Jump to content

Tillegsvarmer Eberspracher overheat


RallyHawk

Recommended Posts

Jeg har en Sharan (Galaxy er "samme" bilen) med Eberspacher tilleggsvarmer som jeg forsøker å få til å gå ordentlig. Jeg har akkurat byttet glødeplugg og glødesil og fjernet feilkodene så nå forsøker den å starte. Problemet nå at den får "overheat" feilkode i modul 18 Aux heater. Varmeren starter med jevne mellomrom for så å stoppe. Jeg la meg under for å kjenne litt på tempen på slangene idet den dro igang "jetmotoren". Det kjentes ut som om det begynte å koke i vannet rundt varmeren - jeg kjente "boblinga" gjennom slangen. Så slår varmeren seg av og bobling forsvant - så overheat høres logisk ut. Mitt spørsmål er hvilke årsaker dette kan ha? Er det mekanisk eller elektrisk vannpumpe på denne kretsen gjennom varmeren?

Håkon

 

EDIT: Nå kom jeg på at det kanskje er luftlommer i vannkretsen etter jeg har hatt ut varmeren. Hvordan lufter man den på best mulig måte?

Edited by RallyHawk

- Escort mk2 med 2 liter Zetec på spjeldhus. Megasquirted (MS3)! Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det er sirkulasjonspumpa som ikke går, den begynner å koke for så og slå seg av pga ingen sirkulasjon. Har du hatt løs selve varmeren så er nok ikke pumpa noe vanskelig å bytte, du ser den lett, omtrent like stor som en colaboks, kanskje noe mindre men da vet du hva du skal se etter.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Det er sirkulasjonspumpa som ikke går, den begynner å koke for så og slå seg av pga ingen sirkulasjon. Har du hatt løs selve varmeren så er nok ikke pumpa noe vanskelig å bytte, du ser den lett, omtrent like stor som en colaboks, kanskje noe mindre men da vet du hva du skal se etter.

OK, takk. Ja, jeg har hatt av varmeren og plukket den i deler, rengjort og montert igjen. Jeg skal bestille ny elektrisk vannpumpe og så bytte den. Har tatt ut kontakten til varmeren nå slik at den ikke soter ned pga. alle start og stopp forsøkene. Det som er litt rart er at på vei hjem fra jobb i dag (slettet feilkoder i varmer før jeg dro slik at den startet for første gang for så å logge "overheat") så blei motoren merkbart fortere varm og jeg kjente varme fra ventilen i gulvet mot baksetet. Vil det sirkulere noe i bakre krets hvis ikke den pumpa går? Står den i serie med en mekanisk pumpe?

- Escort mk2 med 2 liter Zetec på spjeldhus. Megasquirted (MS3)! Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Varmern flyr rett opp i 100 grader, så kjenner den at den ikke blir "kvitt" det varme vannet

så legger den seg ned for og ikke ødelegge varmern. og feil-kode vises på vas,n til møller

 

Vannpumpe kortsluttning til stel står det.. Byttet dusiner av disse...

 

Hvis den har startet og stoppet for deg nå vil du nok kanskje merke noe forskjell ja.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

OK, takk. Ja, jeg har hatt av varmeren og plukket den i deler, rengjort og montert igjen. Jeg skal bestille ny elektrisk vannpumpe og så bytte den. Har tatt ut kontakten til varmeren nå slik at den ikke soter ned pga. alle start og stopp forsøkene. Det som er litt rart er at på vei hjem fra jobb i dag (slettet feilkoder i varmer før jeg dro slik at den startet for første gang for så å logge "overheat") så blei motoren merkbart fortere varm og jeg kjente varme fra ventilen i gulvet mot baksetet. Vil det sirkulere noe i bakre krets hvis ikke den pumpa går? Står den i serie med en mekanisk pumpe?

 

Ved kjøring så vil det jo være litt sirkulasjon fra vannpumpa, men det er ikke nok når den står på tomgang.

 

Du trenger ikke ta av kontakten for du kan gå innom 18Aux Heat og slette feilkode, er den låst kan du gå innom Adaption og 042 og legge inn tallet 1 trykk/save.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Dere hadde selvfølgelig rett. Har byttet sirkulasjonspumpa nå og etter mye knot for å få av og på slangeklemmer osv. osv. kunne jeg nyte lyden av en varmer som startet og gikk! Nå blei bilen varm og god på tomgang i 10 min. -2 grader ute. Jeg skal montere en bryter på lufttemp målern for å tvinge varmeren til ikke å starte når det kun er en kort tur vi skal ut på slik at den ikke soter ned.

Takk for hjelpen folkens! ;)

Håkon

- Escort mk2 med 2 liter Zetec på spjeldhus. Megasquirted (MS3)! Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...