Jump to content

Fet blanding


Guest ykarlsen

Recommended Posts

Guest ykarlsen

Har stilt blandinga "litt" feit for å ikke skjære mottorn. men kan det bli skadelig i det lange løp? Veit om at det går mere plugga +++

Link to comment
Share on other sites

Det som skjer med for mager blanding er at du får tenningsbank, som kan føre til at toppakningen tar kvelden (erfart dette selv) i værste fall kan stemplene dine smelte, som igjen kan skade sylinderveggene.

 

Ved feit blanding er det lett for å for mye bensin i motorolja, i tillegg til at overskuddsbensinen vil vaske vekk oljefilmen på sylinderveggene, alså dårlig smøring. Lønner seg å sjekke pluggene dine ofte, de er en god pekepinn på om hvordan blandingsforholdet er. Kan også lukte litt på motorolja lukter bensin, bensin smører dårlig vettu ;)

 

Hvilke dyser, turbo, ladetrykk/bensintrykk har du da ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har T34 osv. Kjører nå på ca. 1.5 bar. Bensintrykket ble stillt litt høyt i forhold til 1,8 bar! Ligger på rundt 5 bar nå. Forige eier mente at siden jeg ikke kommer til å kjøre på 1,8 før til våren, så bør jeg skru ned til 3,9-4.0 i bensintrykk.

 

Enig?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hjelp !!! 5 bar ??? Tror du er gal jeg....

Alt for mye, hvis det i dt hele tatt stemmer med det trykket. Men skal du lade oppi 1,8 bar er det nødvendig med ei bensinpumpe til, da får du mere mengde, det er ikke bare trykket man er avhengig av. Dette får du greie på av Jens også ;)

Link to comment
Share on other sites

Hjelp !!! 5 bar ??? Tror du er gal jeg....

Alt for mye, hvis det i dt hele tatt stemmer med det trykket. Men skal du lade oppi 1,8 bar er det nødvendig med ei bensinpumpe til, da får du mere mengde, det er ikke bare trykket man er avhengig av. Dette får du greie på av Jens også ;)

 

 

Sitter bensintrykkmåler på den, skal se i morgen. Som sagt så ble den stillt for å gi safe blanding på 1,8 i ladetrykk. Virker ikke som det er noe problem med det trykket den har nå. Hører det på tomgang på kald motor, men ikke ellers. Nå har jeg ikke kjørt så mye siden jeg kjøpte den heller da.

 

Hva tror du er passe?

 

Er det en god idè å få justert blanding/trykk hos et verksted/firma med peiling på sånt? Kan man be dem å stille inn en blanding som er 'trygg' selv om jeg taper noen få hk på det? Eller klarer jeg det selv?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
Det som skjer med for mager blanding er at du får tenningsbank, som kan føre til at toppakningen tar kvelden (erfart dette selv) i værste fall kan stemplene dine smelte, som igjen kan skade sylinderveggene.

 

Ved feit blanding er det lett for å for mye bensin i motorolja, i tillegg til at overskuddsbensinen vil vaske vekk oljefilmen på sylinderveggene, alså dårlig smøring. Lønner seg å sjekke pluggene dine ofte, de er en god pekepinn på om hvordan blandingsforholdet er. Kan også lukte litt på motorolja lukter bensin, bensin smører dårlig vettu ;)

 

Hvilke dyser, turbo, ladetrykk/bensintrykk har du da ?

 

T34 steg 5, kjører 1,4 bar ladetrykk (mere næste år), 550cc dyse, trur bensintrykket i railn ligger rundt 4... Husker ikke helt. Oljen va vældig fin etter 5000km i sommer, kan jo ha noe med at mottorn e nybygd...

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
Hjelp !!! 5 bar ??? Tror du er gal jeg....

Alt for mye, hvis det i dt hele tatt stemmer med det trykket. Men skal du lade oppi 1,8 bar er det nødvendig med ei bensinpumpe til, da får du mere mengde, det er ikke bare trykket man er avhengig av. Dette får du greie på av Jens også ;)

 

 

Sitter bensintrykkmåler på den, skal se i morgen. Som sagt så ble den stillt for å gi safe blanding på 1,8 i ladetrykk. Virker ikke som det er noe problem med det trykket den har nå. Hører det på tomgang på kald motor, men ikke ellers. Nå har jeg ikke kjørt så mye siden jeg kjøpte den heller da.

 

Hva tror du er passe?

 

Er det en god idè å få justert blanding/trykk hos et verksted/firma med peiling på sånt? Kan man be dem å stille inn en blanding som er 'trygg' selv om jeg taper noen få hk på det? Eller klarer jeg det selv?

 

Er vel bare en ting som er sikkert da. Rulle..... Ford-forhandleren min kan ikke hjælpe meg akkurat..... :?

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
Han jeg kjøpte den av sa at så lenge jeg fortsatte å kjøre på 1,5 bar, så bør jeg skru den ned til 4. Tror jeg gjør det.

 

Det er jo bare å skru ned. MEN husk bare litt om gangen. Og det er jo justering på boksen også (co). Finnes sikkert ei bra gunnnjustering i ei bok nån plass. Æ skal stille men ned til at det slutter å komme uforbrent bensin ut av eksosen ved høye turtall (stort ladetrykk). Men skall passe på at den ikkje går før magert ved lavere turtall....

Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjøpte den av sa at så lenge jeg fortsatte å kjøre på 1,5 bar, så bør jeg skru den ned til 4. Tror jeg gjør det.

 

Hvilke dyser har du da ? Har selv grådyser, lader nå. ca 1,6 bar, 3,5 bars bensintrykk er mere enn nok her.

Man kan selvfølgelig få justert det greit på ei rulle, gjorde det selv i fjor, da havna bensintrykket på ca. 2 bar. I år monterte jeg en litt større turbo, og vips så rasa jeg toppakningen på grunn av for mager blanding. Vil generellt si at mellom 3,5 - 4 bar er ok med grådyser, men på rullende landevei justerer de så magert som det er forsvarlig, dette er nødvendigvis ikke riktig på en cosworth.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å skru ned. MEN husk bare litt om gangen. Og det er jo justering på boksen også (co). Finnes sikkert ei bra gunnnjustering i ei bok nån plass. Æ skal stille men ned til at det slutter å komme uforbrent bensin ut av eksosen ved høye turtall (stort ladetrykk). Men skall passe på at den ikkje går før magert ved lavere turtall....
Co skruen på hjernen som du snakker om har kun innvirkning på co'n med standard dyser, tror ikke den vil ha noen innvirkning på dine siemens dyser, du kan jo prøve, men ellers er det bare bensintrykket som vil endre blandingsforholdet ditt i tillegg til ladetrykket. 550 siemens dysene vil sikkert gi mere enn nok med et bensintrykk på mellom 3,5 - 4 bar de også.
Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjøpte den av sa at så lenge jeg fortsatte å kjøre på 1,5 bar, så bør jeg skru den ned til 4. Tror jeg gjør det.

 

Hvilke dyser har du da ? Har selv grådyser, lader nå. ca 1,6 bar, 3,5 bars bensintrykk er mere enn nok her.

Man kan selvfølgelig få justert det greit på ei rulle, gjorde det selv i fjor, da havna bensintrykket på ca. 2 bar. I år monterte jeg en litt større turbo, og vips så rasa jeg toppakningen på grunn av for mager blanding. Vil generellt si at mellom 3,5 - 4 bar er ok med grådyser, men på rullende landevei justerer de så magert som det er forsvarlig, dette er nødvendigvis ikke riktig på en cosworth.

 

 

 

Jeg har grådyser ja. Tenker jeg skrur ned til 3,9 sånn som han jeg kjøpte den av sa.

 

Hvor sakte skal jeg skru ned? 0,1 bar hvert halve minutt eller noe sånt?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Sida vi diskutere, så fant æ ut at æ sku undersøke litt.... Bensintrykket ligge på ca. 3,8. Ladetrykket ca. 1,4 , og da endte æ opp m co på ca 3 +-. litt variasjon blir det pga av at tomgangsmotorn har litt problema av og til. Problemet ligger i at dysen er for store for innsprutt. Datasprut tell næste år håpe man.....

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
Skal ikke være nødvendig med datasprut til ditt oppsett ykarlsen, skal funke bra det der med rett chip og justering.

Glemte å si at bensintrykket skal måles uten vacumslangen tilkoblet regulatoren, den skal blindes av.

 

Klage ikkje akkorat. Og det gjør ikkje så mange andre heller.... :lol:

Funker meget bra skal sant sies. Ikkje har man drept den på en sommer heller......

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være nødvendig med datasprut til ditt oppsett ykarlsen, skal funke bra det der med rett chip og justering.

Glemte å si at bensintrykket skal måles uten vacumslangen tilkoblet regulatoren, den skal blindes av.

 

Det gjorde jeg. Men kan du forklare hva som er vitsen med vakumslange? Har den samme funskjon som på biler i gamle dager, at tenninga stiller seg etter den?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...