Jump to content

Skoda Octavia 07'


Caprinut

Recommended Posts

Har en kamerat som har en 07' Skoda Octavia..

 

Skal bak caliperene på disse skrues inn?

Jeg regner med at de må det siden de fleste biler idag har denne patenten med selvstramming på brekket, men han tror at de skal bare presses inn..

 

Noen som vet?

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Har den elektrisk brekk som passat 05-11 så må motorne kjøres tilbake gjennom diagnose-stikket.

Regner med den har manuell brekk. da skal dem skrus inn....

 

Mvh

 

 

 

 

Har en kamerat som har en 07' Skoda Octavia..

 

Skal bak caliperene på disse skrues inn?

Jeg regner med at de må det siden de fleste biler idag har denne patenten med selvstramming på brekket, men han tror at de skal bare presses inn..

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg trodde!

 

Takk for svar folkens, kom kjapt også, me likewink.gif

 

Han fikk en som var utdanna mekaniker til å skru for seg sist han byttet bremser, og denne fyren presset inn stemplene med rørtang, noe som skurret i mitt hode.

Når han i tillegg sa at han hadde dårligere bremser enn før byttet, så var det noe som fortalte meg at dette er blitt gjordt galt.

 

Skal si ifra til han jeg.

Da må han pent ha nye calipere , enten han vil eller ikke for å få tilbake selvstramminga..

 

Vertøyet har jeg selv, kjører jo Mondeo 01' til daglig, så slikt verktøy er jo en nøvendighet...

 

 

Han fikk et annet problem igår og det var at tidligere på dagen så måtte han dra opp brekket 2-3cm mer enn vanlig for å få samme effekt som før.

Og senere på dagen så sa det pang og brekket går opp uten funksjon og det sier kling kling under midtkonsollen etter det han fortalte meg..

Jeg tror enten en av wirene har røket eller t stykket mellom brekk og wirene er ødelagt, eller at en av caliperene har gitt opp siden det ble gjordt feil sist..

Lite trolig at den stramme mutteren på brekket har delt seg, dog det kan jo skje...

 

Jeg får hjelpe kameraten min en av dagene siden han ikke mekker selv...

Men han har litt vanskelig å høre på folk, tror gjerne på det en liksom mekaniker sier....

 

Som jeg sa, mekanikere gjør stadig feil, er jo mennesker de også....

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Viktig at stemplene til calipperen legger seg helt innat bremseskiva før brekke strammes/justeres. Altså sørg for at du har normale bremser før du justerer noe som helst på brekket eller på armen som sitter på calipperen. Hvis dette ikke blir gjort, ender man opp med dårlig bremsevirkning på håndbrekket. Noe som det virker som var problemet tidligere.

 

Det er like viktig at wirene er strammet riktig for å oppnå optimal bremsevirkning.

 

Dette vet du sikkert fra før av, tenkte bare å nevne det pga tidligere nevnte problemer;-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...