Jump to content

Merkelige startproblemer


Octa

Recommended Posts

Hei.

 

 

Har et problem med bilen at den ikke starter noen ganger. Jeg vrir nøkkelen som vanlig i tenningen og lys i dashbordet lyser som normalt, men motoren starter ikke. Skrur av bilen igjen, tar ut nøkkelen, venter en liten stund (ca 1 min) prøver igjen og den starter. Noen ganger tar det lenger tid enn andre ganger. Dette skjer helt random, på varme dager og på kalde dager, kan gå uker uten at det skjer, og det kan skje flere ganger samme dag.

 

Jeg har snakket med mekanikere på verkstedet, men de bare klør seg i huet og aner ikke hva det kan være. Har søkt litt rundt på nettet om dette, men finner bare informasjon på engelsk og det brukes masse ord og uttrykk innen bil som jeg ikke vet hva betyr på norsk en gang. (Har lite peiling på bil)

 

 

Så det jeg lurer på er om noen har opplevd dette noen gang eller vet om det. Eventuelt hva som kan gjøres.

 

Kan vel nevne at dette er en Ford Galaxy 2001. 2,3 GHIA - Automat.

 

Spør gjerne hvis det er noe mer informasjon dere trenger!

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Går ikke startmotoren rundt når du har problemer? Ingen klikkelyder e.l.?

 

Bare gjetting fra min side, men siden det er automat er det sannsynligvis en bryter som gjør det umulig å starte bilen i gir. Da hjelper det kanskje å dytte litt på girspaken når den ikke vil starte.

 

Ellers er jo startsperre en typisk kilde til tilfeldige problemer.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Går ikke startmotoren rundt når du har problemer? Ingen klikkelyder e.l.?

 

Bare gjetting fra min side, men siden det er automat er det sannsynligvis en bryter som gjør det umulig å starte bilen i gir. Da hjelper det kanskje å dytte litt på girspaken når den ikke vil starte.

 

Ellers er jo startsperre en typisk kilde til tilfeldige problemer.

 

 

Nei, startmotoren går ikke rundt. Ingen klikkelyder heller. Bare lys i dashbordet.

Har også dyttet girspaken opp og ned, siden det virker som om den tror den står i drive eller noe.

 

Er nok kanskje startsperren som du nevner.

 

Det er bakstykke til tenningslås, ganske så normal slitedel til VW.

 

 

Takk for svar. Jeg sjekker med fordverksted lokalt for å få et prisoverslag. Har du noe peil på pris dersom de skal gjøre jobben?

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for svar. Jeg sjekker med fordverksted lokalt for å få et prisoverslag. Har du noe peil på pris dersom de skal gjøre jobben?

 

Det er faktisk en relativt omfattende jobb på grunn av en bitteliten settskrue, man må løsne på en hel del for og komme til.

 

Skal jeg tippe noe så går tar verksted vel betalt for tre timer, delen koster ca 700,-

 

Der det er merket gult sprekker dem, der det er merket rød sitter settskruen.

 

 

2012-09-26009.jpg

 

Det er i allefall den erfaringen jeg sitter med, og derfor har jeg noen sånne liggende på lur siden jeg skrur veldig mye VAG produkter.

 

Siden du skriver at alt lyser som normalt så utelukker jeg startsperren, men neste gang du får den her feilen, sjekk om det lyser/blinker en nøkkel symbol i dæshen.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar! :D

 

Siden du skriver at alt lyser som normalt så utelukker jeg startsperren, men neste gang du får den her feilen, sjekk om det lyser/blinker en nøkkel symbol i dæshen.

 

Dersom det kommer et nøkkelsymbol, hva betyr det? Og hva må jeg gjøre da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takk for utfyllende svar! :D

 

 

 

Dersom det kommer et nøkkelsymbol, hva betyr det? Og hva må jeg gjøre da?

 

-----------

 

Fikk du fikset det?

Jeg har samme problem på min 2003 modell 2.3l

Litt forundret over at det kan være slitasje ettersom feilen dukker opp så sporadisk. -Og ikke minst at bilen lar seg starte igjen etter 1-2 min "pause" (hver gang).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Hei igjen og beklager for ekstremt sent svar.

 

Har ikke fått fikset problemet, men det skjer ikke så ofte at jeg gidder å bry meg mer om det.

 

Nå har den gamle kjerra fått nok et problem. Nøkkelen vil noen ganger ikke ut. Altså nøkkelen vil ikke vris tilbake til det siste "sporet" i tenninga. Det er sikkert en sammenheng med girkassa det også. Noe sikkerhetssperringer eller noe sånt. Eller om det har morkna litt inni der i løpet av årene. 

 

Er det mulig å sprute inn noe W40 eller noe lignende? Blir noe ødelagt da?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...