juped Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Hei! Har en 95 scorpio, n3a som jeg sliter litt med. Det som er greia er at når jeg får opp temperaturen etter litt kjøring så begynner den å koke, som i at temperaturen går helt opp mot rødmerket, for så å vandre ned til normal, sånn kan den gå varierende fram og tilbake. Har prøvd å skifte kjøleveske, lufte godt, uten at det har hatt noe effekt. Har peilet olje og ingenting tilsier at toppakninga er røket. Noen som har opplevd lignende ? Tenker kansje det kan være termostat..? På forhånd takk for innspill!
Tommen Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Går viftene eller? The Golden era.. 1986-1987-1988
Sierra 2.9 Posted March 31, 2012 Posted March 31, 2012 (edited) Det er rimelig sikkert at det er termostaten, den er antageligvis bare treg og gammel. Dvs at den ikke slipper gjennom vann når den skal osv slik at vannet ikke sirkulerer gjennom radiator når det skal. Har du forresten sjekket at det faktisk koker i vannet? at det ikke bare er måleren som "koker" Edited March 31, 2012 by Sierra 2.9 Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i
Slåstad RS Posted March 31, 2012 Posted March 31, 2012 Eller varmeapparatregister som begynner å bli tett.Prøv å koble sammen slangene med en rørbit , i stedet for at det går innom registeret og ta en prøvetur da. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
juped Posted March 31, 2012 Author Posted March 31, 2012 Går viftene eller?Viftene går som et skudd med en gang tempen fyker opp.. Det er rimelig sikkert at det er termostaten, den er antageligvis bare treg og gammel. Dvs at den ikke slipper gjennom vann når den skal osv slik at vannet ikke sirkulerer gjennom radiator når det skal. Har du forresten sjekket at det faktisk koker i vannet? at det ikke bare er måleren som "koker" Det koker iform at jeg hører det "bulderer" når det blir varmt, tenker og det er termostaten, eventuelt at radiator eller register begynner bli tett kansje? Eller varmeapparatregister som begynner å bli tett.Prøv å koble sammen slangene med en rørbit , i stedet for at det går innom registeret og ta en prøvetur da.Skal prøve det, har stortsett knallvarme hele tiden i bilen, har merket at den etter litt kjøring kan blåse kaldluft et minutt eller to, men varmen kommer alltids tilbake så jeg slo fra meg at registeret kunne være tett, og tenkte det kom av at kjøleveska koker vekk, slik at det blir luft i systemet? Høres det sannsynelig ut ? Takk for alle inspill!
Slåstad RS Posted March 31, 2012 Posted March 31, 2012 Har du godt varmeapparat , så ville jeg begynt med å bytte termostat. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
juped Posted April 3, 2012 Author Posted April 3, 2012 Har du godt varmeapparat , så ville jeg begynt med å bytte termostat. Byttet termostat igår, den gamle var helt i stein. Til nå har det fungert optimalt, takk for gode råd
juped Posted April 22, 2012 Author Posted April 22, 2012 Byttet termostat igår, den gamle var helt i stein. Til nå har det fungert optimalt, takk for gode råd Hei! Skiftet som sagt termostat på bilen, og den har siden da fungert fint i et par uker nå. Men idag kjørte jeg en liten tur, når jeg stoppet og skulle starte den igjen så fikk jeg ikke start med det første, måtte pumpe på et halvt minutt før jeg fikk liv i sjarken, og den gikk ganske urent. Ser nå at jeg har olje i kjølevæsken, så antar at topppakninga er gåen ? Samtidig så fungerer varmeaparatet som det skal mer eller mindre, blåste kaldtluft igår, da etterfylte jeg kjølevæske og fikk varmluft igjen, kan samtidig høre sildrelyder/surkling fra varmeregister. Vet ikke om noen har hatt samme problemer? Har jo et håp om at kansje ikke toppakninga er gåen, men alt tyder jo på det..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now