Jump to content

Bremser bak henger på


Turtle91

Recommended Posts

Hei!

 

Bilen jeg har er en 2000-modell 1.6 stasjonsvogn. Det er tromler bak, og disse er splitter nye med innhold (bremseband og selvjusteringsssett). Bremsesylinderen (?) bak er ikke skiftet. Håndbrekket er ikke tilkoblet enda, så jeg VET at det ikke henger på. Bremsene henger som sagt på bak, og belegget er slitt halvveis ned på kun det ene bremsebandet, mens på det andre er det helt som nytt. Dette gjelder både høyre og venstre bak. Bremsene ble ikke luftet under utskifting, kan det være der det ligger? Etter en stunds kjøring blir tromlene naturligvis glovarme, og skriker kolossalt. Lagrene er sjekket, og de er helt i orden. Skiftet ble gjort lørdag 16. juni 2012, altså for 4 dager siden i skrivende stund.

 

Setter stor pris på all hjelp, det er bare 10 dager til bilen skal være ferdig EU-godkjent! :wacko:

 

Med vennlig hilsen

The Turtle

Edited by Turtle91

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Feilmontering/ def selvjustering?

 

Feilmontering er det ikke, men selvjusteringen kan muligens være "for stram", altså at den ikke kan slippe opp godt nok, og gjør at bremsene henger på.

 

Dårlige bremseslanger kanskje. Det kan være en blokkering som gjør at bremsevæska ikke flyter tilbake.

Det skal normalt ikke være nødvendig å lufte hvis slanger o.l. ikke har vært koblet fra.

 

Jeg har vurdert å skifte ut alt av bremserør/-slanger for å se om det vil bedre seg, men jeg gidder ikke koste på bilen mer enn nødvendig. Okei, de er som sagt ikke koblet fra, men er skrudd litt opp på ene (eller begge(?)) sidene for å få presset inn stemplene ved montering, for så å selvfølgelig skru de att igjen.

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert å skifte ut alt av bremserør/-slanger for å se om det vil bedre seg, men jeg gidder ikke koste på bilen mer enn nødvendig. Okei, de er som sagt ikke koblet fra, men er skrudd litt opp på ene (eller begge(?)) sidene for å få presset inn stemplene ved montering, for så å selvfølgelig skru de att igjen.

Hvis du måtte løsne slangene (og slippe ut væske?) for å presse inn stemplene tyder det på at det er en eller annen blokkering. Slanger kan visst svelle innvendig, rørene tror jeg ikke det er nødvendig å bytte.

Jeg vet ikke hva som er "riktig", men på alle mine biler har det vært mulig å presse inn stemplene og presse væska tilbake til beholderen.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du måtte løsne slangene (og slippe ut væske?) for å presse inn stemplene tyder det på at det er en eller annen blokkering. Slanger kan visst svelle innvendig, rørene tror jeg ikke det er nødvendig å bytte.

Jeg vet ikke hva som er "riktig", men på alle mine biler har det vært mulig å presse inn stemplene og presse væska tilbake til beholderen.

 

Vel ja, det var det vi måtte gjøre. Slippe ut væske for å få til å presse de sammen. Jeg har bestilt nye stempler, så jeg får se om de er verdt å skifte ut eller ikke. Akkurat. Ja, det var mulig med tang på denne, men ikke uten å "løsne" litt på trykket.

 

Sylindere bak skal gli lett som bare det.

 

Så om du ikke klarer å klemme de inn med fingrene er det noe galt.

 

De går ikke an å klemme inn med fingrene, kanskje du er unødvendig sterk? :P Uansett, jeg måtte bruke ei lita rørtang for å klare å presse de sammen.

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd dette med at gummibremseledning har tettet seg - dette resulterte i bremser som låste seg. Merkelig at det skulle skje på begge sider samtidig... Men alt er vel mulig. Uansett var slike gummiledninger både billige og enkle å skifte.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt nye stempler, så jeg får se om de er verdt å skifte ut eller ikke.

Hadde det ikke vært bedre å bytte slanger først?

Hvis stemplene går lettere når du løsner slangen så tyder jo det på at feilen ligger et annet sted enn selve stemplene.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd dette med at gummibremseledning har tettet seg - dette resulterte i bremser som låste seg. Merkelig at det skulle skje på begge sider samtidig... Men alt er vel mulig. Uansett var slike gummiledninger både billige og enkle å skifte.

 

Hmm. Hvor er denne, og hvordan ser den ut? Ja, alt er mulig på denna Forden, tro meg :P Okei, men har det noe spesielt navn?

 

Hadde det ikke vært bedre å bytte slanger først?

Hvis stemplene går lettere når du løsner slangen så tyder jo det på at feilen ligger et annet sted enn selve stemplene.

 

Det kan godt tenkes. Jeg får vel bestille slanger i morgen, så får jeg se hva det blir til.

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...