Jump to content

Ford smartcharge system


HLS

Recommended Posts

hei

 

har byttet til 270a dynamo på mondeon min (05 1.8l ) og fikk ikke start på bilen når kabelen på dynamoen var tilkoblet (3pin)

men koblet den av så startet bilen men da kommer ladelampa opp (da 3 pin ikke er tilkoblet) , WHATS WRong? hvorfor starter ikke bilen når systemet er tilkoblet?

 

har lest litt rundt på nettet, ser at man kobler fra 3pin så er systemet frakoblet og regulatoren i dynamoen tar overhånd / så den lader 13.8v

men da er spm vill den lade max uten dette systemet? og kan man få bort lampa på ett eller annet vis?

 

 

denne har smartcharge system, som produserer 14.5v (som koker vanelig syrebatterier)

 

nå har jeg et ganske bra batteri bank i bilen som jeg har tenkt å koble på. (AMG batteri)

som jeg ikke vil ødelegge.

skal være Silver Calcium batteri i alle mondeoene mk1-mk4 etter det jeg har lest.

(http://www.petercoopercarrepairs.co.uk/ford_focus_alternator_smart_charging.htm)

 

noen innspill?

 

mvh

rune kvaal

Edited by HLS
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke løsningen på problemet, da jeg ikke kan så mye om Mondeo. Men koke batteri på bare 14,5v? Jeg har alltid kjørt med 14,4v regulator på de bilene jeg har skiftet på, og under utdanninga til bilmekanikker lærte vi ivertfall at under nordiske forhold med kalde vintre så er 14,4v anbefalt, pga man da har mulighet for å få batteri fulladet, mens med 13,8v får man kanskje 80% opplading av maks. Sistnevnte er mer egnet i varmere klima for å begrense fordamping av vann fra syrebatteri, fordamping og ikke koking :)

På kaldt batteri skal heller ikke spenning over 14,4v være noe problem i en kortere periode.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

det koker vell ikke ved 14,5 volt, men er noe med det systemet som gjør så man må ha annet type batteri.. *A lead acid battery will not work properly with smart charge, it must be Silver Calcium!*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...