Jump to content

Sierra 2.8/2.9 motor og drivverk


PM Sierra

Recommended Posts

Hei :)

 

Har en Ford Sierra stasjonsvogn Ghia med 4x4 fra 1989. Driver med litt vedlikehold på bilen, da jeg har bestemt meg for å beholde den siden akkurat disse Sierraene er rimelig sjeldne nå til dags. Motoren som sitter i er den velkjente V6eren, men akkurat denne er altså en 2.9 liter.

Grunnen til at jeg skriver her, er fordi jeg ikke kan finne mye informasjon om akkurat denne motoren.

 

Har tidligere skiftet ventilløfterne og slipt opp ventiler og vippearmer, men nå har det oppstått et merkelig fenomen; Da motoren er i gang skaper den et voldsomt vakuum i toppdekslene, dette kan da umulig være normalt? Hvis man tar av oljelokket og legger hånda opp på, kjenner man et skikkelig sug.. Noen som kan svare på dette? Suget er helt jevnt uansett turtall på motoren. En annen sak, er at den rister temmelig mye på tomgang, akkurat som om den ikke går på alle sylindrene, men har målt helt jevn kompresjon på samtlige 6 sylindre.

 

Neste blir å skifte eksosanlegg, noen som vet hvor jeg får tak i standar-eksos til disse bilene?

 

Takker for alle henvendinger og svar :)

Link to comment
Share on other sites

hei å velkommen inn hit :)

høres ut som om du har stokka om på et par pluggledninger her,evnt at du har noen plugger som ikke er i sine fulle fem. At d suger krafti fra oljepåfyllinga hørtes rart ut. d skal være litt sug der ja men ikke så masse da..

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

hei å velkommen inn hit :)

høres ut som om du har stokka om på et par pluggledninger her,evnt at du har noen plugger som ikke er i sine fulle fem. At d suger krafti fra oljepåfyllinga hørtes rart ut. d skal være litt sug der ja men ikke så masse da..

 

Hei og takk for det :)

 

Da du sier det med pluggene/ledningene, tenker du da på ristingen i motoren? Det har jeg faktisk ikke tenkt på :P

 

Det med suget som oppstår er det ingen som skjønner noe av, men skal sjekke nå om det kan være noen form for lekasje på innsuget..

Link to comment
Share on other sites

Tipper at PCV-ventilen trenger en sjekk eg, prøv å plugg slangen frå toppdeksel til innsug, så det er tett mot innsuget...

 

Har du forresten sett at klubben har ett helt eget forum for disse sekserne, kikk under bilmodeller...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...