Jump to content

vekt 2,9 24v vs 302


rene`racing

Recommended Posts

Jeg får innlede med å innrømme at jeg ikke VET hvor mye en BOA veier, men uansett hvordan man vrir å vender på det så er Ford V6 (med unntak av 3,0 ESSEX) en relativt liten og lett motor.

(Min personlige huskeregel er at en vanlig Ford 2,8 / 2,9 motor veier det samme som en Volvo B23, (altså rundt 155 kg.), men har 50 % flere sylindre og ventiler og derfor høyere potensiale.)

 

Det samme gjelder i høy grad for 302 / 5,0L V8 motorene også, men og det er ett stort men...

 

I praksis viser det seg ved gjentatt forsøk at en slik liten Ford V8 motor, inkl alt det nødvendige tilbehøret i PRAKSIS, når alt er sagt å gjort, veier like mye som en SBC 350 / 5,7 L som er oppgitt til ca. 245 kg.

 

For øyeblikket er jeg derfor overbevist (, men ikke påståelig) om at en bil med BOA motor i praksis vil være endel lettere og ha bedre vektfordeling enn samme bilen med 302/5,0L V8 motor.

 

Det avhenger derfor av hva bilen skal brukes til.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som tenker å godkjenne bilen med v8 kanskje?

Hvis godkjenning med V8 motor er det første delmålet, så bør man først og fremst vurdere Rover V8. Denne er liten og lett, har moderat effekt og overkommelig med dreiemoment noe som gjør det vanskelig for biltilsynet å finne reelle motargumenter.

En annen fordel er at denne motoren går over så mange år at man skal kunne klare å finne en løsning på utfordringen som låter noe i nærheten av;

"...forbudt å gjør endringer som øker utslippet av skadelige avgasser."

 

Ser man på "motor-tallene" så har Rover V8 mye tilfelles med Ford V6 som vi vet responderer meget godt når den trykklades.

 

Å mekke til en lett massert og kompsenket 3,5 L V8 hvor orignalStrømbergforgasserene modifiseres til Volvo Turbo R-sport spec. + to Cosworth T3 turboer påsatt ESCOS turbinhus og en svær Kina intercooler vil garantert kjøre fra de andre alternativene her.

Selv om vekt, effekt, dreiemoment og budsjett er moderat, så kan sluttresultatet bli direkte godt. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vurderer om eg skal bruke 2,9 24v eller v8 i granada`en, går greit å godkjenne begge 2.Rover er ikke akktuelt, blir ford motor.

Edited by rene`racing

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

vurderer om eg skal bruke 2,9 24v eller v8 i granada`en, går greit å godkjenne begge 2.Rover er ikke aktuelt, blir ford motor.

Får du ta en avgjørelse bør du se nærmere på følgende:

1. Hvordan vil du beskrive kjørestilen din?

Er det horn i pannen og stadig maks turtall på 2 og 3 gear og hyppige forsøk på fartsrekord GJENNOM enhver sving?

I tilfelle er ikke V8 ett godt valg.

2. Hva skal du bruke denne bilen til? Hvis det er bruksbilen er ikke en V8 ett godt valg.

3. Hvordan skal denne bilen brukes? Hvis det er mest småkjøring og mange korte turer er ikke en V8 ett godt valg.

4. Hvor mye skal du bruke denne bilen? Både i tid og kjørte km. Hvis den skal brukes mye er ikke en V8 ett godt valg.

Hvis du derimot er ute etter mye kjøre og eierglede i "Weekend Cruiseren" og budsjettet strekker seg til å trimme en Ford 302 korrekt, DA er V8 ett suverent valg slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...