Jump to content

Mondeo rundt år 2002, automatgir bra eller mye feil?


POS

Recommended Posts

Hei, jeg hadde Mondeo tidligere men byttet denne ut til en større Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Nå begynner jeg å bli litt lei av dyre feil på Mercedes, og vurderer sterkt å skaffe meg en Mondeo igjen.

 

Ser på 2-liters bensinmotor (146 HK) da jeg "dessverre" er blitt godt vant med 177 HK og 360 Nm i Mercen. 

 

Noen av de jeg vurderer har automatgir. Jeg ser på det som ok, men er veldig usikker på hvor gode eller dårlige de kassene er. Kjenner ikke til dem.

 

Så, en Mondeo rundt 2002-2005 som har gått rett rundt 200000 km. Er det mye feil med automatkassene, eller er dte bare å bytte olje og tut og kjør?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg hadde Mondeo tidligere men byttet denne ut til en større Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Nå begynner jeg å bli litt lei av dyre feil på Mercedes, og vurderer sterkt å skaffe meg en Mondeo igjen.

 

Ser på 2-liters bensinmotor (146 HK) da jeg "dessverre" er blitt godt vant med 177 HK og 360 Nm i Mercen. 

 

Noen av de jeg vurderer har automatgir. Jeg ser på det som ok, men er veldig usikker på hvor gode eller dårlige de kassene er. Kjenner ikke til dem.

 

Så, en Mondeo rundt 2002-2005 som har gått rett rundt 200000 km. Er det mye feil med automatkassene, eller er dte bare å bytte olje og tut og kjør?

Nå er ikke dette noe spesifikt svar omkring mondeoen du spør om, men hvis du så det inlegget som sto i motor i sommer kunne en lese att automatkasser var en av de storre reperasjonene NAF anbefalte alle å ta høyde for om de kjørte enn litt moderne bil med høy km stand.

NAF mente att uansett bil ville det med større sannsynelighet være behov for reperasjon, overhaling eller bytte av autmat girkasse omkring 200-250.000km

Link to comment
Share on other sites

Ja, automatgir er alltid en ekstra gjenstand for feil. Det er jeg klar over. Samtidig har jeg en Mercedes E300 TDT fra 1998 som har bikket 400000 km på telleren, og girkassen girer mykt og pent. Hadde en annen MB E290TDT med 290000 på telleren, og den hadde heller aldri tegn til problemer. Men jeg passet på dem og byttet til god girolje ved anbefalt intervall. Samtidig sies det at MB-kassene generellt er mer solide og skjeldent går i stykker i forhold til andre bilmerker. 

 

Jeg ser at noen Mondeoer har fått byttet girkasse rundt 200000 km. Det tar jeg som et tegn på at de automatkassene er litt svake og må påberegnes byttet en gang mellom 2-300000 km (?) Noen som vet ca pris på en slik jobb med deler?

 

Foreløpig konklusjon: Er nok manuelt gir det jeg bør gå for.

Link to comment
Share on other sites

Ja, automatgir er alltid en ekstra gjenstand for feil. Det er jeg klar over. Samtidig har jeg en Mercedes E300 TDT fra 1998 som har bikket 400000 km på telleren, og girkassen girer mykt og pent. Hadde en annen MB E290TDT med 290000 på telleren, og den hadde heller aldri tegn til problemer. Men jeg passet på dem og byttet til god girolje ved anbefalt intervall. Samtidig sies det at MB-kassene generellt er mer solide og skjeldent går i stykker i forhold til andre bilmerker. 

 

Jeg ser at noen Mondeoer har fått byttet girkasse rundt 200000 km. Det tar jeg som et tegn på at de automatkassene er litt svake og må påberegnes byttet en gang mellom 2-300000 km (?) Noen som vet ca pris på en slik jobb med deler?

 

Foreløpig konklusjon: Er nok manuelt gir det jeg bør gå for.

Forøvrig så er Mondeo med automat og 2L besin en tørst affære. Ikke går det så veldig godt heller. Med manuell derrimot er dette en temmelig frisk motor i til bensin å være i en så diger bil.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er jo også noe å tenke på ja. :-)

 

Hadde en Mondeo 1995 med 2,0 liter som jeg mener å huske var rundt 130-135 HK. Den gikk helt greit og brukte rundt 0,8 liter bensin / mil.

 

Er nå godt vant med en 3-liters rekkesekser diesel med så mye moment at jeg ikke merker tunge hengere etc nevneverdig, og automatgir. 177 HK diesel, og den drar godt. Nydelig lyd også. Men den er dyr å holde på veien. Noen ganger drømmer jeg om en Toyota, med lave rep utgifter... 

 

Mondeo med 2-liter, manuell kasse og 146 HK: Hva bruker den ca på mila gjennomsnittlig? Noe liknende min gamle Mondeo med ca 0,8 / mil?

 

Mondeo med diesel: Jeg synes 116 HK høres så lite ut i en så stor bil. Er den vesentlig tregere enn en 146 HK bensin, eller er den så mye sterkere i Nm at den er like rask?

Link to comment
Share on other sites

2L i mk3 bruker vel rundt 0,8 på blandet kjøring og rundet 1,2 på bykjøring, kommer litt ann på høyrefoten.

 

Mk1 utgaven din med 2.0L hadde 136hk og er en skikkelig kjapping.

 

Jeg har selv hatt mk3 med 116hk diesel og den syntes jeg var veldig ok som motor. Ikke verdens kjappeste, men rå på mellom aksellerasjon. En kompis har en slik nå, men han har 04 modell, da er det 5 trins manuell, jeg hadde 6 trins. Personlig synes jeg 6 trins kassa fra 2005 passet bilen langt bedre. Bestefar hadde samme motor med automat. Den brukte i snitt 0,2L mer enn min manuell per mil.

 

Mener å huske bensinen på 146hk har 0-100 aks på 9,8sek og dieselen på 116 har 0-100 på 11,2sek så ikke noen nevneverdig stor forskjell.

 

Jeg kjørte min diesel med ett snitt forbruk på 0,45L per mil, noe som virkelig er stor forskjell til mondeoen jeg har nå som går på 0,75 på blandet

Link to comment
Share on other sites

Det spørs selvfølgelig på hvilke preferanser en har, men jeg syntes den var helt perfekt til sånt.

 

Og 3 gear var så sterkt att du kunne bruke det hele tiden i byen uten å måtte gire noe mellom 10 og 70 uansett hvor bratt det var.

 

6 gear blir akkurat for svakt til å kjøre 80 på motorveien, så dermed har du ett veldig fint arbeidsregister på 5te etter motorveien

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Ok. Tror ikke jeg har råd til en 2005 modell nå (6 trinns), så da blir det evt en 5 trinns. Får holde øynene åpne for en 2.0 TDCI da.

 

Hvor er rust-svakhetene på Mondeo av den årgangen?

 

Andre ting jeg bør sjekke ved kjøp av en slik en?

Link to comment
Share on other sites

Frem til 2005 ruster de vel stort sett over alt.

 

Ford brukte samme metode som Mercedes på sine dører osv frem til 2005 modellen, så ofte er alt av dører, bakluke osv byttet på modellene frem til og med 2004.

 

Ellers så er det rust på de normale plassene, som hjulbuer og kanaler. Sjekk også rails festene. Har vært noe rust der.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...