Jump to content

Turbo i 1.8 Escort


Xr4x4

Recommended Posts

sitt å spekulerer litt på turbo mating av escorten

 

Lurte på om det e nån som har prøvd detta på 1.8 escort motora og på kor mye man kan ta ut av effekt før det blir sug i pengeboka med deler, nevnte dette litt for en som har hatt escort cosworth og han va litt usikker på om gearkassa ble å klare noe veldig effektøkning. noen som vet?

 

Har vært borti at man kan lade rundt 0,49 på original 2.0 mondeo motor uten å måtte skifte deler i motor.

 

noen som har ca peiling på ka detta kan komme til å koste.

 

Lure også på kordan det e med godkjenning av sånt?

Edited by Xr4x4
Link to comment
Share on other sites

Eller denne http://www.fiestaturbo.com/articles/zetecturbo/

 

Søk etter "zetec turbo" så finner du veldig mye.

 

Girkassa kan holde, men det kommer veldig an på kjørestil. Du har sannsynligvis samme girkasse som RS Turbo og der er det ikke uvanlig med 200hk og oppover.

Ellers er det jo enkelt å bytte til MTX75-oppsett fra XR3i/RS2000, den tåler mer.

 

"Rundt 0,49" ?

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

rundt 0,49 bar ladetrykk

Ikke rundt 0,5 bar? Jeg synes bare det var rart formulert.

 

Til saken. Mulig 0,49 bar på urørt motor funker, men jeg tviler på at det blir holdbart, særlig hvis det blir tatt snarveier på andre områder også.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

men om man ska gjøre den litt enklere måten da med å skifte kam akslinger og sånne småting.

 

Prøve å leite litt på nettet men finner ikke noe særlig med sider som selger kam.

 

Skriv inn tuning eller trim på en søkemotor nå til dags så kommer det kun opp: trim bilen med små tastetrykk eller med chip.

 

Kjenner det at man starte å bli dritlei alt som har med chip trim å gjøre :(

Edited by Xr4x4
Link to comment
Share on other sites

Snakker du fortsatt om turbomotor nå? I så fall er kammer langt ned på lista over ting du bør bruke penger. Mye annet er viktigere. Du kan evt. vurdere kammer fra Mondeo 2.0.

 

Hvis jeg søker etter "zetec tuning" på Google er første treff ZetecInside. Der er det mye nyttig informasjon, bl.a. hvordan du kan tilpasse en 2-liters Mondeomotor til Escort/Fiesta. Andre treff er guiden til Burton. Også nyttig lesestoff og et firma det er fornuftig å handle deler fra.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

det er ingen problem og bygge deg en 350hk 2.0l zetec silvertopp for 25000 kr ;)

 

og du har sikkert en ib5 kasse. det har jeg i rs turboen og. det er en god kasse som tåler alt fra 250-300hk alt etter stand på kassa

-86 escort rs turbo
-89 sierra cosworth
-96 mondeo 4x4
-10 fiesta 1.4tdci
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke å skremme deg helt vekk fra turbo, det er fullt mulig å få til. Jeg synes bare det er viktig å vita at det krever litt mer enn en tilfeldig turbo og blankpolert dumpventil. ;)

 

Hva er utgangspunktet? 105, 115 eller 130 hester? Jeg synes guiden til Burton har en grei gjennomgang av mulighetene for sugetrimm.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Neida ble ikke skremt bort :)

 

Og det e 105 små ponnier eg har

 

Har lest litt igjennom den Burton guiden men sitter enda igjen å lure litt på kordan dela man sku bestillt ifra dem.

 

Motor ting på engelsk vise seg tel at man detter litt ut av ka ting hete og sånt. men har forstått at man kan ganske lett sprite en 105/115 hester opp tel ca 130 hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...