdt på og si jeg får jo lada det opp med vanlig billader og så kan jeg kjøre bilen i en 30-45 minutters tid eller noe slikt så er den tom..dette når dynamo ikke lader da.

 

Skal gå ut og se over det jeg kan på dynamoen nå og se om jeg blir noe klokere, børstene/regulator er jo også helt nytt og dynamo og batteri er jo ikke mer enn et par år. Men akuratt nå virker det som om dynamoen har tatt en liten kamikaze får og si det sånn :glare:

 

 

Link to comment
Share on other sites

dynamo er vel ikke det værste å kjøpe brukt. sikkert en eller annen på forumet her som har en dynamo å selge.

 

litt vanskelig å legge ut no ønskes kjøpt annonse siden du ikke er medlem da, men du får bare leite i deler selges å ta kontakt med alle som selger noe til sierra.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jau, ser 90A dynamo koster 3000,- hos mekonomen så...håper for guds skyld ingen går med på det?

 

100a koster 999 hos biltema men på bildet så er det bare for en reima greier ser det ut som og min har 2 reimer.

 

Blir en tur ned til høggern i morgen først hvertfall.

 

 

Link to comment
Share on other sites

ja den koster skjorta og litt ny desverre. huggern og brukt på nettet er vel de billigste og greieste mulighetene her.

 

du ha vel to reimer fordi du har servo og de uten har bare en. men regner med at selve reimhjulet kan flyttes over. men ingen garanti for at det er mulig:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...