Jump to content

bygge om fra rwd til 4x4?


90sierra

Recommended Posts

hei har en 1990 ford sierra 5drs combi med dohc motor som er rwd.

tenkte å kjøpe en 1991 sierra 4x4 stv.

er det bare å ta forstillingen og girakassen?? passer da mellomakslingen til bak da??

er vell diff brems som regel på stvene? kan jag da ta traversen og diffen og stikkakslingene.

og bruke bærebruene mine bak på stv travers??? og trommler???

tenkte å ha en bil som kommer frem på vintern:D

takker for svar:D:D:D

1990 ford sierra 2.0doch

1984 ford sierra 3drs 2.o ohc

1969 chevelle 2drs ht

1982 ford sierra 5dr combi 2.o

Link to comment
Share on other sites

du må bruke forrstilling (komplett), mellomaksel(alt av akslinger),gearkasse,starter?og du må bruke bruene fra combin pg fjærene har større diameter på stv, og demper innfesting.

stv har som regel ikke diff brems, men siden det er 4x4 så er det sikkert det

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

må lage utsparinger i rammevanger foran til drivakseler. dette er enkelt vis du vet hva du driver med, men må gjøres skikkelig... gulvet går vel greit, men husker ikkje om 90 combi har stor tunnell. så må du selfølgeli ha bunnpanna da diff henger på den og aksling går gjennom... så må vere til samme type motor...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Det er mest sansynlig forskjellig giring på bakdiff, så den fra 4x4 MÅ brukes.

Du MÅ bruke bruene bak fra combi pga demperfeste. På STV står demperen inne i fjæra.

Om du har vanlig stikkakslinger nå og monterer aksler og diff fra 4x4, så MÅ boltene til å feste lagerhuset bak taes fra 4x4 om det er skrudde akslinger, eller så blir boltene for lange og treffer akslingen.

Bruk komplett 4x4 forstilling med bremser, da det er forskjell på innpress på skiver og caliper.

Bærearmer fra 2wd og 4x4 passer ikke om hverandre, bare så det også er nevnt.

 

Tror det meste skal være tatt med i regnestykket nå. Det er en forholdshvis lett jobb å bygge om til 4x4, men tar jo litt tid.

Når det gjelder forstilling og motor, så er det enkleste å montere motor forstilling og girkasse sammen, for så å løfte bilen høyt nok til å sette dette inn fra undersiden. Slipp bilen over denne "pakka" og styr på plass støtdempertårn og travers mens motor slippes ned. (husk girspaken)

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Bærearmene bak skal fint kunne brukes på 4x4, da stort sett alt bak er likt. På 2wd stv'n min har jeg 4x4 diff og aksler bak, og resten er original 2wd DOHC STV. Bortsett fra boltene som holder lagerhusa bak, da 2wd boltene til lagerhusa er for lange, og vil ta borti skrudd drivaksel.

 

Bærearmer framme MÅ derimot brukes fra 4x4 da innfestning på spindel ikke er lik. Det er "kon" på 2wd, og "sylinder" med låsebolt på 4x4.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...