Jump to content

Focus 2005 bensin blir ikke varm


saabanders

Recommended Posts

...eller det tar i alle fall utrolig lang tid før den blir varm. Har byttet termostat, så den er i orden.

Snakket med et par stykker som har eldre utgaver, og de blir veldig raskt varme.

Noen her som har samme type bil og kan fortelle om hvordan den virker når det er kaldt??

Når jeg sammenligner slangeopplegget i motorrommet, er det ulikt. Det kan nok ha betydning. Slangene til ekspansjonskaret blir varme, også den slangen som går fra bakkant motor til radiator. Men slangen fra termostat-hus til radiator er kald. Ved -15 blir den ikke varm ved småkjøring, men på god vei, og 90-100 oppnår den normal temperatur. Noen erfaringer eller tips??

 

Mvh. Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme bil, med 1,6 liter. Hvis du har på ganske høy viftehastighet i kupeen når det er veldig kaldt ute, vil ikke temperaturen på motoren stige. Hvis motoren er varm og du setter på høy hastighet på kupevifta (for å få varm luft i kupeen) vil temperaturen på motoren synke.

 

Motoren klarer ikke å varme opp varmeregisteret og seg selv maks i veldig lave temperaturer.

 

Dette er min erfaring i hvert fall :)

Link to comment
Share on other sites

...eller det tar i alle fall utrolig lang tid før den blir varm. Har byttet termostat, så den er i orden.

Snakket med et par stykker som har eldre utgaver, og de blir veldig raskt varme.

Noen her som har samme type bil og kan fortelle om hvordan den virker når det er kaldt??

Når jeg sammenligner slangeopplegget i motorrommet, er det ulikt. Det kan nok ha betydning. Slangene til ekspansjonskaret blir varme, også den slangen som går fra bakkant motor til radiator. Men slangen fra termostat-hus til radiator er kald. Ved -15 blir den ikke varm ved småkjøring, men på god vei, og 90-100 oppnår den normal temperatur. Noen erfaringer eller tips??

 

Mvh. Anders

 

Har du første eller andre utgave av Focus?

Hvor stor motor har du?

 

Sånn generelt så kan jeg bare si det samme som Aalsen skriver under.

Dersom du kjører viften på varmeapparatet hardt med en gang når det er kaldt ute, så vil det også ta lenger tid før måler for vanntemp beveger seg opp mot normal posisjon.

Ett tips dersom du ikke har prøvd det. Kan prøve å la være å sette på varmeapparatet med en gang når du f.eks kjører til jobb en dag. Du ser da om motor blir fortere varm.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar. Det er andre utgaven eller facelift 2005 med 100 hk. bensin-motor. Er ikke sikker på typebetegnelsen.

Men det var vel et svar som det Aalsen kom med jeg var ute etter.

Tror ikke det er noe galt med bilen, men eiere av første utgaven av Focus med samme motor sier ar de blir var med en gang. Det med varmeviften stemmer, uten vifta på blir den fortere var. Dette er jo ganske opplagt. Men lurere litt på hva som er grunne til at denne tar lengre tid på å bli varm enn den forrige utgaven?

Noen gode tips her??Eller tips til tildekking?? Grilltrekk er jo ikke så få lenger??

 

Mvh. Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også 2005 100hk bensinmotor og kjører i 30 minus uten papplate. Motoren holder seg varm og fin den, men kjører ikke flere enn tre-fire streker på vifta og 22-24 varmegrader. Trenger ikke mer når kupeen er varm og temperaturen både i kupeen og i motoren er perfekt.

 

Jeg har motor/kupevarmer, men da jeg ikke har brukt det har jeg kjørt på ganske mye på vifta i starten til kupeen er varm, deretter skrudd ned. Ingen problem. Det med papplate og dekking av grillen er lettere oppskrytt på nyere biler.

 

Start bilen, vent et par minutter til lufta blir varm, skru opp til kupeen blir varm, skru ned igjen, kjør og vær glad ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også 2005 100hk bensinmotor og kjører i 30 minus uten papplate. Motoren holder seg varm og fin den, men kjører ikke flere enn tre-fire streker på vifta og 22-24 varmegrader. Trenger ikke mer når kupeen er varm og temperaturen både i kupeen og i motoren er perfekt.

 

Jeg har motor/kupevarmer, men da jeg ikke har brukt det har jeg kjørt på ganske mye på vifta i starten til kupeen er varm, deretter skrudd ned. Ingen problem. Det med papplate og dekking av grillen er lettere oppskrytt på nyere biler.

 

Start bilen, vent et par minutter til lufta blir varm, skru opp til kupeen blir varm, skru ned igjen, kjør og vær glad ;)

 

Får ikke dette til å stemme med ditt første innlegg??

Min blir også raskere varm uten varmeapparatet på. Det er vel ganske opplagt??? Men hvorfor tar det så mye lenger tid før denne blir var enn de eldre Focusene med (tilnermet) samme motor??

I minus 20 blir den ikke varm i det hele på småkjøring med vifta på 2. Men det blir jo varme i kupeen, men ikke så varmt som det blir når bilen blir mer belastet.

Og temp.måleren komme ikke opp på normal.

 

Mvh. Anders

Link to comment
Share on other sites

Min 2007 modell med 1,6 l Duratec Ti-VCT motor synes jeg også bruker unormalt lang tid på å bli varm hvis det er minus 12 -17 grader. har automatisk regulering av varmen og da kommer jo ikke vifta på før det er varme fra motoren så vidt jeg skjønner. Nåla kryper litt oppover men er det skikkelig lav utetemperatur så tar det gjerne 15 -20 minutter før jeg har normal motortemp.

Har kikket litt i front av bilen og synes det er veldig åpent men det er jo litt " gammeldags" å være nødt til å tette fronten med sølvpapir, eller......?

Link to comment
Share on other sites

Får ikke dette til å stemme med ditt første innlegg??

Min blir også raskere varm uten varmeapparatet på. Det er vel ganske opplagt??? Men hvorfor tar det så mye lenger tid før denne blir var enn de eldre Focusene med (tilnermet) samme motor??

I minus 20 blir den ikke varm i det hele på småkjøring med vifta på 2. Men det blir jo varme i kupeen, men ikke så varmt som det blir når bilen blir mer belastet.

Og temp.måleren komme ikke opp på normal.

 

Mvh. Anders

 

Hvorfor det tar mye lengre tid for disse bilene å bli varme vet jeg ikke. Bedre kjøling til motor kanskje?

 

Det at din ikke blir varm på småkjøring i det hele tatt, da må det være noe feil. Jeg har startet bilen kald i opp i mot -30 og kjørt i 25-30 min uten belastning gjennom skogen i ca 80km/t og den blir varm lenge før ankommet destinasjon.

 

Mulig du har dårlig termostat, som ikke lukker seg helt eller som den skal?

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

Mulig du har dårlig termostat, som ikke lukker seg helt eller som den skal?

 

Nei termostaten er byttet uten at det forandret noe som helst. Og radiatoren blir ikke varm, noe den skulle om termostaten ikke var helt lukket. Men slangene til ekspansjonstanken blir varme, så det vil nok kjøle litt.

 

Mvh. Anders

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...