Jump to content

Godkjenning av Is-t


Tottof

Recommended Posts

Er i god gang med turbo prosjektet mitt men har utsatt og utsatt søknad til BT og kom plutselig på å tenke om det i hele tatt lar seg gjøre å få godkjent ein 5 dørs mk2 combi med turbo.

tenker da pga karroseriet ikke er likt som cosworth. Har tenkt å bruke cosworth understell og bremser så ser ingen grunn til det ikke burde vere mulig å få godkjent men stoler ikke helt på BT

 

Noen som har erfaringer eller info om dette? innhold i søknad om turbo konvertering mottas også med takk

90' Sierra 2,0 Ohc

85' Granada 2,8 gl

66' Ford Thunderbird

Link to comment
Share on other sites

men 5 dørs kombi er levert med V6? da skulle du ivertfall få godkjent med så mye HK som i en med V6..

jøg hørte ang cosworth stv, der fikk jeg ikke putte i mer hk enn det er i en stv med V6, siden det er det meste de er levert med, vet det finnes stasj cosworth som er godkjent, sku gjerne vist hvordan det sjedde;P

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

Her er det forskjell fra BT til BT, så du må nesten bare høre der du bor. Men skal du ha sjangs, så må du dokumentere at delene er godkjent for effekten du skal ha osv, så skal det være mulig. Du får den ikke godkjent som cosworth, men du skal kunne få den godkjent med turbo.

Link to comment
Share on other sites

er 90 modellen ja orginalt med pulse air og 2 katalysatorer og 100 daue hester, får høre med BT. Litt OT men er det noen som vet hvorfor 90 modellen ble levert med 100 hester og 8,5 i komp? har sett flere tråder på forumet på dette men aldri funnet noe konkret svar. har hatt oppe motoren min og sett at stemplene ligger ca 1,5 mm fra toppen på blokka, men har ikke noe å sammenligne med så hvis noen hadde innspill hadde det vert fint :)

90' Sierra 2,0 Ohc

85' Granada 2,8 gl

66' Ford Thunderbird

Link to comment
Share on other sites

Det er for at den skulle klare de nye og strengere avgasskravene som kom i 89. Stemplene er 1mm lavere enn høy komp IS. Redusert komp gjør at forbrennigstemperaturen kan senkes for lavere NOX. Pulsair reduserer CO og hjelper til med å varme opp og holde kat varm, spesielt den første tiden etter kaldstart. Ekstra sein tenning dreper også effekt og gir ekstra varme til katalysator.

Har en slektning som har en 90 mod Sierra sedan som orginalt hadde en 100hk ohc, og som nå er godkjent med ettermontert turbo.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Motoren du har er fin å bygge turbo på, er samme som jeg har, og jeg vet om flere som har bremset 250-300hk uten å bytte innmat, og de kjører den dag i dag :)

Jeg kjører med 0.75 bar trykk nå, uten tegn til tenningsbank, og eneste jeg har byttet er toppboltene, også har jeg koblet opp en trykkbryter til oktanvelgeren, slik at den jorder ved 0,4bar og dermed senker tenningen med 6 grader. Har i tillegg 3 cosworth dyser før gass-spjeldet som styres av en mapfueler. Dette blir byttet ut med Megasquirt i vinter, og trykket blir da også oppjustert til 1-1.2 bar :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har skiftet til 12,9 topplokksbolter, grp.a toppakning high flow oljepumpe og tenker og å kjøre på orginal innmat med grådyser, bosch 044 pumpe og cossiesprut eller MS. med god kjøling og riktig justert tenning og bensin mengde tror (håper) jeg det kommer til å funke :)

90' Sierra 2,0 Ohc

85' Granada 2,8 gl

66' Ford Thunderbird

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...