Jump to content

Tomgang og motorfusk


Recommended Posts

Guest Andy
Posted

Har en Mondeo 1.8i -95 med km. stand 218 000.

 

I vinter og frem til nå har den fusket litt ved varmstart, og vanligvis stoppet i løpet av det første minuttet etter start hvis jeg ikke har vært aktiv med gassen og hindret den i å stoppe.

Kaldstart og tomgang ved varm motor har funket perfekt.

 

I det siste har jeg merket en merkbar forverring, men da også ifm med kaldstart. I dag tidlig f.eks fusket motoren svært mye, og det var i tillegg nesten umulig å få over 2500 omdreininger den første kilometern. Når jeg gav gass var det akkurat som om det slo inn en sperre.

 

Etter noen minutter gikk motoren som en klokke, men "sperreffekten" slo inn på høyt turtall (+4500) merket jeg.

 

Jeg har sjekket noen av linkene, bla "Madmole" hvor det er nyttige tips.

 

Jeg listen over årsaker ser slik ut:

 

Bensinfilter

Ekspansjonsslange/ventil kjølesystem

Luftfilter (byttet for 10' km siden)

Tomgangsventil

Luftmengdemåler

Tennplugger

 

Noen som kan gi meg tips til hvor jeg skal begynne å lete, enten basert på listen over eller andre mulige årsaker?

Posted

Katalysatoren??

Kanskje innmaten i den har løsnet og tettet til katalysatoren. Det merker man når man trår inn gassen. Som om noe sperrer totalt.

[21' Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line]
[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert 2002]

Guest Andy
Posted
Katalysatoren??

Kanskje innmaten i den har løsnet og tettet til katalysatoren. Det merker man når man trår inn gassen. Som om noe sperrer totalt.

 

Nå har jeg testet litt mer:

 

Ved kald motor (før temp nåla er innenfor det hvite feltet): motor sperrer på 2500

Ved varm motor (etter at nåla er innen for det hvite feltet, eller N O R M A L): motor sperrer på 4500.

 

Hvis jeg drar av litt på gassen går motoren bedre enn om jeg har klampen i bånn.

 

Tyder dette på løs katalysator innmat?

 

Er løsningen å rive ut innmaten av katalysatoren? Jeg vet ikke om jeg gidder å kjøpe ny katalysator, de er vel ganske dyre. Ihvertfall ikke før en eventuell EU kontroll i 2007.

Posted

Skift pluggger.... hadde samme problem på min... men med nye plugger ble den bra.... er noen dyre platina plugger er no på den motoren som er slitesterke men etter 200 000 så bør di skiftes... sikkert aldri blitt skifta før....

  • 2 weeks later...
Guest Andy
Posted
Skift pluggger.... hadde samme problem på min... men med nye plugger ble den bra.... er noen dyre platina plugger er no på den motoren som er slitesterke men etter 200 000 så bør di skiftes... sikkert aldri blitt skifta før....

 

Vel, det var ikke pluggene... de er skiftet og bilen er like ille.

"Sperra" slår inn på 4500. Motoren drar som bare det opp til dette turtallet, men så er det akkurat som om noen tar tak i bilen og holder den igjen.

Hvis jeg ikke har full gass, går turtallet noe høyere før sperra slår inn.

 

Det må jo være mangel på luft/bensin inn, eller blokkering av eksos ut?

Ingen som har noen gode tips?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...