POS Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Jeg er fremdeles på jakt etter bil, og har sett at idealbilen sikkert er en Mondeo 2.2 TDCI diesel. (er vant til store motorer) Jeg har også forstått at det er et skille mtp rust i 2005. Altså at biler fra 2004 og eldre ruster mer enn biler fra 2005 og nyere. Stemmer det?Når skjedde evt skillet? Ser noen biler er oppført som 2005 modeller, men førstegangsregistrert slutten av 2004. Er de da med den gode rustbeskyttelsen? På Mondeo:- Hva MÅ jeg sjekke før kjøp? Tenker da på rust, mekanisk, elektronikk etc? Har også hørt det er mye elektriske feil på Mondeo. Stemmer det? Hva må jeg påregne å skifte av dyre deler på en bil som har gått ca 200000 km?(Tenker ikke på bremseskiver etc, men ser noen biler har byttet svinghjul, etc. Hva med dyser, dieselpumpe, girkasse etc?) Da jeg ikke ønsker store plutselige ekstrakostnader så vurderer jeg egentlig kun manuelle kasser. Har forstått at 6-trinns er den gjeveste... Fire it up: Alle kommentarer om Mondeo er ønsket, så lenge du er faktaorientert og ikke overstrømmer av følelser :-)
Momentum Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Jeg er fremdeles på jakt etter bil, og har sett at idealbilen sikkert er en Mondeo 2.2 TDCI diesel. (er vant til store motorer) Jeg har også forstått at det er et skille mtp rust i 2005. Altså at biler fra 2004 og eldre ruster mer enn biler fra 2005 og nyere. Stemmer det?Når skjedde evt skillet? Ser noen biler er oppført som 2005 modeller, men førstegangsregistrert slutten av 2004. Er de da med den gode rustbeskyttelsen? På Mondeo:- Hva MÅ jeg sjekke før kjøp? Tenker da på rust, mekanisk, elektronikk etc? Har også hørt det er mye elektriske feil på Mondeo. Stemmer det? Hva må jeg påregne å skifte av dyre deler på en bil som har gått ca 200000 km?(Tenker ikke på bremseskiver etc, men ser noen biler har byttet svinghjul, etc. Hva med dyser, dieselpumpe, girkasse etc?) Da jeg ikke ønsker store plutselige ekstrakostnader så vurderer jeg egentlig kun manuelle kasser. Har forstått at 6-trinns er den gjeveste... Fire it up: Alle kommentarer om Mondeo er ønsket, så lenge du er faktaorientert og ikke overstrømmer av følelser :-)Har en 2.0 TDCI, hatt den i snart ett år no, 2005 mod, kjørt 133.000 når eg kjøpte den og siden det har eg skiftet; - Bremseskiver framme og bak (Pga Eu) - Begge bakre nav grunnet slark på førersiden - Begge bakre stabstagforinger grunnet knirking - Begge kalipere bak grunnet lekkasje fra håndbrekkfunksjonen på høyresiden Når det kommer til skille i august og september 2004 vet eg såvidt at de begynte å bruke mindre kalipere og klosser bak(Usikker på om dette bare gjelder stv) Når det kommer til rust så ser ikkje min så gale ut, min er førstegangsregistrert i mars 2005 så mulig at eg har den bedre beskyttelsen du snakker om.Men skal tectyleres no snart bare for sikkerhets skyld. Når det kommer til ting du skal se å høre etter så vil en nok være obs på; - Vibrasjon/gnaging fra fjørene framme mens du svinger frem å tilbake(Fjærbenslager) - Ulyd/ujevn tomgang(Har dette på min grunnet muligens en lekkende dyse) Mer enn det kommer eg ikkje på, men til tross for dette er Mondeo den beste bilen eg har hatt!
POS Posted September 12, 2013 Author Posted September 12, 2013 Takk for konkrete tips! Med tanke på at bilden din var 7 år da du kjøpte den, og veistandard i Norge (utenfor hovedveien) så er det slettes ikke avskrekkende å ha byttet foringer og nav (hjullager?). Calipere høres litt dyrt ut (?) , men de er en slitedel. Bremseskiver og klosser er jo også slitedeler. Tips: Du kan sjekke dyse for lekkasje ved å måle hvor mye diesel du får i retur fra hver enkelt dyse mens motoren går på tomgang. Dersom den ene dysen sender mer eller mindre diesel i retur enn de andre så har du funnet den defekte...
Momentum Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Takk for konkrete tips! Med tanke på at bilden din var 7 år da du kjøpte den, og veistandard i Norge (utenfor hovedveien) så er det slettes ikke avskrekkende å ha byttet foringer og nav (hjullager?). Calipere høres litt dyrt ut (?) , men de er en slitedel. Bremseskiver og klosser er jo også slitedeler. Tips: Du kan sjekke dyse for lekkasje ved å måle hvor mye diesel du får i retur fra hver enkelt dyse mens motoren går på tomgang. Dersom den ene dysen sender mer eller mindre diesel i retur enn de andre så har du funnet den defekte...Caliperne kostet meg rundt 3000,- på bremsedeler.no, men fant ut rett etter eg hadde mottatt de at torshov hadde de til noen hundrelapper mindre. Ja er klar over det med dysene men er ikkje så alvorlig no så venter til service så tar eg det samtidig;)
POS Posted September 12, 2013 Author Posted September 12, 2013 Det var ikke så galt for caliperne det. På min Mazda kostet 1 stk caliper 3800,- eller rett rundt det. Noe vil det alltid bli med bil, også helt nye...
Momentum Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Det var ikke så galt for caliperne det. På min Mazda kostet 1 stk caliper 3800,- eller rett rundt det. Noe vil det alltid bli med bil, også helt nye...Mener eg betalte 2600,- for calliperene og 600,- i pant men mistet retten til panten grunnet 14 dagers fristen =/ Når eg var hos mitt lokale ford verksted så kalte de det for "erstatnings-callipere" grunnet prisen, så har nok noe med det å gjøre.
POS Posted September 12, 2013 Author Posted September 12, 2013 Jo, men gjør de jobben - og lenge nok - så er jo det helt ok :-)
Recommended Posts