Jump to content

Forskjell i innbytte-pris


Trond_V

Recommended Posts

Har mer eller mindre bestemt meg for å bytte ut Focusen i ny Fiesta, og har i den forbindelse tenkt på å bytte den inn hos forhandler. Bare for å slippe salgsprosessen selv.

Vet at innbytteprisen kan variere litt fra forhandler, til forhandler, så tok like godt kontakt med 2 Ford-sjapper i Bergensområdet. De kan få være anonyme.

Begge fikk bilen inn på sine respektive verksted, og gikk over for å se etter mangler/skader etc.

Ene kunne gi 40.000,- i innbytte, og andre kunne gi 70 - 80.000,- i innbytte.

At det kom til å være forskjell i verditakst var jeg som nevnt forberedt på, men at den skulle være så stor hadde jeg ikke trodd.

 

Svaret fra de som ville gi minst, oppfatter jeg som et litt klønete forsøk på å si at de ikke er intr i å ta bilen i innbytte.

Viss så er tilfelle, hvorfor ikke bare si det som det er? Er en ærlig sak det.

 

Det jeg prøver å formidle med denne posten, er bare at det absolutt lønner seg å spørre flere forhandlere dersom man vurderer å bytte inn bilen sin i en ny.

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

Dette er HELT normalt, kan betrygge deg med det :)

Så ja, det lønner seg absolutt å høre flere steder før man går "all in" :)

 

En innbyttepris blir jo i praksis som et bud. De ønsker å ta bilen inn billigst mulig.

Så det er jo igrunn ikke behov for noe begrunnelse/unnskyldning fra de av den grunn.

Det er jo opp til bileier om de vil gå for det, eller om de faktisk har tatt seg bryet med å få tatt innbyttetakst flere steder slik du har vært lur og gjort :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke i denne saken her, men ofte gir de jo tilbud på innbytte på en bestemt bil de har inne hos seg. Så har de gode marginer kan de ofte gi litt mer i innbytte for å få salget.

 

Helt sant det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er enig med argumentasjonen din Kristian.

 

Alle bilforhandlerer/verksted må ha en omstening for å overleve. Hadde derfor trodd de ville ligge seg på noelunde samme linje.

Som jeg skrev, var jeg forberedt på forskjell i pris, og tenkte på forhånd at prisen gjerne kunne variere inntil 50%. Ikke så mye som jeg senere fikk erfare :)

 

Dersom noen konsekvent gir "skambud" på alle innbyttebiler, så vil de gjerne tape unødvendig mange kunder. Men såklart. De har lov å prøve seg.

Heldigvis er det kunden sitt valg som du skriver :)

 

Kverna:

Jeg vurderer å kjøpe ny bil. Fiesta. For å avgjøre om jeg evt skulle selge privat, eller ta tapet med innbytte, ville jeg vite hva forhandler var villig til å gi i innbytte for Focusen i forhold til en Fiesta.

 

Det er ikke noe sure miner hos meg for at ene gav dårligere pris enn den andre. Det er en del av spillet.

Som jeg skrev i første post, så ville jeg bare formidle at man ikke skal ta første og beste tilbudet man får :)

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det et stort problem, med at selgerne, tar for mye i innbytte, for å selge en ny bil ekstra på statistikken. Så sitter vi igjen med en haug med bruktbiler. Er godt mulig du kan få mer i innbytte hos oss, enn i Bergen. Vi har masse kunder derfra

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...