Jump to content

Ujevn tomgang


Guest ball3

Recommended Posts

Guest ball3

Ok,som overskriften sier så koblet jeg fra batteriet for å bytte tilhengerkontakten.Jeg er godt kjent med at dette fører ujevn tomgang etterpå før den får justert seg tilbake.Men denne gangen vil tomgangen absolutt ikke justerer seg inn igjen,noe som fører til at bilen stopper etter et par sekunder på tomgang siden den er såpass ute av kurs (mildt sagt irriterende i lyskryss o.l).Har kjørt flere mil samt prøvd å koble fra batteriet et par ganger til for så å kjøre noen mil igjen,men ingenting skjer.

 

Bilen var helt topp før jeg koblet av batteriet denne gangen og tomgangen har alltid justert seg inn igjen når jeg har koblet av batteriet tidligere.

 

Så det er denne ene gangen som har ødelagt.Noen tips på hva som kan gjøres for å fikse dette?

 

Bilen er en scorpio 94mod. stv. 2.0l

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være tomgangsventilen din som fjusker.

Denne kan sprettes og renses med forgasserrens. Ellers så kan du få Ford til å stille den.

Alternativt en ny tomgangsventil, men disse koster litt.

 

De måtte stille den på gamle bilen min ettersom den durte på 500rpm (og til tider mindre).

 

Vet ikke helt hva tomgangen skal være på en driftsvarm Scorpio, men på en Sierra DOHC (mellom 90-93) skal den være 875rpm +/-50rpm

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tomgangen min også er ujevn. Hopper opp og ned hele tiden. Drar jeg den litt ut på gira henger den seg også på høyere turtall. Noen som vet?

 

Sorry for at jeg bruker topicen din nå....

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest sircossie

Tyder jo på falskluft en eller annen plass egentlid da. Gå over med litt stertgass, da dukker det opp vist det er falskluft ute og går...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vil bare si at jeg nå endelig har fått løst problemet, og kanskje dette kan være noe for andre og sjekke.

 

Etter å ha sjekket over alle slanger og koblinger ganske nøye for å se om bilen trakk falsk luft fant jeg ikke noe.Sjekket og reingjorde også tomgangs sensoren/ventilen, ingen forskjell.Men etter litt "googling" kom jeg over DETTE smått geniale forumet for scorpio og granada eiere.Etter å ha lest litt her så jeg at gasspjeld sensoren (på engelsk : TPS = Throttle Position Sensor) var en gjenganger for ræva tomgang og fusking under kjøring.Jeg fulgte derfor prosedyren i DENNE tråden, som er veldig enkel å gjennomføre, og fant fort ut at min gassspjeld sensor gav helt gale resultater.I lukket tilstand på gasspjeldet målte jeg 3,6V hvor det egentlig skulle være ca.0,4-0,8V.Kjøpte en ny slik sensor på Ford til ca.500,- og voila problemet var løst.

 

Hvorfor dette problemet først dukket opp etter at jeg koblet fra batteriet veit jeg ikke, men det var i hvertfall feilen hos meg.Kanskje dette kan være til hjelp for andre, å måle seg fram med et multimeter er i hvertfall veldig enkelt i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Nei??? Var jo det som var problemet til meg og da.... Litt seint å fikse problemet nå, siden bilen har blitt til spiker :P

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84

forumet du refererer til er fult av granada elskere ja, så dær får man svar på ALT... nesten...

 

Kan jo høres ut som det har kommet en strømspiss i det du satte på batteriet igjen, som har knertet denne komponenten...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har samme problem med min nå etter den var inne på verksted en liten tur... Gikk perfekt før dette, men nå vil den nesten ikke gå i det hele tatt. De hadde bare skiftet bremserør og rattakselforing, samt at batteriet var frakoblet under arbeid... Regner vel med at min TP også er gåen da.............

Ford Scorpio 2.9i Ghia, 4x4 , 1993 modell

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig, men som nevnt synes jeg det var merkelig at dette problemet dukket opp først etter at batteriet var frakoblet.Regnet egentlig med at det skulle justere seg inn igjen slik det pleier når man får kjørt noen mil, men ikke i dette tilfellet.

 

Uansett, det er jo en meget enkel prosedyre for å sjekke om det er gasspjeldsensoren som er ødelagt beskrevet i linken min litt lengre opp.Har du et multimeter finner du nok ut av det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...