Jump to content

06 TDCI som soter


Trolli

Recommended Posts

Bilen min soter ved gasspådrag.

Akkurat når jeg tråkker inn pedalen så soter den en del, sotingen avtar om jeg holder turtallet oppe, så den er ikke konstant. Under akselerasjon soter den også under akselerasjon. Har gjort ren EGR og byttet luftfilter. Hadde en flaske med "dyserens" på tanken også, men dette hjalp ikke stort. Er det slik at disse bilene alltid soter, eller det det mulig å få den helt "green and clean?" Kan dysene være defekte? Bilen har gått 90000km.

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke bare smått daukjørt da?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke bare smått daukjørt da?

 

Tidligere eier er ikke en dame på 80år, så det tror jeg ikke. Men det er mulig. Bilen har ikke partikkelfilter, så det er mulig at den er bare sånn den er... Ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke å være 80 år for å daukjøre en bil :) Fadern på snart 50 klarer det fint han, er jo aldri snakk om å "gasse. Det verste eksempelet jeg har vært borti var en 98 Volvo V70 2.5 TDi, den røyk det så forbanna svart av det ikke var moro en gang.. Men etter noen uker med masse gass og lite brems så kom den seg :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Gjort ren EGR sier du? Men har du tatt av innsugsmanifolden da?

her ligger det garantert maaasse drit.

Nei, den har jeg ikke byttet. Er kanskje like enkelt som å bytte egr en?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg stusser på er at lampa for gløding lyser alltid når jeg vrir om tenningen, uansett hvor varm motoren er. Denne skal vel ikke lyse når motoren er varm? Motoren er en 2.0 TDCI 115 HK

Link to comment
Share on other sites

Jo. glødelampa lyser selv om det er varmt. Men den skal jo slukke etter få sekunder.

Om du ikke bytter innsugsmanifolden så bør du ta den av og gjøre den ren innvendig.

 

Aight! 2006 mod connecten jeg kjører lyser ikke når det er varmt. RøhneSelmer skulle bytte egr ventilen på bilen i dag. Jeg tror ikke det er der feilen ligger, men det blir spennende å se. Defekte dyser kan vel også skape dette problemet, men det kanskje ikke vanlig på en bil som bare har gått 90000km?

Link to comment
Share on other sites

Aight! 2006 mod connecten jeg kjører lyser ikke når det er varmt. RøhneSelmer skulle bytte egr ventilen på bilen i dag. Jeg tror ikke det er der feilen ligger, men det blir spennende å se. Defekte dyser kan vel også skape dette problemet, men det kanskje ikke vanlig på en bil som bare har gått 90000km?

 

Ny EGR er montert. Bilen soter like ******. De mente jeg måtte kjøre en stund før soten er blåst ut... Bullshit?

Link to comment
Share on other sites

Det er som er greia med EGR er at du har mest eksosgjenvinning ved ca 25% pådrag. Noe som er sånn ca mesteparten av tiden du kjører. For at du skal kunne blåse ut noe må du gi bånn gass ganske ofte.

 

Jeg er ganske sikker på at det er sot og drit i innsugsmanifolden din. Selv om EGR ventilen er ren og fin nå, så har den gamle sluppet imellom en hel del dritt inn i innsuget.

 

Se hvordan det kan bli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCN2189.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvis den har vært inne på Ford verksted så er vell innsug slangen sjekket? det er ofte at den sprekker på innsida mot motoren å da ryker bilen å går dårligere..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

hvis den har vært inne på Ford verksted så er vell innsug slangen sjekket? det er ofte at den sprekker på innsida mot motoren å da ryker bilen å går dårligere..

 

Bilen går ikke dårlig. Det er bare det med sotingen som er problemet. Under normal kjøring ser jeg ikke noe sot, men under akselerasjon soter den. Mistenker at den er trimmet. Noen som vet hvordan man sjekker dette? Noen som sitter på orginal map til denne bilen?

Link to comment
Share on other sites

Min 05 1.6TDCI soter ikke, enda den nå har gått 205000km... Ikke vært av med innsug, så hvordan den er der veit jeg derfor ikke, men har aldri ryke svart av den:-)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har røhne selmer hatt bilen inne. De har blokkert EGR-ventilen, og da sluttet bilen å sote. Men de klarer ikke å få den til å slutte når egr ikke er blokkert. Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Ble innsuget og egr-rørene rengjort ordentlig ? Er jo vanlig feil at dieselbiler soter med defekt/tett egr-system.

 

De sa at det skulle rengjøre seg selv, når egr var blokkert. Så hadde de på en flaske med dyserens. Gir snart opp hele RS. Tenkte jeg skulle ta av insuget i dag og rengjøre det. Så fjerne blokkeringa av EGR. Røhne Selmer hadde ikke klart å skru til oljepåfyllingslokket engang når jeg fikk tilbake bilen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...