Jump to content

Bremser


Kjellwo

Recommended Posts

Hei

Jeg har i flere måneder vært plaget med ABS og Antispinn lyser kostant på min 99 Focus. Etter å ha googlet samt sjekket dette forumet kom jeg fram til at dette høyst sannsynlig kommer av en defekt ABS-sensor. Planla å sjekke dette med et ohm-meter samtidig med at sommerdekkene ble lagt på.

For to uker siden bestemte jeg meg imidlertid for å prøve trikset med å koble fra batteriet noen timer for på denne måten å fjerne eventuelt minne i "hjernen". Da jeg startet opp dagen etter, lyste ABS og Antispinn fortsatt, men etter et par mil slukket de brått og forble slukket. Stor glede i heimen, problemet løst!

Gleden var imidlertid kortvarig.

I helgen var jeg ute og kjørte og da skjedde følgende: En merkelig, malende og gnagende(?)lyd kon fra motorområdet. Samtidig virket det som om ABS funsjonen slo seg inn når jeg bremset, pedalen "hakket" raskt under nedbremsing. Dette varte i kanskje 5-10 sekunder. Etter dette lyste ABS, Antispinn og den røde bremse/brekk lampen. Disse lyste helt til jeg parkerte bilen hjemme.

Da jeg skulle teste ut feilen dagen etter lyste ingen lamper ved oppstart, og alt fungerte normalt. Jeg kjørte en tur og etter ca 15 minutter skjedde akkurat det samme som dagen før, fem-ti sekunders hakking og tre varsellys på dashen. Kjørte hjem, parkert, og ventet 10 min. Startet bilen, alle lamper slukket igjen.

 

Har liten tro på at dette kan være et resultat av en defekt ABS-sensor. Er det noen som har noen gode forslag?

 

Svært taknemlig for råd.

 

Vennlig hilsen

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en ABS ring som knakk og ble malt opp rundt, når en ABS ring er knekt så får du sånne symptomer. Jeg er usikker på om du får kjøpt løs ABS ring eller om du må bytte ut drivledd. (jeg er veldig usikker på om disse gamle har magnet ring rundt lager?)

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Hadde noe samme på min gamle Focus -99 også.

 

Da var det feil på ABS-pumpa.

 

Bestilte ny pumpe på Ebay fra huggeri i England. Betalte vel ca 1000.- pluss porto.

 

Byttet pumpen selv og etter det så ble ting i orden.

Link to comment
Share on other sites

feil på abs/esp pumpa er vel ett ganske kjent problem på focusene

 

men viktig å sjekke sensorer først at dem induserer spenning..og evnt at det seff da ikke er brudd i dem...samt sjekke alle abs ringer visuelt.

Link to comment
Share on other sites

På min Mondeo Mk3 så forsvant ABS når et hjullager ble slitt, etter bytte fungerer ABS som det skal..

Kom imidlertid ikke opp noen feilmelding på ABS i instrument panelet, men hjulene låste seg under bremsing på tørt føre...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...