Jump to content

Pluggene drukner


Cossie85

Recommended Posts

Var og henta en sierra sedan, 2L OCH, her for litt siden av en idot ta en kar.. Uansett. Bilen hadde stått i 3 år. Starta den og kjørte (nesten) helt hjem. Sden dnamoe ikke lada, døde den på veien. Så fikk taua den hjem. Siden det ikke er skilter på den så står den bare i garasjen. Drivi og skrudd sånn smått på den for og fikse no små ting. Den har starta fint og gått fint fram til i dag! Først fusker den, og stopper helt. Nå vil den ikke starte. Tok ut plugga, og det var fulle av olje og stinka bensin av de! HVA er grunnen til det og hva kan være feilen? Han sier de er min egen skyld, pga jeg ikke har kjørt lange turer med den. Bare starta den i ny og ne.. men jeg har jo ikke skilter ennå for f***!

Hjelper det og skifte plugger eller må jeg gjøre mer??? Og hva kan være grunnen til at de er fulle av olje og stinker bensin. Håper noen kan hjelpe meg :)

Edited by Cossie85
Link to comment
Share on other sites

hvis de er fulle av olje kan stempelringene være gåene

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Stått lenge: Kan være at stempelringene har satt seg og motor drar inn olje. Kan være ventilforingene har glidd ned og slipper igjennom olje, toppakning osv.

Kun starta innimellom uten å kjørt med: Kaldstart og pøser på med bensin, får aldri opp driftstemp og bensin ligger igjen i sylinderene etter stopp.

Link to comment
Share on other sites

Stått lenge: Kan være at stempelringene har satt seg og motor drar inn olje. Kan være ventilforingene har glidd ned og slipper igjennom olje, toppakning osv.

Kun starta innimellom uten å kjørt med: Kaldstart og pøser på med bensin, får aldri opp driftstemp og bensin ligger igjen i sylinderene etter stopp.

 

Uff :( Takk for svar.. men hvordan skal jeg vite hva jeg kan gjøre eller bytte? Hjelper vel ikke og bare bytter plugger? Ja, mest gått på tomgang :o

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gjør med de gamle drittmotorene når de begynne med sånnt. Er og kjøre den varm, så kjøre den drithardt ei lita stund :P Da kan den friskne til litt etterhvert. Det er vertfall ikke en motor verd å overhale vis du skal ha den orginal. da er det bedre å få tak i en ny til en 1000-lapp

Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!

- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i

F5A1DADDBF3B8BEDE93D52E4B3405B45.png

Link to comment
Share on other sites

For å få litt mer klarhet i dette. 2.0 ohc ja. Men er det innsprøytning eller gasser? Og om gasser så i tilfellet hvilken type gasser?

Oljeforbruk kommer som regel av ødelagte ventiltetninger og utslitte ventilstyringer, og i dette tilfellet vil oljeforbruket senkes betraktelig ei stund ved å montere nye ventiltetninger. Noe som også er vanlig er fastkoksete stempelringer, og i dette tilfellt vil ikke nye ventiltetninger gjøre oljeforbruket mye mindre. Men ettersom pluggene blir full av olje tipper jeg at ventiltetningene er skyld i mesteparten av oljeforbruket.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For å få litt mer klarhet i dette. 2.0 ohc ja. Men er det innsprøytning eller gasser? Og om gasser så i tilfellet hvilken type gasser?

Oljeforbruk kommer som regel av ødelagte ventiltetninger og utslitte ventilstyringer, og i dette tilfellet vil oljeforbruket senkes betraktelig ei stund ved å montere nye ventiltetninger. Noe som også er vanlig er fastkoksete stempelringer, og i dette tilfellt vil ikke nye ventiltetninger gjøre oljeforbruket mye mindre. Men ettersom pluggene blir full av olje tipper jeg at ventiltetningene er skyld i mesteparten av oljeforbruket.

det r innsprøytning...

Link to comment
Share on other sites

For mye bensin da kan f.eks komme av deffekt tempgiver, deffekt bensintrykkgiver, eller ei dyse som er rustet fast i åpen stilling.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...