Jump to content

Hvilken focus bør jeg velge?


demios

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe meg min første bil. Sett på 2 focuser men litt usikker på hvem jeg bør velge.

 

1. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43567513

 

2. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43496885

 

Så håper dere focus eiere kan hjelpe en stakkar med et godt valg.

 

Håper på positiv respons og hjelp med dette.

 

Mvh Steffen

Link to comment
Share on other sites

De var jo veldig like, den blå ser ut til å ha den samme pakka som jeg har i min Focus - aut 2 soners klima + regnsensor + aut avblendbart speil - noe den sorte ikke har. Men dette er tulleutsyr, artig men betyr ingenting. Det ser ut til at den sorte har en motorvarmerkontakt i fronten? Det er en ting du virkelig trenger. Jeg ville valgt den sorte på grunn av prisen uansett :) Krev å få et nytt deksel til lyktespyleren på førersiden - den litt matte finishen på plastdekselene utvendig fikser du med et strøk Owatrol Polytrol.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

I motsettning til Spock ville jeg valgt den blå.

 

Dette av den grunn att den ser kosmetisk ut til å være i bedre stand, og tosone klima fremstår som mer moderne, noe som gjør bilen langt lettere å selge igjen ved senere annledning. Og, det er utrolig behagelig å slippe å vri på temperatur bryteren flere ganger om dagen, slik vi må nå på høsten.

Kaldt om morgenen, varmt midt på dagen, og kaldt igjen på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje trykknappene for å stille temperatur som irriterer mest på aut klimaanlegget på Focusen. For det blir uansett en del justering - om vinteren vil man gjerne ha det ekstra varmt i starten, samme på sommeren - bare da ekstra kaldt en stund før man er kjølt ned. Og da hadde det vært veldig mye bedre med noen brytere å vri på eller å skyve, trykke på knappene er tregt, og du må stadig titte ned for å se hvor mye du har justert. Føler at jeg justerer mer på klimaanlegget på Focusen enn jeg har gjort på tidligere manuelle varmeapparater på biler jeg har hatt.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje trykknappene for å stille temperatur som irriterer mest på aut klimaanlegget på Focusen. For det blir uansett en del justering - om vinteren vil man gjerne ha det ekstra varmt i starten, samme på sommeren - bare da ekstra kaldt en stund før man er kjølt ned. Og da hadde det vært veldig mye bedre med noen brytere å vri på eller å skyve, trykke på knappene er tregt, og du må stadig titte ned for å se hvor mye du har justert. Føler at jeg justerer mer på klimaanlegget på Focusen enn jeg har gjort på tidligere manuelle varmeapparater på biler jeg har hatt.

På vinteren gjør jeg det enkelt og trykker på knappen maks varme. Lar den stå på i noen min og skrur av. Og har nesten altid 20 grader i bilen. Uten om når det er knall sol. Da har jg ofte på 17.5-18.5. :)

 

Den blå ville jeg valgt ^^

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser at den sorte også har skinnratt og cruisekontroll - har den i tillegg motorvarmer er det ikke tvil :)

Motorvarmer hadde ikke jeg tenkt så mye på. Hadde det på bilen. Men brukte det aldri. :)

 

Men ck er noe som frister. Men ikke noe som er verdt nok til og velge den svarte :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser at den sorte også har skinnratt og cruisekontroll - har den i tillegg motorvarmer er det ikke tvil :)

Hjalp X-samboeren min å kjøpe maken bil i sommer. Vi fikk installert motorvarmer på denne for 3.200kr så det er ikke store kostnaden.

Motorvarmer hadde ikke jeg tenkt så mye på. Hadde det på bilen. Men brukte det aldri. :)

Kanskje ikke i Bergen nei.

 

Men her på Gjøvik så tror jeg du hadde grått dine modige tårer når du hørte ST'en din starte uten varmer i 25-30 blå grader. I fjor frøs den ene bilen vår når vi hadde 33 minus ved morgengry. :1eye:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker motorvarmeren hver dag på vinteren - jeg har i tillegg batterilader og kupevarmer - kunne ikke hatt en bil uten. Synes jeg ser motorvarmerkabelen på motoromsbildet på den sorte - rett ved luftfilteret?

 

Men kanskje viktigere er jo at begge disse bilene bør ha skiftet registereim - det er lett en utgift på rundt 10k - viktig å få dette sjekket. Gjerne spørre om den hydrauliske delen av abs pumpen er skiftet også.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er noe dritt - men delen koster mellom 2-3k og er lett å skifte selv. Hvor mye skal de ha på verksted?

De snakket på 10k for de måtte bytte hele blokka eller noe, men hu/vi har ikke undersøkt det så mye. Det dekkes av garanti.

 

Samme med klimastyringen. Hele greia må byttes da den blåste kaldt på venstre side og varmt på høyre.

 

Det som kanskje var litt spesiellt med den bilen vi kjøpte var att den måtte ha to nye drivaksler, begge hadde kast. Og bilen var kun gått 87.000km, bilen ser strøken ut. (1.8 diesel, sprek som fy og i giha utførselse med stor kjørecomputer hvor en til og med kan stille inn fastheten på servoen)

Link to comment
Share on other sites

Garanti er fine greier :)

 

Egentlig er det vel å anbefale å kjøpe disse mk2 i Ghia hvis man vil bensin - da de har ekstra lydisolering? Diesel har vel dette som standard? For de bråker noe forjævlig innvendig - piggdekk går egentlig ikke an å ha.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Garanti er fine greier :)

 

Egentlig er det vel å anbefale å kjøpe disse mk2 i Ghia hvis man vil bensin - da de har ekstra lydisolering? Diesel har vel dette som standard? For de bråker noe forjævlig innvendig - piggdekk går egentlig ikke an å ha.

Giha har ekstra lydissolering ja. Vi prøvekjørte en 1,6 bensin Trend først og den bråket noe sinnsykt. Så prøvde vi denne etterpå og den er knusk stille, på tross av større dekk dimensjon. Denne ruller standard på 205/55/16. Jeg viste det var forskjell på de, men att det skulle være så stor forskjell hadde jeg aldri forestillt meg.

 

Men hvor er det denne ekstra issoleringen er?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at det ligger ekstra dempematter under teppene i kupeen og bagasjerom og denne matten under panseret.

 

Det kan kanskje gå an hvis man kjøper de mest stillegående sommer og piggfrie vinterdekk.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet så prøver du begge, kan jo være at en av de føles fastere og bedre. Ser jo av bildene at den blå åpenbart er mer shinet, med blant annet dekkshine osv. Men det kan være slik at den sorte egentlig er mer strøken. Fortell uansett hvilken det blir :)

 

Når to biler er så like kan det jo nesten avgjøre hvem av de som har best dekk som følger med - et sett sommer og vinterdekk kommer gjerne på 10k. Og om noen av de har alufelger til vinterdekkene.

 

Kanskje se litt i service heftene på bilene - ser at ingen av de har skvettlapper foran - de ble vel montert i ettertid i og med Fords rustsjekk i forbindelse med service? Sammen med en del montering av gjennomsiktig folie utsatte steder?

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Hjalp X-samboeren min å kjøpe maken bil i sommer. Vi fikk installert motorvarmer på denne for 3.200kr så det er ikke store kostnaden.

 

Kanskje ikke i Bergen nei.

 

Men her på Gjøvik så tror jeg du hadde grått dine modige tårer når du hørte ST'en din starte uten varmer i 25-30 blå grader. I fjor frøs den ene bilen vår når vi hadde 33 minus ved morgengry. :1eye:

 

Nå skl det sies jeg bare har bod her i et år :)

Og er fra østlandet. Like kaldt i Drammen:P og flytter tilbake om noen Mnd:)

 

Men igjen brukte aldri motor varmer:) den går opp til 1300rpm i noen min for og få motoren varm. Og så tar det ikke lang tid før en stor motor blir varm:)

 

Men når jeg hadde en smart roadster så pleide jeg skru på bilen. Måke snø, og innen jeg jeg var ferdig med det så var bilen varm:)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Hjalp X-samboeren min å kjøpe maken bil i sommer. Vi fikk installert motorvarmer på denne for 3.200kr så det er ikke store kostnaden.

 

Kanskje ikke i Bergen nei.

 

Men her på Gjøvik så tror jeg du hadde grått dine modige tårer når du hørte ST'en din starte uten varmer i 25-30 blå grader. I fjor frøs den ene bilen vår når vi hadde 33 minus ved morgengry. :1eye:

 

Nå skl det sies jeg bare har bod her i et år :)

Og er fra østlandet. Like kaldt i Drammen:P og flytter tilbake om noen Mnd:)

 

Men igjen brukte aldri motor varmer:) den går opp til 1300rpm i noen min for og få motoren varm. Og så tar det ikke lang tid før en stor motor blir varm:)

 

Men når jeg hadde en smart roadster så pleide jeg skru på bilen. Måke snø, og innen jeg jeg var ferdig med det så var bilen varm:)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Når det blir minus 15-20 grader eller lavere har man bruk for varmer. Ellers er det meget kjekt men langt fra nødvendig og ville aldri valgt en bil pga motor varmeren.
Defa koster vell 3000 ish.
Hadde kjøpt den sorte, sota vindu å kjøpt nye felger da har du en pen og praktisk bil til en billig penge

Link to comment
Share on other sites

Ck syns jeg hører mest hjemme med automatgear, hvertfall her på vestlandet ;)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...