Jump to content

04' MK3 2.0 TDCi automat - P0251 :(


Kentommy

Recommended Posts

Hei.

Nettopp kjøpt en 2004 Mondeo Ghia MK3 2.0 TDCi automat. Gått 247000km.

Bilen har litt ujevn tomgang og ryker litt svart ved pådrag.

Aksa ganske godt ut av bommen i Sande til ca 120km/t og da fikk jeg opp en blinkende glødelampe.

Og bilen kvelte seg..! Stoppet bilen og startet opp på nytt og bilen var bra. Men når jeg passerte 100km/t så skjedde det igjen.

Satt inn feilkodesøkeren og fikk opp P0251.

 

Hva kan være galt? Dieselfilter?

Edited by Kentommy
Link to comment
Share on other sites

Koden mener jeg kommer pga for høyt/lavt trykk i railen. Det kan være så mangt doseringsventilen på pumpa, dieselpumpa, trykksensor på rail, cam sensor, fødepumpe i tank. Men kanskje mest vanlig er ei eller fler dyser som slipper igjennom for mye til  retur.

Link to comment
Share on other sites

Bilen har litt ujevn tomgang og ryker litt svart ved pådrag

 

Svart ved pådrag kan skyldes tett luftfilter, evt at DTK-boksen gir for mye drivstoff ved pådrag (svart røyk = for fet blandning). Mange "power bokser" gir uansett svart røyk. 

 

Og bilen kvelte seg..!

 

 

Altfor fet blanding/ feil "tenning"/ feil ved dyse etc?

 

Ved kjøp av bruktbil liker jeg å bytte luftfilter, drivstoff-filter samt sjekke pre-filter (dersom den har det) ganske raskt etter at jeg har overtatt bilen. Spesielt FØR vinteren. Dersom det f.eks ligger noen vannperler i dieselfilteret så kan det bli startproblemer så snart kulda setter inn... (Snakker av egen erfaring.)

 

Uansett: Prøv å sjekke luftfilteret for å se om det er skittent. Dersom skittent: bytt. Prøv deretter samme: full gass til 120 km/t og se om det er noen forskjell i mengde svart røyk, og om du får opp samme feil. Kople så til power-boxen og prøv igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...