Jump to content

Ford Fiesta -97 Klutchtrøbbel Hva er galt?


monien

Recommended Posts

Noen her som har peiling? :cool2:

Hvis klutchen holdes inne litt for lenge under giring, så henger den seg opp, setter seg fast i bonn og det blir umulig å gire. Må da slå av tenningen, trekke ut klutchen manuellt og begynne helt på nytt.

Er klutchen røket? Eller er det noe annet galt? Hva kan skje dersom bilen likevel brukes?

Link to comment
Share on other sites

Pedalen fungerer helt fint så lenge den ikke blir trykket helt i bonn og holdt inne mer enn et sekund, så da er vel kanskje returfjæren ok?

Om det er utløserlageret kan ikke jeg svare på, for jeg er ikke særlig mye bilkyndig .. :unsure:

Hvordan ville det utartet seg hvis det var selve klutchen som var røket?

Har også vært plaget med at bilen lugger/rykker under kjøring og dauer på tomgang.

Edited by monien
Link to comment
Share on other sites

kan være mange forskjellige "arter" gåen clutch som eks at clutchen tar helt inne på en bil som har tatt hele veien, kan også ta helt ute mot beinet igjen. noen biler jeg har kjørt med gåen clutch har "spinni" på cluchen og det lukter svidd og ufyselig for å si det pent, hørt noe om at utløserlager og returfjør kna være problemer da pedelan ikke kommer tilbake etter at pedalen er trukket inn, men er nok noen andre på forumet her som sikkert vet mye bedre enn meg:)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hydraulisk clutch du har, og da er det jo naturligvis en viss fare for at det er enten slave eller mastersylinderen som henger seg opp. Siden det hjelper å trekke ut pedalen ville jeg vel tippe på at det er mastersylinderen. Det er jo naturligvis også mulig at det er selve pedalen, det er jo verdt å sjekke først. Mastersylinderen sitter nok rett ved pedalen, mens slavesylinderen sitter inne i clutchuset, da må kassen ned.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg kan ikke fikse bilen selv, men det er greit for meg å nevne for en mekaniker, i fall han ikke kommer på å sjekke det selv. Er jo ikke alle mekanikere som er like flinke. Hittil har to "sett" på bilen, og begge mente den bare måtte smøres. Den ble smurt, men det hjalp ikke. Så takk for tipset! :rolleyes:

 

Er det forresten noen som kjenner til en god mekaniker i Bergens området?

Edited by monien
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...