Jump to content

Motorbytte fra 1.8 til 2.0 Mk2?


Lanzin

Recommended Posts

Har en superdau 1,8 i forrrrden..

Har en 2.0 delebil som jeg strax skal kjøpe.

Vurderer også og sette på en 1.8 topp på denne da jeg har skjønt det gir noe bedre kompresjon..

 

Men til det praktiske..

 

Hva er det som ikke går overens? Motorstyringsmodulen er en selvfølge.. Kan man bare plugge inn den andre hjernen uten og bytte ledningsnett?

Er det elektriske generellt likt?

 

Blokka er vel helt lik foruten slagvolumet?

 

Min bil er en 2000 1.8 (manuell) og evt delebil er 97 2.0 (automat)

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste løsningen er 2.0-kammer i 1.8'en. Helst sammen med gasspjeld og hjerne.

 

Ledningsnett skal normalt være likt på 1.8 og 2.0 (samme årsmodell), men automat og manuell har forskjellige hjerner som ikke bestandig passer om hverandre.

 

Skal du bytte mellom automat og manuell må du huske holderen til veivsensoren i blokka. Der er det forskjeller.

 

crank-trig-hous.jpg

 

1997 er sannsynligvis silvertop og 2000 er sannsynligvis blacktop. Det kan skape problemer hvis du skal mikse deler. Da er ikke blokkene helt like.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste løsningen er 2.0-kammer i 1.8'en. Helst sammen med gasspjeld og hjerne.

 

Ledningsnett skal normalt være likt på 1.8 og 2.0 (samme årsmodell), men automat og manuell har forskjellige hjerner som ikke bestandig passer om hverandre.

 

Skal du bytte mellom automat og manuell må du huske holderen til veivsensoren i blokka. Der er det forskjeller.

 

crank-trig-hous.jpg

 

1997 er sannsynligvis silvertop og 2000 er sannsynligvis blacktop. Det kan skape problemer hvis du skal mikse deler. Da er ikke blokkene helt like.

 

Bare flytte kammene fra 2 literen i den komplette 1.8 motoren?

Ok. Passer kammer og gasspjeld over hverandre fra 97 2 liter til 2000 1.8? Hvis toppene er

Forskjellige som du nevnte?

 

Hvis kontaktene til hjernene er like, går det an og bytte om uten og tulle med ledningsnettet da?

Link to comment
Share on other sites

Bare flytte kammene fra 2 literen i den komplette 1.8 motoren?

Ok. Passer kammer og gasspjeld over hverandre fra 97 2 liter til 2000 1.8? Hvis toppene er

Forskjellige som du nevnte?

Hvis motorene er samme generasjon går det bra. Hvis den ene har svart toppdeksel i plast og den andre har alu så er jeg litt i tvil. Silvertop har hydrauliske løftere og blacktop har mekaniske, så det er fare for at kammene ikke er like. Innsug og spjeld mener jeg også er forskjellige, men det er mulig de passer om hverandre.

 

Hvis kontaktene til hjernene er like, går det an og bytte om uten og tulle med ledningsnettet da?

Ikke nødvendigvis. Når det gjelder Silvertop (60-pins EEC-IV) har automat vanligvis ekstern tenningsmodul, mens manuell har dette integrert i hjernen.

Det er også forskjell på biler med og uten startsperre.

Det kan også virke som noen pinner har blitt byttet om mellom årsmodeller, men det har jeg ikke full kontroll på.

 

Blacktop mener jeg har 104-pins EEC-V.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hvis motorene er samme generasjon går det bra. Hvis den ene har svart toppdeksel i plast og den andre har alu så er jeg litt i tvil. Silvertop har hydrauliske løftere og blacktop har mekaniske, så det er fare for at kammene ikke er like. Innsug og spjeld mener jeg også er forskjellige, men det er mulig de passer om hverandre.

 

 

Ikke nødvendigvis. Når det gjelder Silvertop (60-pins EEC-IV) har automat vanligvis ekstern tenningsmodul, mens manuell har dette integrert i hjernen.

Det er også forskjell på biler med og uten startsperre.

Det kan også virke som noen pinner har blitt byttet om mellom årsmodeller, men det har jeg ikke full kontroll på.

 

Blacktop mener jeg har 104-pins EEC-V.

 

Skal ikke være enkelt.. Er ikke svart topp motorene nyere en sølvtopp? Degradert til mekaniske løftere?!

Jeg tenkte ikke og bruke automathjernen.. Men en fra en 2.0manuell..

 

Jeg får undersøke litt. Takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

Rart at de fleste andre har fått det til og funke med hydrauliske :D

De pleier å funke så lenge bilen får rett olje hele tiden. Men så fort en kjører for langt, eller på feil olje kommer slitasje raskt og motoren begynner å tikke.

 

Ford er på ingen måte eneste produsenten som sliter med tikkende motorer.

Link to comment
Share on other sites

Men håper det er litt oppdatert teknologi..

Har div forder i minnet med mekaniske som tikket som f...

Og div granadaer som trengte en ventiljusting pr mnd :P

 

Min har jo nå gått 200 000km uten et tikk.. så må jo funke :)

Edited by Lanzin
Link to comment
Share on other sites

Men håper det er litt oppdatert teknologi..

Har div forder i minnet med mekaniske som tikket som f...

Og div granadaer som trengte en ventiljusting pr mnd :P

 

Min har jo nå gått 200 000km uten et tikk.. så må jo funke :)

Det og høres nesten litt spesielt ut. Jeg har 2stk 2001 modeller mk2. Den ene har gått 182 og den andre 118. Begge de har tikket litt de siste årene. Bytter olje hver 15.000km på begge og bruker kun mobile 1 tilpasset Ford motoren.

Link to comment
Share on other sites

Muttern kjøpte den når den var et par år og hadde gått 40 000km.. hun har hatt den til i fjor, og jeg overtok den da.

Eneste tikkingen jeg hører er svakt fra dysene.. bilen har ikke fått god oppfølging heller..

 

Men den er skikkelig daukjørt.. greit bunndrag, men sperrrer liksom oppover på registeret.

Mistenker småtett katalysator.. får snart en god service og en de-kat :)

Link to comment
Share on other sites

Muttern kjøpte den når den var et par år og hadde gått 40 000km.. hun har hatt den til i fjor, og jeg overtok den da.

Eneste tikkingen jeg hører er svakt fra dysene.. bilen har ikke fått god oppfølging heller..

 

Men den er skikkelig daukjørt.. greit bunndrag, men sperrrer liksom oppover på registeret.

Mistenker småtett katalysator.. får snart en god service og en de-kat :)

Svart motoren er litt sterkere fra bunn, og har gjevnere drag enn sølv motoren.

 

Hadde samme motor i sølv tidligere. Den våknet ved 3500 og sparket skikkelig på ca 4200 og opp til 5000.

 

Sånn sett er sølv motoren morsommere og kjøre. Men sort motoren er mer behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt fler forder med sølvmotoren.. likte den veldig godt.. hadde en escort 1,8 som jeg fikk til og gå skikkelig bra.. uten og egentlig gjøre noe vesentlig... fler som kjørte den som lurte på hva i helv jeg hadde gjort..

 

Fjernet kat, romslig eksos, luftfilter, tidligere eier påsto chip, men tok det med en klype.. Dro skikkelig bra ihvertfall..

Hadde en mondeo 4x4 med 2.0 sølv.. gikk fælt den og. men den jeg har nå er bedrøvelig.

Mer kjørevennlig i byen med mer beef på bunn da..

Link to comment
Share on other sites

Kvitt deg med katalysatoren.

 

 

Også må du passe på når du bytter filteret, for en del av disse bilene blir faktisk tregere med nytt filter.

 

Husker ikke helt hvorfor, men veit det har vært ett omdiskutert tema her inne.

 

Du tenker nok på at den blir tregere når man setter på et åpent sporsluftfilter

Kanskje? Effekttap når den suger inn varmere luft.

 

Best med cold air intake.. Mer arbeid og dyrere bare.

 

Er sugen på og bygge om til doble bakpotter også.. Har tilgang til st200 stylingen også..

Men er litt redd for at med det og senk+felger kan bli litt harry ungdomsbil.. Har rundet 30 og kjører

Rundt på 3 unger liksom :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...