Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

 

Har en grusom lyd fra høyre side bak som nå oppstår etter å ha kjørt noen kilometer. En metallisk, skjærende lyd som blir såpass høy at samtale er vanskelig. I vinter så kom lyden med en gang man startet å kjøre, mens nå må jeg kjøre rundt en mil før elendigheten oppstår. (ser jo at det kan ha med temperaturen å gjøre...)

 

Bremsene henger litt, men kan det lage en så utrolig høy lyd alene? Skivene blir unormalt varme på dette hjulet, mye varmere enn foran, det samme gjelder felg. Har forstått at om det er hjullager som er gåent så rumler det mer enn å skrike metallisk, og det er ikke så vanlig med varmeutvikling? Hjullageret å være ok etter å ha sjekket dette, men man vet vel aldri. Har hatt av kaliperen, børstet og skrapt, mye belegg igjen på klossene, skivene er normalt slitt på begge sider, men noe er det uansett som gjør at bremsene henger seg opp. Er det noen enkel måte å smøre glidepinner e.l. på slik at kaliperen får normal funksjon igjen?

 

Mitt lokale Ford-verksted har gitt meg noen uheldige og dyre opplevelser ved feilsøk tidligere, så om noen har tips er jeg takknemlig.

Posted

Jekk opp hjulet, kjenn etter slark, og sveiv på hjulet, så merker du fort om det er lager eller brems som lager trøbbel...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted (edited)

og ett hjul som henger på bremsene ,når kald..vil bare lage enna mer problemer når det blir kjørt med,både risting og ulyd i verste fall .

 

forøvrig så sitter vel kanskje parkbremsen inni skivene på denne bilen..uten at jeg vet sikkert.og da kan disse lage krøll om parkbrems mekanismen sitter fast.

må også få sjekka at både kaliper stempel glir fint,og at gliderene på kaliperene glir fint.

Edited by lowman
Posted

Regner med du har samme bremser bak som min 05 modell, veldig likt cosworth bak.. Ikke trommelbrems på håndbrekk... min hang seg på litt for lenge siden, og jeg smørte den bare opp med skikkelig rustløser og noe sprayfett-greier... Kjørt snart 100 000 km etterpå uten trøbbel der...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted (edited)

Takk for respons og gode tips :) hyggelige folk her! Har sjekka lager, virker ok, ingen spesiell lyd derfra, men etter en mils kjøring starter den skjærende, metalliske ulinga. Det blir som sagt skikkelig varmt, mer på høyre side bak, men venstre bak er også varmere enn foran. Godt tips med håndbrekkwiren, kan vel tyde på det ettersom det er bak som er problemet kanskje.... skal sjekke i morgen.

Edited by Yonas
Posted

Jeg måtte skifte kaliper på venstre side bak nettopp. Den armen som handbrekkvaieren henger i ville ikke gå tilbake etter at brekka var brukt. Prøvde å smøre den opp, men det hjalp ikke. Funker knall nå (men på min bil blir alltid et løst problem avløst av et nytt..) :P

Posted

Hehe, har japansk bil også, og ingenting er feilfritt. Helt riktig, loffen, ikke trommel bak nei. Det som ihvertfall er saken såvidt jeg kan fastslå, er at armen går pent og helt tilbake ved bruk av håndbrekket. Klossene derimot blir liggende på likevel. Det samme skjer ved bremsing, klossene blir hengende, varmgang oppstår og hylelyden skjærer etterhvert gjennom marg og bein.

 

Virker kanskje som jeg ryker på en smell med nye calipere bak. Noen som har peiling på om det er mulig å skaffe innbyttekalipere, evt hvor? Skal sjekke med mitt lokale Ford-verksted i morgen hva de skal ha, men ser at Mekonomen tar 2000,- / stk. Er Biltema eller Meca et alternativ sånn kvalitetsmessig?

Posted

samme på min mondeo mk3. :)

Nok å henge fingrene i og tømme lommeboka på når man er mondeo eier.. :blink:

 

har kjørt bmw i alle år! og forden e pina mæ den rimeligste bilen jeg har eid. e jo billige deler til den og :P nesten som og handle på salg :D

Posted

Kommer litt ann på årsmodell. På 2001 til 8/2004 er det ofte et problem at klossene sitter fast i anlegget. Skru av kalipperene og sjekk om klossene er lette å ta av eller om de må bankes løs. Rengjøring av anleggsflater, litt pussing på klosser og MYE pasta på anlegget løser oftest problemet. Sjekk samtidig at glideboltene går lett. Så lenge hændbremsarmen går tilbake tviler jeg på at det er noe galt med kalipperen

Over til fienden...

Posted

Kommer litt ann på årsmodell. På 2001 til 8/2004 er det ofte et problem at klossene sitter fast i anlegget. Skru av kalipperene og sjekk om klossene er lette å ta av eller om de må bankes løs. Rengjøring av anleggsflater, litt pussing på klosser og MYE pasta på anlegget løser oftest problemet. Sjekk samtidig at glideboltene går lett. Så lenge hændbremsarmen går tilbake tviler jeg på at det er noe galt med kalipperen

 

Takk for tipset :) - da prøver jeg det før jeg kjøper nye kalipere. Poster resultatet her.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...