Jump to content

Oppgradering av lyd i Mondeo 2010


Paradidle

Recommended Posts

Hei!

 

Ny på forumet, og relativt ny Ford-sjåfør - etter å ha kjørt Audi de 6 siste årene. Men nå har jeg ett "problem".

 

Jeg kjøpte demobil, og således fikk jeg ikke velge anlegget som sto i bilen... Bilen har det meste ellers, men kun det enkleste anlegget til Ford i - CD-spiller, blåtann, stemmestyring, kontroller på rattet. Syntes spilleren fungerer helt greit teknisk, men lyden er det litt verre med...

 

Jeg kunne derfor tenke meg å oppgradere med nye høytalere i alle dørene - med dertil tilhørende forsterker, og bygge inn en liten sub bak. Spørsmålet er om jeg kan gjøre dette med eksisterende spiller? Finnes det passive utganger på den spilleren jeg har? For det er jeg vel avhengig av dersom jeg skal koble på en forsterker - eller må jeg bare sørge for å montere noen "dempeledd" eller noe i den duren, for å få rett signal til forsterker?

 

Alle tips mottas med takk :-)

Edited by Paradidle
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en ny spiller å satt i den. Da slepper man plass til prosessor eller noe annet. Direkte kobling. De fleste steder der de selger bil-stereo kan du si hvilken bil du har så finner de det som passer.

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har en 08 S-max med brukbar orginal Sony stereo. Skiftet ut høyttalerene i fordørene og diskantene på dashbordet med et Seas Lotus sett i meget høy kvalitet! Er ikke sikker på om lyden har blitt noe særlig bedre faktisk :-( Neste step må bli forsterker tror jeg, for nå er det ikke høyttalerene det står på i hvert fall. Lykke til!

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har en 08 S-max med brukbar orginal Sony stereo. Skiftet ut høyttalerene i fordørene og diskantene på dashbordet med et Seas Lotus sett i meget høy kvalitet! Er ikke sikker på om lyden har blitt noe særlig bedre faktisk :-( Neste step må bli forsterker tror jeg, for nå er det ikke høyttalerene det står på i hvert fall. Lykke til!

 

Grunnen til at du ikke merker så mye forskjell, er først og fremst fordi monteringen ikke er optimal, du bør helt klart dempe så mye du kan i dørene, samt prøve å få stivet av innfestingen til høyttaleren. Så skal det også sies at sony er ræva på lydkvalitet, dessverre....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grunnen til at du ikke merker så mye forskjell, er først og fremst fordi monteringen ikke er optimal, du bør helt klart dempe så mye du kan i dørene, samt prøve å få stivet av innfestingen til høyttaleren. Så skal det også sies at sony er ræva på lydkvalitet, dessverre....

 

 

Ok, takker for tips. Det må understrekes at jeg ikke er på jakt etter hifi lyd, men vil kose meg enda litt mer når jeg kjører. Nå regner jeg med å gå for en 5 kanals Blaupunkt PNP forsterker, og en passiv liten sub. Vet mange ikke har sans for PNP, men det må også sies at noen skryter av Sony også. Men dempe litt mer i dørene kan jeg jo førsøke, er Biltema greit da? Jeg fikk montert ganske solid, har bilder men får ikke lagt ut her?

2008 Ford S-max 2.0TDCi

1994 Merc 300TE 4matic

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for tips. Det må understrekes at jeg ikke er på jakt etter hifi lyd, men vil kose meg enda litt mer når jeg kjører. Nå regner jeg med å gå for en 5 kanals Blaupunkt PNP forsterker, og en passiv liten sub. Vet mange ikke har sans for PNP, men det må også sies at noen skryter av Sony også. Men dempe litt mer i dørene kan jeg jo førsøke, er Biltema greit da? Jeg fikk montert ganske solid, har bilder men får ikke lagt ut her?

Disse biltema dempe mattene har en tendens til å trekke til seg vann, så veit ikke helt om jeg ville brukt det på en så ny bil.

 

Det kan fort bli en rustfelle ser jeg for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Snadder! Desverre sjekket jeg litt for sent på forumet. Jeg har montert 4mm bitumen matter og malt på en boks med Peak Off. Håper ikke bitumen sprekker bare..? Lyden ble i alle fall bedre smile.gif

 

Beklager å ha stjålet tråden

 

Ok, takker for tips. Det må understrekes at jeg ikke er på jakt etter hifi lyd, men vil kose meg enda litt mer når jeg kjører. Nå regner jeg med å gå for en 5 kanals Blaupunkt PNP forsterker, og en passiv liten sub. Vet mange ikke har sans for PNP, men det må også sies at noen skryter av Sony også. Men dempe litt mer i dørene kan jeg jo førsøke, er Biltema greit da? Jeg fikk montert ganske solid, har bilder men får ikke lagt ut her?

hvordan gjør dere det med linjeutgang til forsterker.?. min sony cd ha 0 utak bak. mondeo mk4. 2010

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...