Jump to content

Feilsøk motorstyring EEC-IV


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Har en `92 Scorpio mk1 2.9 GL, ved kjøp så gikk bilen veldig bra, ekstremt følsom på gassen og spant løs på tørr asfalt uten problemer, nesten vanskelig å ikkje spinne i gang.

 

Etter en batterifrakobling i forbindelse med sveising ville ikke bilen gå på tomgang, litt feilsøking seinere uten å finne noe feil utenom bittelitt lav resistans i tomgangsregulatoren og ett litt treigt signal fra V. HEGO-sensor gjorde at jeg skifta tomgangsmotoren, og etterpå gikk den veldig ok på tomgang.

 

HEGO-sensoren målte ut bra etterpå, og eneste jeg kan finne galt nå er at tempmåleren viser konstant maks og ett eksosanlegg som mangler innmat i katalysatorer og kun ei bakpotte.

 

Før dette trøbbelet lå bilen periodevis på 0,8-0,9 l/mil, og periodevis 1,5+ l/mil, og den gikk som sagt veldig bra.

Nå ligger den vel på 1,3 l/mil tipper jeg.

 

Hadde tidligere en `88 2.4i CL Automat, med 2.9 motor på 2.4 drivverk og hjerne, den lå på 1,1 på mindre fin kjøring.

 

Ville utifra disse erfaringene tro at det burde la seg gjøre å få denne under literen på fin kjøring. Da snakker jeg selvfølgelig egg på pedalen-kjøring.

 

 

Sitter da å funderer på å skifte ut lambdasonden(e), eller om det ikke har noe for seg, og hadde jo håpa å få vekt i live noen av hk igjen også. Den går jo ikke dårlig nå, den gikk bare så mye bedre når jeg fikk den.

 

Det er da snakk om en 2.9 BRF motor, som går uten tikking, blårøyk, nevneverdig oljeforbruk, har 184000 på telleverket.

 

Stemmer det at disse har så godt nødprogram at den går vel så bra med lambdasensorer frakoblet, andre ting dere tenker på?

 

Tenkte også å få tatt en service på kassa, den girer for det meste ok, men er litt var på gassen, kunne tenkt meg den til å gire opp litt letere, funderer på å skifte vakuumklokka, og den lekker som ei sil om bilen får litt å dra på i bakkene(henger).

 

Er dette rette typen for min bil? http://www.summitracing.com/parts/BCH-13942/

Edited by Granada 2.8 Ghia

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...