Jump to content

Repguide S-Max 1.8 TDCI 2007


brakka

Recommended Posts

Skal ikke prøve å belære noen her inne men tenkte jeg kunne legge ut om ting jeg gjør med S-Maxen min her. Forklare litt om hva og hvordan jeg gjør det. Har noen andre tips og triks de vil dele er de velkommen til det.

 

 

 

Første feil med bilen oppsto for litt over en uke siden. På tur hjem fra Tyskland syntes jeg at det luktet diesel og jeg stoppet for å sjekke hva det kom av. Det viste seg at returrøret for dieselen hadde sprukket. Dette var lørdag og delen var noe vanskelig å få på kort varsel så jeg bestillte delen og reiste på jobb. I dag kom delen i posten og da kunne jeg reparere "familiebrakka"..

 

Man åpner panseret og da ser det slik ut..

 

IMG_0476.jpg

 

Fjern plastdekselet og rørhel...e kommer til syne..

 

IMG_0477.jpg

 

 

Det første man må gjøre er å løsne kabelen fra dysen på sylinder nr. 2. Deretter kabelen til trykkvakt på returrøret. Ta så og demonter åndeslangen til toppdekselet.

Trykk så mot låsefjærene på hver dyse og bend forsiktig løs koblingene på dysene. Dette gjøres greit med en tang og en flattrekker. OBS. Låsefjærene er løse så de kan lett falle ned.

Ta så å løsne røret fra koblingsdelen som forbinder røret fra dysene, dieselpumpen og røret tilbake til tanken.

 

 

Her er et bilde som viser koblingsdelen.

 

IMG_0480.jpg

 

Tre forsiktig ut delen du skal bytte ut. Den er festet med et klips som man kommer til med en tang.

 

Her er bilde av de to delene jeg har snakket om..

 

IMG_0478.jpg

 

Øverst ser man samlerøret fra dysene, nederst koblingsdelen mellom tank, dyser og dieselpumpe.

Fra Ford får man begge deler men i mitt tilfelle trengte jeg jo bare samlerøret. Tok alikevel å byttet koblingsdelen også da denne også var lett å bytte ut. Koblet fra to rør og klemte på klipset under stålfestet. Igjen med en tang.

 

Når man monterer tilbake reverserer man bare rekkefølgen men her er et par tips. Koble sammen samlerøret og koblingsdelen før du trykker de på plass. Det er nemlig meget trangt å få åpne låsingen på samlerøret mot koblingsdelen. Når du skal montere koblingene mot dysene trenger du ikke å trykke på låsefjærene. Bare trykk de mot dysene og bend de forsiktig på plass med en flattrekker.

 

Dette er en meget kurant operasjon å gjøre selv. Dette er gjort på 5 til 10 minutter. Verktøyet du trenger er en flattrekker og en langsnutet tang. Man må ikke lufte eller noe. Bare å demontere, montere og starte opp..

 

Hilsen brakka..

  • Like 1

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Skal ikke prøve å belære noen her inne men tenkte jeg kunne legge ut om ting jeg gjør med S-Maxen min her. Forklare litt om hva og hvordan jeg gjør det. Har noen andre tips og triks de vil dele er de velkommen til det.

 

 

 

Er jo trivelig når folk legger ut slikt, så hvermansen kan ha litt innsikt i hvordan man gjør ting :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...