Jump to content

Merkelig problem med vindusviskerne


mk3_01

Recommended Posts

Heisann!

 

Har en 2001 mod MK3 som har fått et rart problem med vindusviskerne/spylerne.

 

Når jeg skrur på tenninga, så spyler lyktespylerne en skvett spylerveske...

Ingenting på hendelen for viskerne ved rattet fungerer, og sikringa til viskerne ryker så snart jeg bytter og skrur på tenninga igjen.

 

Har prøvd å demontere selve hendelen ved rattet og skrudd på tenninga, men det samme skjedde, så jeg tror den er i orden..

Kan det være viskermotoren som er gåen og som kortslutter slik at sikringen ryker?

 

Men det besvarer vel ikke spørsmålet om hvorfor lyktespylerne spruter hver gang jeg starter bilen?

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekka om releet ditt er i orden, kanskje du har no overslag i det. Hvis det er noe relé da, vet ikke hvordan koblinsskjemaet er.

 

Skal sjekke det, takk for svar :)

 

Har også lagt merke til at hvis lysbryteren står på parklys når jeg skrur på tenninga, så spyles ikke lyktene, men tvert jeg slår over til nærlys så spyler dem...

 

Har jeg på parklysene og holder inne lyshornet så spyler de ikke..

 

Aldri vært borti en så rar feil før...

Link to comment
Share on other sites

Har også lagt merke til at hvis lysbryteren står på parklys når jeg skrur på tenninga, så spyles ikke lyktene, men tvert jeg slår over til nærlys så spyler dem...

Dette er halvveis normal oppførsel.

Lyktespyleren skal bare spyle når lysene står på (ikke park). I Norge med automatisk kjørelys merker vi lite til den funksjonen.

 

Når sikringen ryker tyder jo det på kortslutning i viskermotor eller tilhørende kabler. Har du prøvd å koble fra motoren?

 

Disse bilene har vel GEM-modul som styrer alt av visk, vask, låser, blinklys osv. "Komfortfunksjoner". Mener å huske den sitter bak hanskerommet.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Har nå vært ute i garasjen en tur, prøvde å ta ut releet og bytte sikring.

Dette resulterte bare i enda en gåen sikring, og en god dæsj spylerveske utover lyktene/panseret.

 

Har ikke fått prøvd å koble ut viskermotoren, da viskerarmene er som sveiset fast, får ikke rikka de en centimeter heller..

Så om noen har tips til hvordan jeg får av disse blir jeg glad :-)

 

Har også en F-Super (OBD?) kabel liggende, tror dere denne kan finne noe feil? (Er selv i tvil på akkurat dette)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd å koble ut viskermotoren, da viskerarmene er som sveiset fast, får ikke rikka de en centimeter heller..

Så om noen har tips til hvordan jeg får av disse blir jeg glad :-)

Få av armen fra akslingen? Har du vippet opp armen? Så lenge den ligger mot ruta er det spenn i fjæra og den kniper seg fast i akslingen. Jeg pleier å vippe helt opp/ut slik at fjæra drar armen andre veien. Da pleier de å løsne etter litt lirking.

 

 

Har også en F-Super (OBD?) kabel liggende, tror dere denne kan finne noe feil? (Er selv i tvil på akkurat dette)

Jeg er ganske sikker på at du ikke får ut noen feilkoder på feilen din. Kanskje med Fords eget utstyr, men ikke med en generell OBD-kabel.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...