Jump to content

fiesta mk1


bart

Recommended Posts

har akkurat kjøpt en fiesta mk1 1,1, til å kjøre autoslalom med,

 

et motor bytte til 1,3 el 1,6 er det mye ellers som må gjøres da, med tanke på bremser fjørbein etc, (må godkjennes)

 

har forstått det sånn at 1,0 1,1 og noen 1,3 er valencia motor og 1,3 1,6 er kent/cf motorer

 

hva står i courier 1,3 kan denne brukes til å lage en 1,3 fiesta er dette en kent eller valencia motor, i tilfelle det er en kent kan man da bruke veiv fra en 1,6 escort mk1 mk2 motor?

 

er det mye pes ellers å sette inn en kent motor, med tanke på girkasse, drivaksler motorfester etc...

 

noen som har en bra oppskrift?

Link to comment
Share on other sites

Courier (og Ka) har Endura-E. Jeg mener det er en videreutvikling av Valencia/HCS. Monopoint og fordelerløs tenning.

Disse skal passe i mk1.

 

Det var bare XR2 (og USA) som hadde 1.6 Kent. De har samme girkasse som 1.1 og motorfester er like bortsett fra at XR2 har motoren ca. 20mm lavere (med distansestykker).

 

Når det gjelder bremser har XR2 240mm ventilerte skiver foran og breiere tromler bak. XR2 har også andre braketter for casterstag foran (bolt-on). Et potensielt problem for godkjenning er at råkarosseriene har forskjellige delenummer, men det er sannsynligvis bare fordi XR2 har dypere reservehjulsbrønn og andre hovedlykter.

Ellers kommer jeg ikke på andre ting som har betydning for godkjenning.

 

S-ludvig har muligens fått noen erfaringer med dette. Han hentet diverse 1100-deler hos meg for å kombinere med 1.3 (fra Escort mk2?).

 

Burton har også litt info.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig noen tidlige mk2 Fiesta'er kom med 1.3 Kent eller Valencia, men jeg har aldri sett det.

De ble levert med 1.3 CVH en periode før 1.4 CVH kom. Uansett er vel 99,5% av mk2'ene i Norge 1.1.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

 

Når det gjelder bremser har XR2 240mm ventilerte skiver foran og breiere tromler bak. XR2 har også andre braketter for casterstag foran (bolt-on). Et potensielt problem for godkjenning er at råkarosseriene har forskjellige delenummer, men det er sannsynligvis bare fordi XR2 har dypere reservehjulsbrønn og andre hovedlykter.

Ellers kommer jeg ikke på andre ting som har betydning for godkjenning.

 

Er like tromler på alle mk1. Mk1 XR2 har strørre stempel på hjulsylinderen. mk2 XR2 som har breiere tromler

Edited by Ford-rs
Link to comment
Share on other sites

Er like tromler på alle mk1. Mk1 XR2 har strørre stempel på hjulsylinderen. mk2 XR2 som har breiere tromler

Hmmm... Mulig jeg blander. Jeg har lest at få produsenter av reservedeler gadd å produsere XR2-tromler, derfor fikk folk de smale når de byttet og etterhvert har veldig mange XR2 blitt "degradert".

 

Mekonomen oppgir samme tromler til alle mk1, men andre bremsebånd til XR2. Mulig det bare er bedre kvalitet på XR2, for breie bånd vil jo ikke funke sammen med smale tromler.....

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

en sånn 1.25 liters motor fra nyere fiesta kan vel ikke være så vanskelig å skvise nedi. dette må jo være en mye bedre motor enn de utdaterte kent greiene.

Det er Zetec-S. Fine motorer, men det er ikke så enkelt som man skulle tro. Faktisk tror jeg 2.0 Zetec er like enkelt.

Zetec-S har starteren øverst på fremsiden. Original girkasse i mk1 har plass til starteren nederst på fremsiden. Jeg vet ikke om noen 4-trinns BC-kasser med riktig plassering av starter. Skal man ha 5-trinns kasse må man kappe rammevanger og gjøre noe med casterstag. Dessuten har girkassene i Fiesta mk4 hydraulisk clutch.

Skal man gjøre jobben for å få inn Zetec-S synes jeg det må være 1.6 fra Focus eller 1.7 fra Puma.

 

 

Jeg har lyst til å forske litt på Duratec 8V (Zetec RoCam) fra StreetKa/SportKa. Det er en "moderne" Kent-basert 1.6 utviklet i Brazil. Finnes også som kompressorladet 1.0 på 94hk.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

duratec, zetec (s), og cvh er igrunn uintressant, vil ha en gammel motor med forgasser (e), det mest intressanne ville vert å sett hva som kunne gjøres med den motoren som står i, opgradere den til 1300 ved hjelp av en veiv/råder etc fra en courier el lignende, 1300 topp viss det er forskjell på ventiler kanaler etc, opgradere kam forgasser og eksos, fått ut en 70-80-90 kjørbare hk som ser noenlunde orginalt ut, skal også bruke den girkassen som står i da nen har en fin utveksling til mitt bruk

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Mulig jeg blander. Jeg har lest at få produsenter av reservedeler gadd å produsere XR2-tromler, derfor fikk folk de smale når de byttet og etterhvert har veldig mange XR2 blitt "degradert".

 

Mekonomen oppgir samme tromler til alle mk1, men andre bremsebånd til XR2. Mulig det bare er bedre kvalitet på XR2, for breie bånd vil jo ikke funke sammen med smale tromler.....

 

Tror du blander litt mk1 og mk2 no. Men det kan no du sjekke på dinne XR2er.

Link to comment
Share on other sites

ser ut til at eg går enten for å prøve å mikse en hcs 1,3 med valencia 1,1 evt vil det bli byttet til en 1,3 kent fra en tilsvarende fiesta, da disse blilene skal vere lik ang bremser og hjulopheng, bytte til 1,6 medfører bytte av bremser også ser det ut til

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kent fra en bakhjulstrekker er lenger enn den som sitter på en forhjulstrekker. Det er også andre motorfester på disse blokkene. ( foran på Fiesta)

Det er mange deler som går om hverandre, men det er viktig å vite hva. Veiv er ikke like, deksel over regkjede er ikke like. Du kan kun bruke enkelt regkjede på Fiesta. Topper skal passe om hverandre på Kent. Lurer på om ikke toppene på Endura er annerledes med forbrenningskammer?? ( har lite peiling på Endura )

Jeg skal sette inn en 1,3 liter i min MK 1. Bruker 1100 stempler for å få høyere komp, bcf2 kam og forgasser fra 1300gt som bygges om slik at begge spjeld jobber likt. Toppen bearbeides for at innsug og grenrør skal passe uten kanter og hindringer for drivstoff og eksos. Skal også bruke Ashley eksos og grenrør. Setter også inn andre motorfester som er stivere. Bør komme over 75 hk på dette, da en 1300gt har det. Her blir det jo bedre kam og høyere komp samt forandring på forgasser med dysing osv + bedre eksos. 90hk er å håpe,men kanskje bare en drøm

 

Skal du kjøre SS2. Hadde vært gøy å testet mot en lik bil.

Svein

Fiesta MK1 1100
Cortina GT MK1 1965(Restaureres)

Link to comment
Share on other sites

1300 kent du skal bruke eller er det en valencia?

 

passer 1100 stemplene fra valencia i kent?

 

ss2 er nok lit langt unna, er ikkje det ved gardermoen? 50mil en vei i fiesta 1,1 er vel litt i overkant, blir nok bare brukt lokalt,

 

noen ider hvor man kan kikke etter en 1,3 kent til fwd da? skulle hatt en slik en til min, 1,6 blir for mye styr virker det som med bremser og forstilling

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke kent.

Vet ikke sikkert, men lurer på om ikke valecia/endura har forbrenningskammer i toppen og flate stempler????? Dette er det sikkert andre som vet. På kent er det forbrenningskammer i stempel. Virker som om det ikke er lett å få tak i 1600 og 1300 kentblokk til Fiesta.

Lykke til med prosjektet.

Svein

Fiesta MK1 1100
Cortina GT MK1 1965(Restaureres)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må innrømme at jeg tok feil angående bakbremsene.

Nå har jeg sjekket Haynes og de oppgir faktisk en anelse smalere bremsebånd. 29,5mm på mk1 XR2 og 30mm på andre. 38mm på mk2 XR2. 19mm hjulsylinder på XR2 og 17,5mm på andre.

 

For å kompensere for feilinformasjonen byr jeg på bilder av delvis demontert Endura-E. Dette er en 1.3 med motorkode J4M i 2000 Ka med servo og AC.

 

DSC01406+_Custom_.JPGDSC01407+_Custom_.JPG

DSC01408+_Custom_.JPGDSC01409+_Custom_.JPG

DSC01410+_Custom_.JPG

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg gjorde en liten oppdagelse i går, da jeg leste om ventiljustering i Haynes bok om Fiesta mk1. Der står det rekkefølgen på innsug- og eksosventiler. Et oppsett for 1.0 og 1.1 (Valencia) og et annet oppsett for 1.3 og 1.6 (Kent). For moro skyld sjekket jeg HCS i boka om Escort mk5 og der var det et tredje oppsett.

 

Kent:      ex-in-in-ex-ex-in-in-ex
Valencia:  ex-in-ex-in-ex-in-ex-in
HCS:       ex-in-ex-in-in-ex-in-ex

 

Dette betyr vel at kamakslingen må følge toppen hvis man prøver å mikse deler.

Det forklarer også hvorfor tennpluggene peker i forskjellige retninger. På Valencia peker alle samme vei, på HCS peker alle mot midten og på Kent peker 2 og 2 mot hverandre.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

noen plasser man får kjøpt trimdeler til 1,1 da som kam grenrør og dobbelforgasserinsug?, og kan det evt brukes deler fra en courier 1.3 til å opgradere 1,1 til 1.3?

 

har kikket etter 1.3 kent til fwd og det ser vanskelig ut....

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg tatt et kjapt bilde av toppen til Ka'en jeg la ut bilder av tidligere.

Dessverre ingen mål, men jeg kan sjekke hvis noen lurer på noe konkret.

 

DSC01441+_Custom_.JPG

 

noen plasser man får kjøpt trimdeler til 1,1 da som kam grenrør og dobbelforgasserinsug?, og kan det evt brukes deler fra en courier 1.3 til å opgradere 1,1 til 1.3?

 

Jeg regner med innsug, grenrør og kammer må være spesielt for Valencia, pga. det jeg skrev om ventilrekkefølge lenger opp her.

Mener å huske noen på XRtwo-forumet hadde grenrør på 1.1, men det var mange andre som var overrasket da de så det (=sjeldent).

HCS'en min har en slags 4-2-1 greie i støpejern, men jeg tror ikke den passer valencia. Boltene sitter forskjellig plassert i forhold til eksosportene.

 

Ashley lager fortsatt grenrør til XR2, men det er ikke i nærheten av å passe Valencia eller HCS.

 

ashley_manifld_mk1%5Bekm%5D379x300%5Bekm%5D.jpg

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har studert og diskutert litt med s-ludvig i det siste. Det viser seg at det er litt verre enn jeg trodde å bygge om fra Valencia (1.1) til Kent (1.3/1.6). Kent-blokken er rundt 3cm lenger enn Valencia, derfor er girkassa flyttet ca. 2cm. Dette oppnås med forskjellige traverser. Jeg har sammenlignet 1.1 og 1.6. Såvidt jeg vet er 1.3 lik 1.6 bortsett fra distanseklossene på enden (motoren sitter lavere i 1.6).

 

XR2 til venstre:

 

DSCF1512+_Custom_.JPGDSCF1509+_Custom_.JPG

 

DSCF1515+_Custom_.JPGDSCF1514+_Custom_.JPG

 

DSCF1536+_Custom_.JPG

DSCF1537+_Custom_.JPG

DSCF1538+_Custom_.JPG

 

Når girkassa flyttes blir lengden på akslingene feil. En vanlig løsning er å bruke akslinger fra mk2 XR2. Jeg har sjekket lengden på aktuelle akslinger på Seekpart24.com

 

Fiesta mk1 1.1 22 splines

Fiesta mk1 1.1 23 splines 07/1980-> ?? - 853/575mm

Fiesta mk2 1.1 og XR2 - 855/575mm

Fiesta mk3 (og Courier) - 861/584mm (opp til 01/94 uten ABS har riktige splines)

Escort mk3/4 div. - 865/589mm

 

Bare mk1 1.3/1.6 har skrudde ledd, de er oppgitt til 455mm begge sider. I tillegg kommer de delene som sitter i girkassa. De har jeg målt de til 417mm og 106mm.

Det gir 872/562mm, men jeg vet ikke om det er direkte sammenlignbart.

 

 

DSCF1518+_Custom_.JPG

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fiesta mk1 1.1 - 832/563mm

Fiesta mk2 1.1 og XR2 - 855/575mm

 

Er dette riktig?? Begge akslene er lenger på mk2, det rimer ikke i mitt hode. Jeg trodde den korte skulle vært kortere enn 563mm som det er på mk1.

Ellers må det være forskjell på girkasse også?

Svein

Fiesta MK1 1100
Cortina GT MK1 1965(Restaureres)

Link to comment
Share on other sites

Fiesta mk1 1.1 - 832/563mm

Fiesta mk2 1.1 og XR2 - 855/575mm

 

Er dette riktig?? Begge akslene er lenger på mk2, det rimer ikke i mitt hode. Jeg trodde den korte skulle vært kortere enn 563mm som det er på mk1.

Ellers må det være forskjell på girkasse også?

Hmmm. Godt poeng. Jeg sjekket litt mer og SeekPart24 oppgir samme lengder som mk2 på noen mk1 Valencia.

Det kan virke som akslinger med 22 splines i navet, altså før 07/1980, er de korteste, men det er ikke helt konsekvent. Jeg begynner å bli litt skeptisk til hele katalogen.

Hvis det stemmer at de eldste (22 splines) er kortere tipper de ytre knutene eller navet er konstruert annerledes og forskjellen ligger ytterst der det ikke påvirker sporvidden.

Det må vel bety at mk1 Valencia har girkassa i samme posisjon som mk2. Bare mk1 Kent som skiller seg ut.

 

Jeg er 99% sikker på at girkassene er like hele veien.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...