Jump to content

Kjøpe Ford Mondeo 2008-2009


skarmoen

Recommended Posts

Jeg har tidligere kjørt bare VAG produkter. Nå skal det invisteres i familiebil og jeg har begynt å få øynene opp for Mondeo. Det skal være nykaroseriet stasjonsvogn og 2 liter diesel. Jeg har ingen erfaringer med Ford, derfor håper jeg noen kan hjelpe meg med litt erfaringer og info.

 

Ser at 2 literen kan ha 115,130 eller 140 hk. Er det noe forskjell på disse foruten mappingen på motorene?

Er det noen problemer som jeg bør være spesielt oppmerksom på?

Link to comment
Share on other sites

rust på bakluke,rust/gnag mellom hjulbue og bakfanger, rust i fals på dører, rust/slitt lakk i forkant av kanaler og forskjermer

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Ja, nå tror jeg "bart" referer til rustproblemene Mondeo MK3 har hatt. Mk4 har jeg faktisk ikke hørt at har hatt noe spesielt med rustproblemer.

 

Uansett, sånn i sum og sumarum så er Mondeo MK4 som du referer til en meget god bil, har ikke hørt om mye feilslag på disse bilene. Meget god å kjøre er den også.

 

Som du sier på 2.0 TDCi så tror jeg nok det bare er mappingen, 1.6 TDCi som jeg har er jo samme motor uansett om den har 95 HK eller 115 HK. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Rust problemene gjelder IKKE 2007->.

 

 

HA HA HA, det stemmer ikkje, de nye ruster like mye som de gamle, viste akkurat en men en 2008 mod som var på service at han burde ta kontakt med ford å vise dem bakluka si, kunden fikk mildt sagt hakaslepp når han såg det, bobler i lakken langs heile håndtaket på bakluka.....

 

vi hadde også en på skade 2010 mod der lakk/ steinsprutbeskyttelse hadde begynt å slippe skikkelig på begge kanalene (denne hadde skvettlapper, for den som lurte)

 

sjekk bilen skikkelig for rust før du evt kjøper på de nevnte plasser,be om å få ting utbedret FØR du kjøper, bakluke å dørfals kan gå å få på garanti(viss rustkontrollene er fulgt opp), men kanaler og skjermbuer må det krangles mye før du får, les på focus her på forumet der står det endel om rustplager på nyere ford også nye modellen av focus og mondeo

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er et problem på den kanten av landet. Her har jeg ikke sett en eneste med rust.(ja jeg jobber med ford)

 

det er vel fordi ford påstår hardnakket at de ikkje ruster lengre ihvertfall ikkje før fabrikkgarantien er ute slik eiger må betale sjølv da det kommer av "ytre påvirkning", har akkurat hatt inne kjerringa sin 07 focus på andre runden rustrep, første gangen tok de det uten spørsmål da var bilen 3-3,5 år no når den var 4-4,5 måtte det krangles mye og trues med å bruke sosiale medier for å fortelle hvor "bra" fords rustgaranti var, etter et halvt år med saksbehandling tok de å fikset bilen, er mildt sagt ikkje fornøyd hverken med fords rustgaranti eller kvalitet på karosseri/lakk, ja jobber selv med bil, men ikkje på merkeverksted, og har fulgt med litt på dette på div biler etter eg ser hvor lett det blir brunt på forden.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri sett en mk4 med rust.. Mk3 ja, og focus mk2 vet jeg har slitt litt..

 

Men, sånn er jo alle andre merker også.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er et problem på den kanten av landet. Her har jeg ikke sett en eneste med rust.(ja jeg jobber med ford)

 

Enig. Jobber selv på Ford, og har sjelden sett spesielle rustproblemer på disse. På de få jeg har sett vil jeg påstå det skyldes dårlig vedlikehold/stell.

Steinsprutskader langs kanaler ol. har jeg riktignok sett på en sjelden bil i ny og ne, men langt ifra noe stort problem vil jeg si da :)

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en blå og fin mondeo.

 

Den har hatt SYKT SYKT mange feil og billia drammen har lagd en rekke nye feil på den, selv om de er hyggelige folk da.

 

Det eneste jeg ikke har på kjerra er en rustflekk.

 

Den har nå kjørt 105.000km

 

Kan ramse opp noen av de feilene jeg husker

 

dieselmotorvarmer død

setevarme begge sider død

alle fire jekkepunktene ødelagt av jallaverksted

luftspjell til turboen ettellerannet som lagde rar lyd etter motoren ble slått av

endeledd forran begge sider med ødelagte dekk...

automatkassa er rykkete

vinterfelgene som fulgte med har bobla inn i helvfete og lekker luft og penger

lakken flasser av og tåler INGENTING

...husker ikke mere nå, jeg er trøtt

 

 

bra ting med bilen

beste bagasjeromsløsning i sin klasse

tar lett tre store barneseter baki(glem passelaten her)

idiotsikker montering av takstativ uten rails

høy trekkvekt på henger

sterke bremser

kjapp nok hvis man lærer å kjøre den rett

varmetråder i ruta

integrerte solgardiner i bakvinduene

mye fin ekstrautstyr å få tak i

kan blodtrimmes for 2500kr

ligger godt på veien selv med 215/55/16

veldig stabil på glatta, selv når den slipper

Bra orginalt stereoanlegg

 

 

ting å se etter på prøving:

uling fra turboen,

jekkepunktene under

skeivslitte dekk da dette er en kjent prodfeil på forstillinga

dieselvarmern fra den perioden er ofte ødelagt og intervallet må omprogrammeres i en service

automatkassa kan lett skades

svakt batteri da det er bare akkurat stort nok

Den sliter med fremkommelighet på sommerføre med veldig brede dekk, spes grus.

 

 

FORD SERVICE KVALITET! Har forsøkt Drammen og Tønsberg nå, hyggelige folk men en kvalitet som ville sendt andre firmaer i konkurs. De er akutt unøye og tester dårlig arbeidet sitt. Jeg er driftsingeniør selv og kan faktisk slikt så den står jeg fast på. De trenger en kvalitetssjekk på kvalitetssjefen sin.

2008 Mondeo mk4 stv Titanium 2.0Tdci 96kw Tonic Blue - uten noe spennende egentlig

2001 Fiesta mk4 4dørs zetec s 1.25 75PSI

Daddy by night

Link to comment
Share on other sites

Hehe, men Dieselvarmeren, jekkfestene, og felgene har ikke noe med selve bilen å gjøre :)

 

Dieselvarmeren kommer jo fra Webasto, som i utgangspunktet på papiret i teorien skal være det "beste" ifølge mange.. Ford har ihvertfall på "nye" modeller gått over til Eber.

 

:)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...