Jump to content

Cosworthen fjusker...


RS2k

Recommended Posts

Har et problem med cosworthen min.

 

Ved det minste pådrag begynner den å fjuske. Det er ikke snakk om et nykk i ny og ne. Hele tiden om jeg prøver å akselerere.

Den starter normalt og går fint på tomgang. Kjente den begynte litt ved fullt trykk for en liten stund siden. Trodde problemet skyltes feil plugger. Nå står det orginale Ford plugger uten at dette bedret situasjonen. Det skjer ikke ved høyt trykk, bare såvidt jeg klarer å få den over 0 før det begynner. 

 

Har MSD tenningsforsterker og coil så det bør ikke være mangler på gnist.

Afr viser normale verdier når fjuskingen forkommer.

Har forsøkt å bytte phase sensor og pusset rotor, fordelerlokk uten forskjell.

 

Noen som har opplevd det samme eller har tips?

Kan det være vanntemp sensoren? Map sensor?

 

Andreas

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Høres vel egentlig ut som defekt map sensor..

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Har et problem med cosworthen min.

 

Ved det minste pådrag begynner den å fjuske. Det er ikke snakk om et nykk i ny og ne. Hele tiden om jeg prøver å akselerere.

Den starter normalt og går fint på tomgang. Kjente den begynte litt ved fullt trykk for en liten stund siden. Trodde problemet skyltes feil plugger. Nå står det orginale Ford plugger uten at dette bedret situasjonen. Det skjer ikke ved høyt trykk, bare såvidt jeg klarer å få den over 0 før det begynner. 

 

Har MSD tenningsforsterker og coil så det bør ikke være mangler på gnist.

Afr viser normale verdier når fjuskingen forkommer.

Har forsøkt å bytte phase sensor og pusset rotor, fordelerlokk uten forskjell.

 

Noen som har opplevd det samme eller har tips?

Kan det være vanntemp sensoren? Map sensor?

 

Andreas

Hvordan fungerer turtelleren? Stabil eller ustabil?

 

Jeg hadde holdt motoren i fuskeområdet i ca. 45 sek. mens noen sjekket eksosen. Ser ekosen ut som en gammel diesel eller som en EL-bil?

 

Så stenger du av tenningen og tar ut tennpluggene. Hvordan ser de ut? Svart og våte eller hvite og tørre.

 

Neste er å teste bensinpumpen. Sett 1,5 BAR trykkluft inn på BTR, dra en slange fra returen på BTR og ned i en flaske. Start opp og sjekk hvor lang tid det tar å fylle 1,5L flasken.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Map sensor kan gi røyk ut eksosen, slangen hoppa av på min engang, så etter den ble stripsa så maler den som katt med ren ex.

RS1000 hvor mange sekunder skal den flaska fylles opp med 1,5bar ? På Evoen kilte en 044 pumpe, da røk sikringen kanskje teste pumpene av og til for sikkerhetsskyld av og til. 

Kan man ikke sjekke bensin trøkket framme ved regulatoren eller blir det unøyaktig om den bygger opp trykk og "jukser" til ett bra resultat?

1986 Ford Sierra 3dr Sierra Cosworth hvit.

x 1992 Escort Cosworth Mallard RS500 insug,T4 turbo,ic,Secs,Arp tanker etc.
x 1991 Sierra Cosworth 290chip Meganta rød 4x4.

x 1981 Ford Granada 2.0L Gullbrun. spiker.

Link to comment
Share on other sites

er det noen enkel måte å sjekke map sensoren på?

har lign problem med min nå, ved rask akselerasjon så driver den å fusker/kutter, men fungerer helt fint ved tregere akselerasjon i et høyere gir. ligger igjen en stor svart sky når dette skjer :P

får også noe som minner om vtec, turbo trykket flyr til værs uten mye action, men plutselig skyter bilen fart, omtrent som om tenninga justerer seg eller noe.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Følgende er nå bytta:

Mapsensor

Phase sensor

Vanntemp sensor + bosch kontakt

Lufttemp sensor + bosch kontakt

Trigger sensor

 

Den har bare begynt å gå dårligere og dårligere. Nå har den også begynt å fjuske selv på tomgang.

Jeg har grunnet jobb og ferie ikke fått sett mye på den, men skal gå gjennom ledningsnettet etter dårlig kontakt eller brudd.

Har fått tips om at det kan være dårlig kontakt i kontaktene bak motoren.

 

@RS1000:

Turtelleren er helt stabil, men det mistenker jeg kan skyldes at jeg har den konverteringsenheten for å få msd til å fungere mot turtelleren i sierra.

Har intrykk av at den er noe dempans.

Skal se over pluggene.

Bensin pumpa er ny bosch 044, trykket viser normale verdier og dysene er nye.

 

Finnes det noen oversikt på nett over hva de forskjellige pinnene i kontakten mot hjernen går til?

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Bruker MSD blaster SS coilen. 

Ser i fordeler lokket at det er litt av hver av polene inni der som er tæret bort. Kan minne om korrosjonsgroper. Akkurat der rotoren har gått.

Kan det være en feilkilde? At det var dårlig da jeg satt på MSD tenning som førte til at det tok kvelden?

Andreas

Link to comment
Share on other sites

RS1000 hvor mange sekunder skal den flaska fylles opp med 1,5bar ?

Vi gjør det omvendt. Du måler først og så ser vi hva det rekker til.

En kompis gjorde nylig samme test. Det ble uendelig lang tid. Det kom ingenting ut av returen og bensintrykket var kun 2,1 BAR.

Man må teste.

@RS1000:

Turtelleren er helt stabil, men det mistenker jeg kan skyldes at jeg har den konverteringsenheten for å få msd til å fungere mot turtelleren i sierra.

Har intrykk av at den er noe dempans.

Skal se over pluggene.

Bensin pumpa er ny bosch 044, trykket viser normale verdier og dysene er nye.

Det er ett godt tegn.

For at turtelleren skal være stabil så MÅ sprutet motta stabile inn-signaler fra både trigger og alle sensorer.

Videre må ut-signalene til tenningsmodul og MSD boks også være stabile.

 

Blaster SS coilen er god og er ikke en feilkilde, men fordelerlokk, rotor, tennpluggledninger og tennplugger er slitedeler. Se over disse én gang til og deretter forsøker du å koble bort MSD boksen.

Driftsikkerheten og påliteligheten på MSD boksene kunne vært bedre så jeg anbefaler vanligvis andre fabrikanter.

 

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...