Jump to content

Speedometer


Kolbjørn

Recommended Posts

Har en Type 9 5 trinnskasse fra en 1987 modell Sierra IS i Taunusen.Bakakselutvekslinga på Taunusen er 4,11-1. Når speedometeret i Taunusen viser 80 km/t er virkelig hastighet 73 km/t.

Hva var utvekslinga i bakakslingen på Sierra IS 1987 modell?

Spørsmålet mitt er egentlig om det finnes plastdrev med korrekt antall tenner til å sette i gearkassa (speedoviretilkobbling) for at speedometeret mitt skal vise tilnermet korrekt hastighet.Må vel ha drevet med minst antall tenner da for at vaieren skal gå saktere rundt.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

OK.Men det var mindre feilvisning med den orginale 4 trinns Taunuskassa.Derfor lurer jeg på om det er noen her som VET hvilken utveksling bakakslingen på Sierra IS hadde i 1987.Og om noen vet anntall tenner den hadde på plastdrevet i kassa.Jeg har ikke mulighet til å sjekke anntall tenner enda da jeg ikke har tilgang til løftebukk med det første.Vet at det var 3-4 forskjellige utvekslinger på Sierraakslingene og jeg lurer på om ikke IS hadde 3,92-1.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg i allefall funnet ut at det var 4 forskjellige drev til speedovaieren.22 23 24 og 25 tenner til Type 9 kassa. Så får jeg bare sjekke hva som står i min kasse en gang det passer. Og dersom det ikke er 25 tenner så kjøper jeg jeg et med 25 tenner.Speedometeret viser jo mere og mere feil jo større hastigheten er.Tipper det er 10-15 km/t+++feil i 100 km/t.

Edited by Kolbjørn

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

og jeg lurer på om ikke IS hadde 3,92-1.

 

Helt riktig, går du videre?

 

Alle gamle biler er lakt in margn på 10% så når du har 100 på metere skal det vere ca 90.

vet om mange som har endra det til og bli 100% riktig,

Men da må du huske att de hjula som bilen står på når du leverer den er de du må bruke!!

 

http://www.norskspeedometerservice.no/

Link to comment
Share on other sites

Ok da er vi eninge om at gearkassa på min bil kommer fra en en bil med 3,92-1 utveksling.Og min bil har 4,11-1 utveksling.Altså må det bli en feilvisning på speedometeret.Lurer bare på hvor mange tenner det er på drevet til vaieren i denne IS kassa.

Jeg har en Atlasaksling som skal på Taunusen en gang i framtiden.Men først skal den overhales.Den har 3,44-1 utveksling nå,men det vil jeg ABSOLUTT ikke ha.Han som skal overhale akslingen har 4,11-1 og 3,89-1 liggende.Så jeg kan velge hva jeg vil ha.Og med 3,89-1 vil jo speedometeret vise mye mere korrekt enn med 4,11-1.Men jeg synes 4,11-1 og 5 trinns kasse er perfekt i en lett oppskremt Taunus.Akselerasjon er viktigere enn toppfart.

0-100 km/t på rundt 7 sekunder er ikke så galt på en gubbebil.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende att spedometer drevet fra org taunus kassa passer rett i t9 kassa da.

 

Men regner ikke med att du kjører med de orginale 13" ene. så om spedo drevet stemmer med diffen og hjulene er større blir det feil igjen, om du har 4,11 og si 16" eller noe, så er du nok veldig nerme.

 

Gearkassene har stort sett samme utveksling på gearene uansett, så den spiller ikke så mye inn der.

Men det er en knall god gearkasse:)

Link to comment
Share on other sites

Kjører med 195/55x15 hjul som har ca samme rullediameter som de orginale 165x13 hjulene.Håper også på at det er et tilsvarende drev i Taunuskassa som passer over i Type 9 kassa.

Har sjekket litt på oldcars.de og funnet ut at det var 3 forskjellige bakakselutvekslinger på Sierra 3,38-1,3,62-1 og 3,92-1.Så hvorfor ble det da levert 4 forskjellige plastdrev til speedovaieren???? 22,23,24 og 25 tenner.Det er et mysterium for meg.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg at det ordner seg.Det ser ut som drevene i Taunuskassa er de samme som i Type 9.Så da skal jeg bytte over en gang jeg kommer meg under bilen.Utvekslingen på 1,2,3 og 4 gear er lik på Taunuskassa som på Type 9.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Ford brukte vel samme speedometerdrev til de fleste kassene, og girkassene står i flere biler.

 

De fleste biler har flere orginale dekkdimensjoner, og som oftest flere varierende sluttutveksling som kan variere med girkasse, motor, karosseri, tilfeldigheter og marked, og ikke minst årsmodell.

 

Sierra er garantert levert med flere sluttutvekslinger, det du har er nok bare de som er tilgjengelige på en motor, den laveste utvekslinga til automat, den mellomste til 4 trinns og den høyeste utvekslinge til 5 trinns.

Lavt utvekslingsforhold tilsier lavt turtall i en gitt hastighet.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...