Jump to content

Erfaringer med 2013 Mondeo EcoBoost?


Fordman

Recommended Posts

I midten av mai gikk jeg til anskaffelse av en ny 2013 modell Mondeo 1.6 EcoBoost.
Dette er min første nye bil, men er foreløpig mer skuffet enn fornøyd med bilen.
Ønsker å høre deres erfaring med bilen.

 

Her er problemene jeg har med denne bilen:

 

1) Risting i rattet under kjøring.
Sliter med risting i rattet under kjøring. Oppstår i farter mellom 60 - 120km/h. Har avbalansert sommerhjulene 2 ganger (en gang på merkeverksted og en gang hos dekkforhandler). Hos enda et merkeverksted foretok de hjulstillingskontroll. Ble litt bedre, men ikke mye.
Har også forsøkt å kjøre med avbalanserte vinterdekk, og ristingen er der da også, men litt mindre enn på sommerdekkene.
Ingen ser ut til å finne noe gale, men noe er det jo...

 

2) Bremserist.
Ikke lenge etter jeg kjøpte bilen fikk jeg bremserist i den (et sted mellom 2000km - 3000km)
Fikk byttet skiver og klosser fremme på garantien i slutten av juli. Har brukt bremsene forsiktig, men nå er bremseristingen på an igjen. Er det så dårlig kvalitet på de nye Fordene/delene?

 

3) Merkelig motorlyd.

Har en merkelig lyd ved kjøring på lav turtall på første-, andre- og tredje gir. Det høres ut som en metallisk rørlyd. Den er veldig fremtredende ved kald motor.
Ser det er flere som undres på denne lyden.
http://www.talkford.com/topic/190651-ecoboost-engine-noise/?forcePrint=1&_k=880ea6a14ea49e853634fbdc5015a024
I følge merkeverksted var det normal arbeidslyd på bilen, men fikk aldri noe forklaring på lyden. Er dermed ikke sikker om de hørte lyden i det hele tatt. For meg høres lyden veldig merkelig ut, og alt annet enn naturlig arbeidslyd.

 

Dette er min første nye Ford og hadde selvfølgelig litt forventninger. Men foreløpig er jeg mer skuffet enn fornøyd. Dette er ikke noe god følelse når en kjøper ny bil.
Hva er deres erfaringer med denne bilen?

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

styringen kan vel kansje og ha noe med at det kan være mere direkte styring en hva du er vandt med? merker stor forskjel på en vanlig bil og en sports bil som si ferrari og porcher. der er det mindre servo krefter og mye mere direkte følelser gjenom ratt, kansje dette og er tilfele på din bil?

 

åssen motor str har du ? kan og være her at det er en helt annen motor type en hva du er vandt med.

 

men alt er vanskelig og si uten og erfare selv :) om verkstedet sier alt er normal er det forhåpentlig vis normalt

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

styringen kan vel kansje og ha noe med at det kan være mere direkte styring en hva du er vandt med? merker stor forskjel på en vanlig bil og en sports bil som si ferrari og porcher. der er det mindre servo krefter og mye mere direkte følelser gjenom ratt, kansje dette og er tilfele på din bil?

 

åssen motor str har du ? kan og være her at det er en helt annen motor type en hva du er vandt med.

 

men alt er vanskelig og si uten og erfare selv :) om verkstedet sier alt er normal er det forhåpentlig vis normalt

Nå vil jeg ikke si at 1.6 EcoBoost er en sporstbil (eller en sportsbil i forhold til min forrige Duratec 145HK Mondeo).

En familiebil er vel mer rett betegnelse.

Ristingen på rattet er likt den ristingen en opplever i rattet ved bremserist. Kan aldri tenke meg at dette skal være normalt.

Den rare motorlyden jeg refererer til høres helt merkelig ut. En "metallisk rørlyd". Er jo flere som stusser på denne. Den ligner ikke noe normal motorlyd, og kan ikke skjønne at dette skal være normalt...

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Noen familie biler veit jeg har veldig direkte styring nå. om jeg hadde vert deg, hadde jeg dratt ditt du kjøpte bilen, og bedt om og få teste en lik bil, og sett om det var noe forskjell :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...