Jump to content

Huvudaxel går av, Cosworth MT75 4x4


MalZon

Recommended Posts

Någon mer än jag som kört sönder huvudaxeln i Cosworth 4x4 MT75 lådan? Hur löste ni problemet isf?

Detta är min andra axel som går av. Finns det någon hållbarare axel som byts ut från orginalet?

På min andra axel här nu så var ytan mellan gängorna till splinesen till mellandiffen kulpenad för att få den starkare, men tydligen höll det inte ändå.

Måste ha något starkare nu!

 

img6422d.jpg

 

Mvh Jonas Sverige

[  60f: 1,69s  201m: 7,04s@168,80km  402m: 10,78s@214,88km  ]
[ Sierra Cosworth 4x4 - Focus FF ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ]

Link to comment
Share on other sites

skyline gtr kasse er eit bedre alternativ.

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Har pratat med honom och Fixit omproblemet, de ska båda se ifall de kommer på någon lösning.

Jag har redan en Oppliger Semi-Cut drevsats i växellådan som jag tycker funkar skitbra så vill helst inte lägga mer pengar på en annan drevsats, utan lägger hellre lite mer pengar på en axel som håller. :)

 

Mvh Jonas

[  60f: 1,69s  201m: 7,04s@168,80km  402m: 10,78s@214,88km  ]
[ Sierra Cosworth 4x4 - Focus FF ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ]

Link to comment
Share on other sites

Har pratat med honom och Fixit omproblemet, de ska båda se ifall de kommer på någon lösning.

Jag har redan en Oppliger Semi-Cut drevsats i växellådan som jag tycker funkar skitbra så vill helst inte lägga mer pengar på en annan drevsats, utan lägger hellre lite mer pengar på en axel som håller. :)

 

Mvh Jonas

Du kjører dragracing med R888 GG blandig ja?

 

En puck-lamell og hard trykkplate øker sjokkbelastningene på drivverket maksimalt. Med BW turbo, E85 og 1680 dyser er ekstra belasning det siste du trenger. Du kjører jo Shock proof gearolje for å spare drevene.

 

En dyrere clutch som er snillere i innkoblingen hjelper mye. Puck lameller knuser alt og bør unngås om man har råd.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du kjører dragracing med R888 GG blandig ja?

 

En puck-lamell og hard trykkplate øker sjokkbelastningene på drivverket maksimalt. Med BW turbo, E85 og 1680 dyser er ekstra belasning det siste du trenger. Du kjører jo Shock proof gearolje for å spare drevene.

 

En dyrere clutch som er snillere i innkoblingen hjelper mye. Puck lameller knuser alt og bør unngås om man har råd.

Absolut, har starkt funderat på att fixa en dubbelskivig koppling som tål att sliras iväg när man kör rakt frammåt. Kanske är det bästa alternativet egentligen?

 

Mvh Jonas Sverige

[  60f: 1,69s  201m: 7,04s@168,80km  402m: 10,78s@214,88km  ]
[ Sierra Cosworth 4x4 - Focus FF ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...