Jump to content

1,8l 16v DOHC


Escortmafia

Recommended Posts

har akkurat kjøpt en Escort MK5 med 1.8L 16v DOHC motor

men vil ikke starte, får ikke gnist på pluggane, har prøvd annen plugg på første sylinder.

motor har motorvarmer hvis det har noe å si..

noen som vet hva det kan være?

takker og bukker for evnt raske svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har du en rød del på nøkkelen? (=startsperre)

Hører du om bensinpumpa går noen sekunder når du setter tenninga på 2? Hvis den ikke gjør det tyder det på at hjernen er ute av drift.

 

Ellers kan filen ligge i f.eks. coilpakke eller veivsensor.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

er også en annen feil, når jeg vrir om tenninga og vrir tilbake skrur ikke strømmen seg av, så må ta av batteripolen..

Det er jo det som vanligvis skjer når amatører prøver å koble automatisk kjørelys.

Jeg ville sett etter tvilsomme uoriginale koblinger.

 

Disse bilene er også plaget med fuktighet og irr i sikringsboksen som gir snodige elektriske feil. Boksen sitter under rattet og kan vippes ned for inspeksjon.

 

Det kan godt hende det er samme feilen som gjør at den ikke starter.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, da ville jeg sjekket om det er konstant 12 volt på den midterste pinnen på kontakten til coilpakka (tenninga på 2).

 

Veivsensoren sitter på fremsiden av motoren, i kroken inn mot girkassa, over starteren. Den leser baksiden av svinghjulet.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Har selv en 94 1,8 si sport. Disse er utstyrt med en sikkerhets bryter som skal kutte strøm til bensinpumpe\tenning ved kollisjon evt hvis bil ruller på taket. Denne bryteren sitter på min bil skrudd fast bak sparkepanel på førersiden. Det er bare å dra av sparkepanelet så ser du den. Er svart med to skruer. Oppå er en rød trykkbryter som du kan sjekke om er utløst. det er bare å trykke denne ned så kan det være at bilen starter igjen :) Dette skjedde hvertfall på min bil, bare sånn iløpet av natta.

Bare et tips.

lykke til

1994 escort si sport stv

2008 mondeo ghia x stv

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har selv en 94 1,8 si sport. Disse er utstyrt med en sikkerhets bryter som skal kutte strøm til bensinpumpe\tenning ved kollisjon evt hvis bil ruller på taket. Denne bryteren sitter på min bil skrudd fast bak sparkepanel på førersiden. Det er bare å dra av sparkepanelet så ser du den. Er svart med to skruer. Oppå er en rød trykkbryter som du kan sjekke om er utløst. det er bare å trykke denne ned så kan det være at bilen starter igjen :) Dette skjedde hvertfall på min bil, bare sånn iløpet av natta.

Bare et tips.

lykke til

Den bryteren stopper bare bensinpumpe.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...