Fordcossi Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 hei igjen, jeg har en ohc ford sierra motor som jeg har bygget turbo på.. bilen har ennå ikke vert på veien har bare stått å holdt motoren igang i verkstedet.jeg har koblet til alle målere og når den hadde svevet en liten stund så var oljetempraturen raskt oppe på 90-100-120 grader... da stopte jeg motoren pga syns dette var så mye... så i tilleg så sto vanntempraturen så laft.. den sto på rundt 40 grader.. kan vannpumpen være gåen? slik at den ikke sirkulerer fram vann til føleren gjennom motoren? slik at tempraturen stigen? motoren kokte sist gang da svev den veldi lenge så plutselig kom dampskyen som en kule.. hadde ikke på lokket på vanntanken.. Hvor varm skal tempraturen være?Hvordan kan jeg sjekke om vannpompen virker?Andre komentarer? Motoren er en vanli 2.0i. som eg dreid ner stemplene, kvass kam, portet topp, og tilegsprut, bensintrykk regulator og intercooler osv.. har ikke kjørt bilen men bare prøvestartet osv.. men eg skeptisk på diverse ting.. som jeg ønsker svar på Mvh stian:)
xr4ti Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 (edited) Hva slags målere har du? Mye billige målere som viser mer korrekt kilopris på biff enn grader på olje, vann etc.Du kan om du er usikker på måleverdiene dobbeltsjekke ved å bruke kokende vann med et steketermometer oppi vs føleren og måleren du har i bilen. 2-4 grader avvik +/- kan aksepteres men ikke mer da man gjerne kommer opp til maks temp på oljen med en turbomotor med full belastning. Det samme kan du gjøre med vanntempen din. Har du sjekket at du ikke har luft i kjøleannlegget, nok kjølevæske og at alle slanger i kjølesystemet er koblet riktig slik at du har sirkulasjon? Husk alltid å ha på lokket til ekspansjonstanken da det er et trykksystem.Hvilken temp DIN olje VIRKELIG tåler ved full belastning vet vi ikke da du ikke har oppgitt hva slag olje du bruker men det er viktig å ikke komme over en øvre temp.grensen på den oljen du bruker. Mye som spiller inn for å få ned oljetempen om denne virkelig er for høy, kapasitet på vannpumpen, radiatoren, viftekapasitet, kjølevæsketype, tilgang på kjøleluft, oljemengde, oljekjølertype og ikke minst, oppsett på tenning/bensin. Edited December 28, 2011 by xr4ti
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now