Jump to content

Tikking/Knittrelyd ved Tomgang (Mondeo Mk 3)


thomasdt94

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettop kjøpt meg en en MK3 mondeo som har rullet 116k.

 

Så å si strøken, eneste problemet er en ulyd som oppstår ved tomgang. Det er en slags knittre lyd/ tikkelyd som jeg er ganske sikker på kommer fra helt bakerst på venstre side i motorrommet.

 

Var innom en ford forhandler, og di mente at det var en slags strammer i motoren som jeg bare kunne stramme selv. Tviler ikke på at det er strammeren, men vis andre tviler så er det bare å komme med innslag på hva det kan være, er selv ganske fersk så har ikke så mye jeg skulle sagt.

 

Men de sa at det var TO bolter i motorrommet jeg skrudde på, så forsvant lyden. Boltene var lokalisert slik at jeg måtte under bilen.

Noen som kan gi meg en litt mer eksakt forklaring på hvor disse boltene er lokalisert? og om det er en grense på hvor stramt de skal skrus? Hadde vært kjipt å brukt masse penger på å levere den inn for en problem som kan fort vær relativt enkel

Link to comment
Share on other sites

Det er en 2.0 Bensin (Automat)

Hei.

Jeg hadde for noen år siden en Mondeo 2,0 L bensin med samme ulydene: Knitring/tikking ved tomgang og ved jevn og lett kjøring, ble borte når jeg ga gass. Feilen på den var spjeldene i innsugsmanifoilen,slakk i akslingene til spjeldene og 2 var til og med røket slik at spjeldene hadde løsnet og lå løse i innsuget i toppen. Bare flaks at dem ikke hadde kommet inn i ventilene og lagd et skikkelig havari.Bilen hadde da gått ca.120000 km.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde for noen år siden en Mondeo 2,0 L bensin med samme ulydene: Knitring/tikking ved tomgang og ved jevn og lett kjøring, ble borte når jeg ga gass. Feilen på den var spjeldene i innsugsmanifoilen,slakk i akslingene til spjeldene og 2 var til og med røket slik at spjeldene hadde løsnet og lå løse i innsuget i toppen. Bare flaks at dem ikke hadde kommet inn i ventilene og lagd et skikkelig havari.Bilen hadde da gått ca.120000 km.

 

Krøp under bilen idag, og "lyttet" meg fram til lyden med å bruke et langt metall stykke. Da fant jeg ut at det var et av hjulene på reima på motoren(sikker viftereima?),dette hjulet påsto et familiemedlem at var da strammeren. Jeg plasserte et skrujern inni mellom to metallstykker der, som hadde en liten glipe mellom seg slik at det sto mer i "spenn" og lyden forsvant. Derreter tok jeg vekk skrujernet, å kom lyden tilbake. Jeg så at dette hjulet, og metallstykket det var festet på beveget seg itakt med tikkingen, så jeg rekner med at det er der det er noe løst.

 

Men jeg klarer ikke å finne noen skruer å skru på for å stramme det? De på ford forhandleren sa som sagt at det var 2 skruer der

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...