Jump to content

Tiltrekningsmoment på topplokksbolter DOHC 8V


Per Olav

Recommended Posts

Ford har gått bort fra strekkbolter til dohc og jeg lurer på hva er da tiltrekningsmomentet på "ikke" strekkboltene? De orginale strekkboltene skal jo dras til i tre steg med forskjellige grader. Siste trekk er 130 grader. På vanlige bolter er det jo som oftest NM det går i...

 

Noen som vet momentet i de forskjellige stegene?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet momentet i de forskjellige stegene?

Jeg gjorde en test med dette og har konkludert med at man ikke kan sammenligne det på denne måten. Det ikke er noen fornuftig sammenheng mellom de to.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro til med 40nm - 55nm - 90¤ og 90¤ jeg, så får vi se hvordan det går....

På siste steget så dro jeg langt over 110nm på noen, mens på andre klikket ikke momentnøkkelen som jeg hadde satt opp på 110nm for å ha noe å gå etter over i det heletatt ..

 

hva blir gjort på ohc og cossi når man bruker arp bolter da?

Husker ikke alle stegene her, men siste er 105-110nm allefall.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro til med 40nm - 55nm - 90¤ og 90¤ jeg, så får vi se hvordan det går....

På siste steget så dro jeg langt over 110nm på noen, mens på andre klikket ikke momentnøkkelen som jeg hadde satt opp på 110nm for å ha noe å gå etter over i det heletatt ..

Akkurat.

Dette er grunnen til at man ikke skal blande sammen disse to metodene. Du kan iallefall ikke kjøre med en topp som er ujevnt tiltrukket slik det er nå.

Det er en mye bedre løsning å løsne en og en bolt 1/2 omdr. og så trekke den til med 100 Nm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...