Jump to content

Bremseoppgradering Fiesta mk1 med små felger


bard

Recommended Posts

For en stund siden diskuterte jeg bremseoppdateringer på Fiesta mk1 med s-ludvig. Standard oppsett er ikke voldsomme greier, 220mm massive skiver. En ryddig og grei oppgradering er 260mm skiver fra Escort mk5/6 RS2000/XR3i og calipere fra Mondeo V6/4x4 eller Cosworth 4x4. Problemet er at det ikke passer sammen med 13”-felger. XR2-oppsett har 240mm ventilerte skiver og får plass i små felger, men begynner å bli vanskelig å få tak i.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å finne et tilgjengelig og greit oppsett, siden jeg har garasjen full av deler og jeg liker puslespill.

 

260mm-oppsettet over bruker calipere som opprinnelig ble levert sammen med 280mm skiver. Derfor antok jeg at Fiesta mk1/2 har festene 10mm nærmere senter i forhold til de fleste andre Forder. Et naturlig valg vil derfor være calipere fra “vanlig” Mondeo mk1/2 (260mm) og skiver fra “vanlig” Escort mk5/6 (240mm). Escort RST S2 har også 260mm, så de caliperene kunne være en mulighet (samme som Sierra V6). Escort mk3/4 har 240mm skiver, men disse har høyere innpress, så jeg regnet med det kom til å bli feil.

 

Her er bildene fra en runde med eksperimentering i garasjen:

 

Standard 220mm:

 

DSCF1377+_Custom_.JPGDSCF1378+_Custom_.JPG

 

Mondeo bruker M12 bolter og Fiesta/Escort M10. Jeg fant ikke godt nok 12mm bor, så jeg måtte vente med Mondeo-caliperene. Isteden testet jeg Escort mk6 XR3i som har omtrent samme mål som Mondeo 2.0.

 

DSCF1379+_Custom_.JPGDSCF1380+_Custom_.JPG

 

Det passet ganske bra med Fiesta SuperSport felger. Det virket som det bare skrubbet litt midt på eikene. Caliperen fikk litt lakkrester på støpekanten (se bilde). Jeg tror det skal fungere med 2mm spacer eller litt justering med vinkelsliper.

 

DSCF1381+_Custom_.JPGDSCF1382+_Custom_.JPG

 

Med stålfelger fra Escort mk3 ble det verre. Caliper ligger stødig mod felgen "i yttersvingen".

 

DSCF1383+_Custom_.JPGDSCF1387+_Custom_.JPG

 

Det virker som klossene kommer for langt inn mot senter. Skiva på bildene er Fiesta 220mm og den har innsving som gjør at det blir plass. Det har ikke skiver fra f.eks. Escort, der er diameteren hele veien lik anleggsflata mot felgen.

 

DSCF1376+_Custom_.JPG

 

Så var det Escort RST. Denne fikk jeg ikke helt på plass. Braketten har for mye gods inn mot senter. Det er sikkert mulig å slipe vekk noen millimeter, men jeg skal bruke disse på Escort og ville ikke svekke brakettene bare for å teste.

 

DSCF1385+_Custom_.JPGDSCF1384+_Custom_.JPG

 

Det er også interessant å se hvor like de er. Mk4 RST til venstre og mk6 XR3i til høyre.

 

Så de skikkelige sakene. Mk1 XR2-oppsett:

 

DSCF1394+_Custom_.JPGDSCF1395+_Custom_.JPG

 

XR2-skive med Mondeo caliper. Her ble det for lite plass til brakett mellom skive og festeører. Braketten er tykkere enn XR2. Alle andre nyere calipere jeg prøvde hadde samme problem. Sannsynligvis kunne det gått med skive til Escort mk5/6 som har et par millimeter mindre innpress.

 

DSCF1398+_Custom_.JPGDSCF1399+_Custom_.JPG

 

Skiver fra Escort mk3/4 har enda høyere innpress og dermed enda større problem. Dette er en litt uvanlig massiv 240mm skive som bare brukes på Escort 1.3.

 

DSCF1400+_Custom_.JPGDSCF1401+_Custom_.JPG

 

Sammenligning RST - XR2 - Mondeo 2.0

 

DSCF1397+_Custom_.JPGDSCF1396+_Custom_.JPG

 

Caliper fra "vanlig" Escort mk5/6. Dårlig løsning. Trenger evt. 220mm ventilert skive, men det har jeg ikke klart å finne.

 

DSCF1386+_Custom_.JPG

 

Til slutt kolossene fra Mondeo mk3 (300mm). Tror det er eneste jeg testet som har brukbar klaring mellom kloss og senter av skive. Dette kan sannsynligvis fungere sammen med 280mm skiver fra Mondeo V6, men de bygger nesten 20mm ut fra anleggsflaten til felgen, så det krever romslige felger.

 

DSCF1388+_Custom_.JPGDSCF1389+_Custom_.JPG

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

interessant innlegg, savner flere slike tråder!

 

Ser ut som du fikk gjort litt idag ihvertfall ;)

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Hos Burton vil calipere, ventilerte skiver og klosser til XR2 komme på ca 250£ pluss frakt.

Vet noen om det passer rett på navnet til std MK 1?

Jeg er rimelig sikker på at nav/spindler er like, men jeg mistenker braketter (og glidepinner) er forskjellige og de følger kanskje ikke med overhalte calipere. Jeg kan sammenligne litt neste gang jeg er i garasjen.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg sjekket litt mer. Jeg klarer ikke å se noe forskjeller på spindlene. Det står heller ikke noe spesifikt for XR2 i delekatalogen. Det eneste skillet er overgangen fra 22 til 23 splines på nav og drivknuter i 1980.

Festebrakettene er det derimot stor forskjell på. XR2 har glidepinner og braketter som ligner mye på de fleste nyere Forder. 1100'ene har et slags V-spor på hver side av braketten som caliper sitter i.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mange muligheter. Det er ikke noe problem å finne egnede skiver. Øverst her nevner jeg 240mm skiver fra Escort mk5/6. Disse har riktig innpress.

 

Utfordringen er å finne calipere som er kompakte og beregnet til 260mm skiver (=240mm på Fiesta mk1/2).

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...