Jump to content

Trøbbel med radio i 2009 mondeo tit. x


Ulven_

Recommended Posts

Hei, i min 2009 mod titanium x sliter jeg bigtime med radioen. det er orginal sony cd spiller.

 

Det begynte med at den mistet kontakten med displayet i dashen, så gikk det videre til at den skrur seg av og på til tider og utider..

Radio, cd og telefon valgene i dashbordet forsvinner, men plutselig er de der igjen, og nå har de vært borte lenge.

 

Jeg hadde bilen inne på ford for en stund siden og de mente det var radioen, men siden bilen var gått over 100 k hjalp det ikke med 5 års reklamasjonsrett osv..

mye styr, så jeg ordnet meg en kina dvd... men den fungerte heller ikke helt rett i kontakten, men fikk liv i den ved å koble sammen 2 ledninger.

 

men nå fikk jeg tak i en orginal cd spiller fra en annen bil , men så er det fa%&¤¤¤#% samme problemene med den å, mao problemet må ligge i bilen.

 

noen her som kan ha noen gode tips til videre feilsøking?

mvh Freddy

2003 modell Ford Mondeo 2.0 TDCI GHIA (konebil)

2009 modell Ford Mondeo Titanium X 140hk

2001 modell Solifer S9 campingvogn

Link to comment
Share on other sites

Kontakt Ford NORGE å hør hvordan de stiller seg iht å ta dette på reklamasjon... Den ene forhandleren kan si ja(fordi de ikke gidder) mens den andre kan si ja..!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det der høres for meg ut som vakkel i en kontakt, det kan godt være databussoverføring mellom spilleren og bilen siden den har litt sånn ujevn kommunikasjon. Dette sier jeg hvis det stemmer at kinaspilleren oppførte normalt bortsett fra at du måtte jukse til driftsspenningen. Den har jo ikke databusskommunikasjon (CAN) slik sonyspilleren har, og dermed tror jeg det kan ligge der. Dette har jeg erfart MANGE ganger da jeg var driftsingeniør på Operaen, da var det som oftest bare å finne pluggen med dårlig kontakt og utbedre. Forsøk å google skikkelig om det er noen andre som har erfart dette. Om du kan finne ut om den eventuelle feilen ligger på spillersiden av kabelen eller bak i dashbordet har stor forskjell. Må du baki dashbordet burde du være ekspert før du rører. Er det bak spilleren er det bare å mekke ivei. Bare hus at hvis du kortslutter en 12V til jord i bilen kan du brenne nok elektronikk i kjerra di at du må kjøpe fiestaen min for å ha noe å kjøre i. Ta gjerne ut batteriet ved elektrisk mekking altså.

 

Dette var bare en spekulasjon fra meg asså.

 

forresten så bruker disse databussene skjelden mer enn 4 ledninger, rx, tx og 2x jord. Men i dette tilfellet er det sikkert alle. Det er en halv dupleks seriell buss.

2008 Mondeo mk4 stv Titanium 2.0Tdci 96kw Tonic Blue - uten noe spennende egentlig

2001 Fiesta mk4 4dørs zetec s 1.25 75PSI

Daddy by night

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
På 29.5.2012 den 12.24, skrev Ulven_:

Hei, i min 2009 mod titanium x sliter jeg bigtime med radioen. det er orginal sony cd spiller.

 

Det begynte med at den mistet kontakten med displayet i dashen, så gikk det videre til at den skrur seg av og på til tider og utider..

Radio, cd og telefon valgene i dashbordet forsvinner, men plutselig er de der igjen, og nå har de vært borte lenge.

 

Jeg hadde bilen inne på ford for en stund siden og de mente det var radioen, men siden bilen var gått over 100 k hjalp det ikke med 5 års reklamasjonsrett osv..

mye styr, så jeg ordnet meg en kina dvd... men den fungerte heller ikke helt rett i kontakten, men fikk liv i den ved å koble sammen 2 ledninger.

 

men nå fikk jeg tak i en orginal cd spiller fra en annen bil , men så er det fa%&¤¤¤#% samme problemene med den å, mao problemet må ligge i bilen.

 

noen her som kan ha noen gode tips til videre feilsøking?

Hei! 

Jeg har nøyaktig samme feil i min mondeo. Kom du frem til noen løsning på dette problemet? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...