Jump to content

Termostatforvirring (mk2)


kimsa

Recommended Posts

Byttet termostat og kupe filter i dag.

 

Har lenge hatt lekkasje fra termostat tilkobling. Har også lenge følt bilen ikke ble skikkelig varm. Den blir varmere nå enn før, men usikker på om det kun skyldes filter byttet.

 

Mener å huske termostaten sto rett opp på midten før, men den nye står på samme sted som den gamle, ca kl 11, ikke 12 som jeg trodde den skulle.

 

Bilen viser heller ikke utslag på termostaten etter 15 min på tomgang ved 1 pluss grad. Først ved å holde den på turtall fikk jeg utslag.

 

Hadde litt problemer med att jeg ikke ble kvitt luften i systemet, gjorde det på den enkle måten med tomgangskjøring uten lokk på kjøle tanken.

 

Er bilen i form, eller var ikke termostaten problemet? Lekkasjen er tettet da, så fikk noe ut av det.

Link to comment
Share on other sites

DEt er vel flere ting som kan spille inn. Både giver på motor og måler i dashen kan være litt feil slik at visningen ikke er riktig. Jeg hadde en Granada 2.0 som aldri fikk varmen over rett over det blå på dashen, men maskinen var varm og det var veldig god varme i varmeapparatet. Men du skriver at det ikke blir varmt i cupeen. Jeg ville tippet på tett varmeregister. Det er ikke uvanlig at disse gror til litt innvendig og da sirkulerer det lite gjennom der. Det at maskinen ikke blir varm på tomgang virker jo rart, en bensinmotor skal jo bli det, kan det være at vannpumpen ikke sirkulerer vannet godt nok forbi tempmåleren? vannpumpene kan gjerne pumpe dårlig på tomgang, iallefall så dårlig at det blir lite varme i cupeen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

DEt er vel flere ting som kan spille inn. Både giver på motor og måler i dashen kan være litt feil slik at visningen ikke er riktig. Jeg hadde en Granada 2.0 som aldri fikk varmen over rett over det blå på dashen, men maskinen var varm og det var veldig god varme i varmeapparatet. Men du skriver at det ikke blir varmt i cupeen. Jeg ville tippet på tett varmeregister. Det er ikke uvanlig at disse gror til litt innvendig og da sirkulerer det lite gjennom der. Det at maskinen ikke blir varm på tomgang virker jo rart, en bensinmotor skal jo bli det, kan det være at vannpumpen ikke sirkulerer vannet godt nok forbi tempmåleren? vannpumpene kan gjerne pumpe dårlig på tomgang, iallefall så dårlig at det blir lite varme i cupeen.

Byttet regreim og vannpumpe for 5000 km siden, så vil tro vannpumpen er i orden. Bilen blir varmere nå enn før jeg byttet termostaten, men det tar lang tid når den står på tomgang.

 

Til sammenligning har jeg også en 2001 mk2 som jeg har kjøpt til min mor, den har riktignok gått 25.000km kortere, men den blir glovarm på ett blunk, og måleren står rett opp og ned i skalaen inne i bilen.

 

Er det noen måte å sjekke dette med varmeregisteret på?

Link to comment
Share on other sites

Når du er ute og kjører og tilslutt får god temp på motoren så kan du jo teste varmeapparatet. Med full guffe på viftene og luften hovedsaklig i dysene oppe skal det bli så varmt rett forran dysene at du ikke kan holde hånden der enn i mer enn ca 5 sekunder. Det virker jo ikke som om du opplever dette da. Jeg ville kjent litt på slangene som går inn til varmeregisteret. De er sikkert nede på torpedoveggen et sted. Dersom disse er gode og varme, så varme at du kan brenne deg. Da er det trolig tett varmeregister. Blir de ikke varme, ja da ligger problemet et annet sted. Det kan jo være at termostaten du byttet var defekt, men det er vel lite trolig. Kan det være at kjøleviftene til radiatoren går unødvendig mye?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Oppe ved vinduet blåser det fortsatt langt så varmt som jeg ville trodd, og på ingen måte slik att du ikke kan holde hånden der, så da er det tydeligvis fortsatt noe galt.

 

om jeg kjører på dysene i topp, mot meg så blåser det ganske varmt, men heller ikke der så varmt som jeg trodde det skulle. I mk1 utgaven jeg hadde før kunne jeg lett få badstue inne i bilen. Nå funker allikevell varmeapparatet bedre enn veldig mange andre jeg har vært borti, men ikke så godt som det burde.

 

Skal prøve å få sjekket disse slangene til varmeregidteret til helgen når jeg kan få bilen opp på bukk.

 

Kjølevifta til radiatoren går mer eller mindre aldri, tror knapt nok jeg har opplevd den går hverken sommer eller vinter annet enn når AC er innkoblet, da går den med en gang, noe jeg anntar er korrekt.

 

Om så skulle være varmeregisteret, hvor mye koster det å bytte sånn ca, og er det mye jobb? Har hørt varmeregister er sykt dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Det er visstnok et hekkans styr å bytte varmeregister, men det er jo ikke sikkert det må byttes. Litt radiatorrens i kjølevæsken og en omgang med hageslangen der du spyler begge veier gjennom registeret kan ofte gjøre nytten. Nå kommer det jo litt an på hvilken kjølevæske du bruker og om du har lyst til å ofre den. Jeg kjøpte 4 liter for nærmere 500,- til min bil for to år siden, så den har jeg ikke lyst til å skifte oftere enn jeg må. Dersom du kjører Biltema sin så blir iallefall ikke kostnaden like stor.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...