Jump to content

dødpunkt ved gasspådrag escort 1.8 SI


Xr4x4

Recommended Posts

Hallo,

 

Har akkurat skifta topp pakning på escorten og har fått bilen igang igjen men har et lite problem.

Starter å bakker kjempe bra men når jeg starter og kjøre så er det av og til at bilen holder på å dø ut.

 

Feks. Akselererer opp i fart og kommer til ca halv gass, og da virker det nesten som at han holder på å dø ut, nesten som at bilen holder på å drukne i bensin.

 

 

Men så, om jeg gir full gass når dette skjer så akselererer bilen som den skal,

 

Noen som vet hva som kan være problemet?

 

Nå ska det også sies at man skifta topp pakning pga, vann i olje. kan det være det at dette ligger og blokker eksosanlegget?

men også da. hvorfor er det full funksjon ved full gass?.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lambda, den brukes ikke på full gass. Kan hende den har fått litt juling hvis du har hatt vann og olje i eksosen.

Pluggledninger er et vanlig problem, det kan gjøre at den går dårlig på visse turtall.

Gasspjeldposisjonsføler (TPS) ble nevnt i den andre tråden, den kan du lett sjekke med multimeter, sjekk at motstanden mellom midtre pinne og en av de andre varierer jevnt når du beveger spjeldet.

 

Les gjerne feilkoder.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Gasspjeldposisjonsføler (TPS) ble nevnt i den andre tråden, den kan du lett sjekke med multimeter, sjekk at motstanden mellom midtre pinne og en av de andre varierer jevnt når du beveger spjeldet.

 

Les gjerne feilkoder.

 

Ka?

 

Akkurat på sånne ting som det e langt ute på landet for min del :S

kor sitter den/ser ut?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hvor den sitter avhenger av om du har innsug i alu eller plast (skille 95). Den sitter på gasspjeldet på motsatt side av det gasswiren sitter. Svart plastdings med en kontakt.

 

images.jpg

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

forresten. en annen ting. kan man se på lambda om den er gåen eller ikke? eller er det også noe som man klare å måle seg frem til?

Den enkleste testen er sannsynligvis å koble fra sensoren og ta en kjøretur. Det er en firkantet kontakt med 4 ledninger som er festet på radiatoren.

 

Den er litt verre enn TPS å måle. Svart ledning skal gi opp mot 1 volt ut ved fet blanding og ned mot 0 ved mager blanding. Ved vanlig kjøring vil spenningen vandre litt rundt, hvis spenningen er konstant tyder det på defekt sensor. Sensoren trenger strøm til oppvarming, så kontakten må stå i mens du måler.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

men som du sir koble den ifra og ta seg en tur.

om det er den som er defekt og man kobler den ut vil bilen gå ordentlig da eller?

Tenkte på hvordan forandring man skal se etter når man kjører med og uten lambda.

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste testen er sannsynligvis å koble fra sensoren og ta en kjøretur. Det er en firkantet kontakt med 4 ledninger som er festet på radiatoren.

 

Den er litt verre enn TPS å måle. Svart ledning skal gi opp mot 1 volt ut ved fet blanding og ned mot 0 ved mager blanding. Ved vanlig kjøring vil spenningen vandre litt rundt, hvis spenningen er konstant tyder det på defekt sensor. Sensoren trenger strøm til oppvarming, så kontakten må stå i mens du måler.

 

Er frekk og låner tråden litt. Jeg har akkurat samme problem som trådstarter på en Sierra dohc, men det gir seg etter en halvtimes kjøretur/motor er ordentlig varm. Kan tyde på def. lambda da?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på hvordan forandring man skal se etter når man kjører med og uten lambda.

Hvis den oppfører seg likt uten lambda mener jeg det tyder på at sensoren ikke hadde noen funksjon før.

Hvis problemet forsvinner mener jeg også lambda er defekt.

Hvis det dukker opp andre problemer ville jeg tolket det som et tegn på at sensoren gjør noe nyttig.

 

Er frekk og låner tråden litt. Jeg har akkurat samme problem som trådstarter på en Sierra dohc, men det gir seg etter en halvtimes kjøretur/motor er ordentlig varm. Kan tyde på def. lambda da?

Tja, det kan være lambda, men selv om sensoren mangler varming tror jeg den skal den få brukbar temperatur etter bare noen minutter.

 

 

 

En annen ting jeg liker å sjekke ved alle slags motorproblemer er temperaturføleren til motorstyringen. På Escorten sitter den på toppen av termostathuset og skal ha følgene verdier:

20°C ca. 40.000 ohm

80°C ca. 4.000 ohm

 

Kjapt å sjekke når du har multimeteret fremme ;)

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...