Jump to content

2.9 Stempel og råder ønskes kjøpt


Ford Power

Recommended Posts

Tre typer ja. Har studert tråden om å turboladde 2.8i'en på V6 forumet, å tenkte å sette 2.9 stempel i for å senke kompen. Hva er forskjelden på de tre typene 2.9 stempel?

T4's! Helping fat people accelerate since 1982!

 

Husmo Speedshop

Link to comment
Share on other sites

er forskjellig komp har en 2,8efi motor med 2,9 stempler montert men har store problemer med og få den til og starte men når den først sviver sviver den fint og godt med drag selv uten turboen på men mest sannsynlig er problemet mitt at jeg forsatt har original ledningsnett på jeg brukte de stemplene med lavest comp det andre settet jeg har er den med mest comp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 2.8 forgassermotor som utgangspunkt, men planlegger å bygge omm til K-Jetronic med 2 mengdemålere.

Bra att det er godt bunndrag selv uten turbotrykk da =) om den er litt tungstartet gjør ingenting bare den starter =p

Vet du ca hvilken komp du har i motoren? å ca. hva jeg vil ende på med de stemplene med høyest komp da?

T4's! Helping fat people accelerate since 1982!

 

Husmo Speedshop

Link to comment
Share on other sites

er forskjellig komp har en 2,8efi motor med 2,9 stempler montert men har store problemer med og få den til og starte men når den først sviver sviver den fint og godt med drag selv uten turboen på men mest sannsynlig er problemet mitt at jeg forsatt har original ledningsnett på jeg brukte de stemplene med lavest comp det andre settet jeg har er den med mest comp

Når man bruker 2,9 stempler og 2,8 veiv så mener jeg at man helst bør begynne med 2,3 eller 2,8 forgasserkam og ikke innsprutskam.

Videre selger Burtonpower offset woddruff keys til disse motorene og det er også noe som bør vurderes.

 

Det er også slik at ett av de aller første tegnene på at coilen er gammel, slitt og dårlig er, - ja nettopp, store startproblemer.

 

Tre typer ja. Har studert tråden om å turboladde 2.8i'en på V6 forumet, å tenkte å sette 2.9 stempel i for å senke kompen. Hva er forskjelden på de tre typene 2.9 stempel?

Noen er merket FORD og noen er merket Mahle og sistnevnte er definitivt det jeg vil anbefale til en 2,8 veiv.

 

Jeg har en 2.8 forgassermotor som utgangspunkt, men planlegger å bygge omm til K-Jetronic med 2 mengdemålere.

Dette er jo aldeles strålende nytt. Håper at dette kan blir en realitet. Lykke til og stå på. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar =)

Er litt på planleggingsstadiet ennå da jeg har ett annet motorbygg som jeg må gjøre ferdig først. Men tenkte å samle inn litt deler å info mens jeg venter på deler til den andre motoren.

Planen er egentlig å få smidde råder å stempel men jeg tenkte å ta en "tørrmontering" bare for å få sjekket å målt diverse klaringer og forskjellig først.

Hvor mye tåler de orginale 2.9 stemplene? Ser at det ikke annbefales mer en 0,4-0,5 bar på uopnet motor, men det har vel mer med ukjent tilstand å gjøre.

T4's! Helping fat people accelerate since 1982!

 

Husmo Speedshop

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor mye tåler de orginale 2.9 stemplene? Ser at det ikke annbefales mer en 0,4-0,5 bar på uopnet motor, men det har vel mer med ukjent tilstand å gjøre.

 

Eg har også ett sett med stempel liggende. Dette er typen med ei rund og fin "grop" i midten :)

Pm om interesse

 

Skogenracing kjører over 300 hk på en 2,9 motor. Dette er med 1,1 bar i ladetrykk ;)

 

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar =)

Er litt på planleggingsstadiet ennå da jeg har ett annet motorbygg som jeg må gjøre ferdig først. Men tenkte å samle inn litt deler å info mens jeg venter på deler til den andre motoren.

Planen er egentlig å få smidde råder å stempel men jeg tenkte å ta en "tørrmontering" bare for å få sjekket å målt diverse klaringer og forskjellig først.

Hvor mye tåler de orginale 2.9 stemplene? Ser at det ikke annbefales mer en 0,4-0,5 bar på uopnet motor, men det har vel mer med ukjent tilstand å gjøre.

Hvis du tar av oljeringen på de originale 2.6, 2.8 og 2.9 stemplene så ser du at stempelskjørtet nesten er kappet av øverste delen av stempelet. Dette er en ulempe som gjør at skjørtene kan knekke av dersom man er uheldig med ladetrykket eller roter seg borti tenningsbank.

Oppgraderte stempler er alltid en god idé, men NØDVENDIG er det vanligvis ikke hvis man reduserer kompresjonsforholdet.

 

Grunnen til at det på generelt grunnlag ikke kan anbefales høyere ladetrykk enn 0,4 - 0,5 på originale stempler er faren for tenningsbank. Hvis man har datasprut samt erfaring og kompetanse så overlever stemplene ved betydelig høyere ladetrykk. Skogenracing har bevist dette ettertrykkelig.

Jeg kjenner til folk som har kjørt over 1,5 BAR ladetrykk med suksess på stempler som på alle måter er betydelig svakere og dårligere enn de originale 2,9 stemplene. Korrekt AFR og korrekt tenningstidspunkt ble prioritert høyt.

 

Skogenracing kjører over 300 hk på en 2,9 motor. Dette er med 1,1 bar i ladetrykk ;)

Han påstår at han er ett stykke over 500 hk faktisk. Originale råder, stempler, ventiler, innsugsmanifold osv.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/66031-varldens-starkaste-29-12v-cologne/page__p__642778__hl__capri%20__fromsearch__1entry642778

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd å tips =)

 

har di stempla som er flate på toppen 1sett, finnes også med "hull" for lavere komp?

 

Er det disse det står Mahle på? Evt pris på disse?

 

Mvh

Andreas

T4's! Helping fat people accelerate since 1982!

 

Husmo Speedshop

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...