Jump to content

Bygge om hiace fra 3 til 6 seter


Z10an

Recommended Posts

Vet dette er feil fabrikat, men satser på det går greit på generelt, og siden det er trekkbilen.

 

Har er 2002 Hiace hvor planen var å montere bakseter. Dette har både jeg og gamlingen gjort før, og fått godkjent uten problemer.

I god tro monterte jeg derfor inn en bakseterad fra en 2000mod kombi, slik den var montert, og slik vi har fått godkjent seter tidligere. Denne seteraden er produsert av Loyds industri i Norge på bestilling fra Toyota Norge, for ombygging av bilene som ble solgt "original" som kombi av Toyota. Jeg har også fått et skriv fra lokale Toyota-forhandler om at dette baksetet, med seler og innfesting er i henhold til det Toyota selv monterte ved ombygging.

 

Overraskelsen var derfor stor når jeg troppet opp på trafikkstasjonen og fikk beskjed om at dette kunne ikke godkjennes da dette var en kombivegg, og kombiklassen eksisterer ikke lenger. Denne skal da registreres som personbil. 2 av de 5 bilene vi tidligere har fått godkjent er også personbil, med samme løsning.

 

Det jeg lurer på her da er om noen har innspill eller erfaringer til hva som skal til, og hvorfor denne kombiraden med vegg som jeg har ikke er god nok? kunne selvsagt kontaktet loyds og hørt om de kunne bidra, men de er selvsagt feriestengt, og jeg skulle gjerne hatt plass til familien på ferie tidlig i neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Er det ett krav at det skal være åpent mellom lasterom og passasjerkupè for å kunne kalle det personbil.
Ja, denne skilleveggen med baksete ble brukt opprinnelig for å godkjenne bilene som kombinertbiler, mulig at det står det i papirene.
Uansett, du ønsker å registrere bilen som personbil med 6 sitteplasser, setene har papirer og er av same type som ble levert "orginalt" frå Toyota.
Tror du har med en tilbakestående biltilsynsmann eg, ring ett annet tilsyn og spør de på generell basis først.

 

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Jeg ba spesifikt om å ikke nevne kombi i papiret jeg fikk fra toyota. Har allerede vært på 2 trafikkstasjoner og hos 4 forskjellige kontrollanter og fått nei... det er ikke krav til at det skal være åpent, men trenger ikke skillevegg, noe jeg synes er håpløst. I en slik bil skal det være vegg etter min mening.

 

Virker som hele etaten har røykt hverandres sokker... dette har da aldri vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å gjøre forvirringen komplett, her er begrunnelsene jeg har fått på at dette ikke kan godkjennes:

 

-Seteraden er jo grei, men selene må endres slik at selene holder igjen seteraden hvis festene ryker. (hva da om det sitter noen der?)

-Setet kan ikke brukes pga kombivegg

-Setet kan ikke brukes fordi det ikke er boltet i originale fester i gulvet

-Setet kan ikke brukes fordi det ikke er kræsjtestet av Toyota

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...