Jump to content

Steg 1-2-3-4-5 og dyse oversikt


Ghost00

Recommended Posts

Heisann.. Tenkte jeg skulle lage en samlepost med Dyse oversikt og de fleste stegene til cosworth.

Det jeg har skrevet her er ingen fasit, men bare en pekepinne for de stegene som er skrevet ned.

Dette er noe av det jeg fant når jeg tittet litt, så det er sikkert endel feil her. rett meg vist det er feil.

Syntes det er kjekt å ha det meste i en tråd så man slipper å lete så utrolig mye.

 

 

Steg 1:

* Steg 1 Chip

* Justere turbotrykket til max peak 1,0bar og 0,9bar konstant

* Anbefaller å sette på -31 wastegate aktuator

 

Steg 2:

* Dette steget blir som regel hoppet over pga at det koster ca like mye som steg 3 og heste antallet er nesten likt steg 1.

* Bosch 803 dyser (Grønndyser)

* Justere turbotrykket til max peak 1,2bar og 1,0bar konstant

* -31 wastegate aktuator

* Steg 2 chip

 

Steg 3:

* Ny chip (Steg 3)

* Bosch 803 dyser (grønndyser)

* -31 wastegate aktuator

* bør bytte turbo til t34/35

* K&N panel filter (eller ett annet merke)

* Justere turbotrykket til max peak 1,5bar og 1,3bar konstant

* 3" eksos anlegg

- Anbefalles å bytte Bosch 044 bensinpumpe. Escort Cosworth bytter til 023 bensinpump.

- Å angi HK og NM på dette trinnet kommer jeg ikke til å gjøre pga at det har så mye med hvordan stand motoren din er i.

- På 2wd så setter man på 4x4 intercooler, men anbefalles å sette på RS500 intercooler.

 

 

Steg 4:

* 0,55 T34 turbo ( anbefales å bytte til større turbo)

* 3bar mapsensor

* RS500 Intercooler

* 3" eksosanlegg

* Bosch 403 dyser (kan fint bruke andre dyser som passer til chippen)

* Ny chip (steg 4, anbefalles å ha med Lamba kontroll i chippen)

* -31 wastegate aktuator

* K&N Filter (eller ett annet merke)

* Justere turbotrykket til max peak 2,0bar og stabilt på 1,9bar

* Bosch 044 bensinpumpe. Escort Cosworth bytter til 023 bensinpump.

- Her anbefalles det å bytte til en sterkere toppakning!

 

 

 

Steg 5

* Bosch 403 Dyser

* 3bar mapsensor

* RS500 intercooler

* Porting av toppen

* Ny chip (steg 5)

* Ny forsterket toppakning

* Justere turbotrykket til max peak 2,2bar og stabilt på 2,0bar

* Ny turbo, eks: Garrett GT30 (det er noe du må forhøre deg om)

* Er bunndelen i orden trenger man ikke å gjøre noe med denne, men er å anbefalle.

* Bosch 044 bensinpumpe. Escort Cosworth bytter til 023 bensinpump.

 

Er flere steg enn dette, men har bare tatt med de som er normalt brukt i en gatebil.

 

 

 

Over til dyser.

 

Bosch:

 

Blå: 272cc @ 3bar (orginalt 4x4)

Turkis: 326cc @ 3bar (orginalt 2wd)

Grønn: 384cc @ 3bar (velkjente 330 oppsettet)

Lyseblå: 442cc @ 3bar

Grå: 503cc @ 3bar (serienr: 0280150403)

 

Siemens:

Deka 3102: 575cc @ 3bar

 

Kan legge med denne linken: http://www.witchhunter.com/injectordata1.php

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig er det vel ikke stort annet enn steg3, eller grønndysesats som den kalles, som henger igjen fra "gammelt" av.. er så mye variasjoner med dyser, turboer og kammer når man tar steget videre at det blir vanskelig å lage noe standard.

 

Det viktigste mener jeg er å ha en skikkelig oppskrift på steg3/grønndyser med t3/t34 turboen da dette er holdbare greier de fleste klarer selv.

Link to comment
Share on other sites

På grønne dyser er det ikke nødvendig å bytte bensinpumpe, ihvertfall ikke Sierra Cos 4wd. Heller ikke nødvendig med noe gruppe a coil for å lade 1,7! Jeg ladet 1.8 med original i mange år uten problemer. Bør bytte til T34/T35 turbo.

 

Jeg kjørte med 31 actuator, grønne dyser, T34 turbo, større cooler, filter, eksos. Ladet 1.8 daglig i 4 år.

Aldri byttet til gruppe a coil eller byttet bensinpumpe. Hvorfor bytte bensinpumpe på et oppsett som gir cirka 350 hester?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment som en fasit heller en liten pekepinne i riktig retning. Hehe

Det var vel litt feil å lage en sånn tråd. Skal se hva jeg får gjort. Det går ikke å slette tråder. ;-)

Jeg satte opp bytte av bensinpumpe som en anbefaling pga at bilene begynner å bli gamle. :-)

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Nyttig tråd.

 

Men når trenger/bør man å bytte til andre kammer? f.eks. Ab07(som er bolt on kammer på org.cosworth) og bd14 blir vel ofte brukt.

 

På standard bunndel uten lommer i stempler er det kun AB07 og Catcams 826 som kan brukes.

BD14 trenger lomma stempler (regner med du vet det da du skrev det du skrev..)

 

AB07 er såkalte 400+ kammer, men da beveger vi oss inn på et område utover steg3 og da er meningene og løsningene forskjellige så er vanskelig å lage en mal.

 

-F.eks skal du ha porta topp?

-Når bør man montere longstuds?

-Hvilken turbo bør man bruke?

-Hvilken manifold?

-Ekstern vs intern wg

-Ladetrykkstyring

-Størrelse på eksoshus vs baktrykk

-Kompresjon

-osv..

 

Et enkelt og greit 400+ oppsett kan f.eks være standard motor med gt3071.63 på 4x4 manifold, AB07, grpa toppakning, intercooler og dyser/chip/bensinpumpe som passer..

Andre velger helt andre løsninger med grenrør, bd kammer, annen turbo osv..

 

Alt for mange veier til Rom ;)

Link to comment
Share on other sites

ser jo greit ut dette :-) men syns det er like mange meninger som det fins damer i verden rundt dette.... mange som har egne meninger derfor er det ikke lett for helt ferske å vite hva man skal tru er rett ;-)

Men skal man gjøre noe med en slik type bil syns jeg man bør lese masse om dette og gjøre seg opp en mening om hva man føler er liktig selv før man snakker med mange forskjellige om hva som er rett. Håper flere kan si hva de syns om meningen min rundt dette.... Hvordan forminsker man bildene sine for å få de som profilbilde her inne??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...