Jump to content

Bytte ut 4 trinns med t9


Pusur_

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Granada 2,3 80mod, men den har kun 4 gir, er jo et vanvittig turtall å ligge i 80-90. Men er det noen som vet om clutch huset er skrudd på 4 trinns kassa? Og om så er, passer t9 kasse på det clutch huset? Eller må man skaffe kasse fra v6?

 

Takker for svar :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg en Granada 2,3 80mod, men den har kun 4 gir, er jo et vanvittig turtall å ligge i 80-90. Men er det noen som vet om clutch huset er skrudd på 4 trinns kassa? Og om så er, passer t9 kasse på det clutch huset? Eller må man skaffe kasse fra v6?

 

Takker for svar :rolleyes:

har hørt at man kan bytte clutch huset over på t9, men ingående aksel på t9n er litt kortere vis den t9 kassen er fra en ohc:/ men funker og bruke uansett

Link to comment
Share on other sites

har hørt at man kan bytte clutch huset over på t9, men ingående aksel på t9n er litt kortere vis den t9 kassen er fra en ohc:/ men funker og bruke uansett

 

R4 kasse på V6 vil funke en stund, men siden inngående aksel løper uten støtte i veivakselen vil det ikke gå lang tid før lageret i kassen er utslitt. ...alt fra timer til uker avhengig av hvordan du kjører. Det vil også begyne å lekke olje, nesten umiddelbart, med de clutchproblemene det medfører. Let heller til du finner en T9 fra en V6-bil, Sierra, Granada, Capri, Scorpio, helst fra 2,8 med forsterket lager. De er ikke SÅ vanskelig å oppdrive.

 

Ved bytte til T9 vil du, ideellt sett, trenge en mellomaksel som er litt kortere, men det går ofte bra å bruke den du har. Pass på at akselen ikke bunner i girkassen. Det må være litt, ca 10mm, frigang for at ting skal kunne bevege seg under bruk. Alle deler i drivverket er opphengt i gummi som tillater ganske mye bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

ja, tenkte meg det ja... <_< Men da får jeg se om det får vente. Planen er uansett 2,9 24v, så da gidder jeg ikke koste på kasse nå. Eller kanskje jeg skulle kjøpt ei mt75 kasse med en gang? Så har jeg den, men hvordan blir det med mellomaksel da?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ja, tenkte meg det ja... <_< Men da får jeg se om det får vente. Planen er uansett 2,9 24v, så da gidder jeg ikke koste på kasse nå. Eller kanskje jeg skulle kjøpt ei mt75 kasse med en gang? Så har jeg den, men hvordan blir det med mellomaksel da?

 

Med MT75 kasse må det modifiseres en mellomaksel. Det greieste er å bruke en aksel fra Scorpio (med MT75 kasse naturligvis). Framredelen har eksakt riktig lengde, men bakredelen må forandres sånn at lengden matcher Granada sin mellomaksel. GKN drivline gjør dette (se klistret tråd).

 

Ellers er det bare å notere seg Cortiworth sitt svar, som er helt avgjørende for resultatet! :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal ha en t9 kasse liggende. Har stått på en Scorpio 2,9. Den kan du få MEGET billig ;)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...